2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
onderhoud v6
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 06 oktober 2009 09:36 AM
  [ # 16 ]
Brian schreef:

jawel hoor, exact 743 zijn er geproduceerd, vanaf modeljaar ‘94 t/m modeljaar ‘98
in vrijwel alle combinaties: zowel 2975cc blok als het 2963cc blok en zowel handgeschakeld als met de 4hp20 bak. Zelfs 3 oude blokken (2975cc) met de 4hp20 in 1996!

Even nagerekend met een rekenmachine, het blijken er 773 te zijn geweest.

Dat het om een 4HP20 ging is meer een aanname van mij, aangezien de 4HP18 niet tegen het koppel zou hebben gekund van de 24V. Het zou inderdaad een jaartje te vroeg zijn geweest aangezien de 4HP20 pas in ‘97 werden geleverd. Misschien een testexemplaar met de nieuwe bak geweest, en waarvoor ze een paar oude blokken hebben gebruikt die ze nog hadden liggen? Of een rijke en eigenwijze klant voor wie ze speciaal een 24V met 4HP18 hebben uitgerust? De heren bij Citroën hebben wel eens gekkere dingen uitgehaald/

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 06 oktober 2009 10:03 AM
  [ # 17 ]

Om op basis van een tabel waarvan de bron onbekend is dergelijke aannames te doen lijkt mij geen goed idee. De gepresenteerde gegevens zijn met betrekking tot deze details zo onwaarschijnlijk dat je beter uit kunt gaan van een telfout. Het feit dat de 2963cc ZPJ couple alleen als 24v en niet als 12v variant staat vermeld vergroot de betrouwbaarheid ook niet bepaald….. Wat betreft de 4HP20, deze heeft sowieso in de XM alleen aan de ES9J4 gekoppeld gezeten, dat die aan de oude 2975cc ZPJ heeft gehangen is echt absolute onzin.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 06 oktober 2009 10:05 AM
  [ # 18 ]

maar wat was de oorspronkelijke vraag cq opmerking van de TS ook alweer?

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 06 oktober 2009 10:22 AM
  [ # 19 ]

Ja, om daar nog even op in te haken Very Happy , vervang de multisnaar die o.a. de waterpomp aandrijft en de snaar van de HD-pomp. Verder kritisch kijken naar bijvoorbeeld veerpootretourslangetjes en verder alles wat van rubber is, ook de bougiekabels. Rotor en verdelerkap hebben niet direct te lijden onder stilstand, maar zijn wel belangrijk voor de goede loop van een ZPJ dus kijk daar ook even kritisch naar. Koop als vervanging alleen een originele of Bosch verdelerkap en rotor. Deze zijn duur, maar wel goed. Een kap en rotor van Beru of ander kudtmerk levert een rot lopende motor op dus die moet je links laten liggen.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 06 oktober 2009 11:37 AM
  [ # 20 ]

bravo

helder verhaal.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook