dag allemaal,
heeft een xm V6.12 type 1 een debietregelaar?
Lees hier af en toe dat enkel type 1 een debietregelaar heeft en de rest een 6+2 plunjerpomp.
Hoe zien beide dingen eruit en waar zijn ze te vinden?
Deze vraag stel ik omdat m’n stuurbekrachtiging altijd wegvalt bij het inparkeren. Misschien is het ook wel interne lekkage,maar wil eerst nog wat andere dingen controleren.
Kan ontluchten hier ook soelaas bieden? dacht dat enkel de achterremmen niet zelf-ontluchtend waren?
Alvast dank
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Alle types I hebben een debietregelaar. Er zijn in principe twee smaken:
1. oude pomp + debietregelaar - SC/MAC systeem (anti-zak)
2. 6+2 pomp - debietregelaar + SC/MAC systeem.
Ligt je XM ‘s ochtends op haar buik, dan heb je dus een debietregelaar en een oude pomp.
Plaatje heb ik even niet bij de hand. Iemand anders vast wel.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
ok, dit weten we dus al..
Kan het zijn dat er bijvoorbeeld ergens iets verstopt zit waardoor er niet genoeg debiet is richting de diravi?
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
stalsie schreef:ok, dit weten we dus al..
Kan het zijn dat er bijvoorbeeld ergens iets verstopt zit waardoor er niet genoeg debiet is richting de diravi?
Ik zou het eerder zoeken in een pomp met weinig opbrengst en/of platte voorraadbol. Sturen vraagt om veel LHM, zeker bij het parkeren waarbij je veel stuurt met een laag toerental heb je een hoge vraag en relatief lage opbrengst. Als je daarbij ook nog een je rem gebruikt, die een hoge prioriteit heeft, kan het zijn dat er wat weinig overblijft voor het sturen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Brian,
Als een wagen zwaar stuurt is dan de voorraadbol aan vervanging toe of kan een debietregelaar
ook sneuvelen.
Pomp kan natuurlijk ook alleen heb ik destijds in een wagen gereden die alles goed deed behalve inparkeren
dat ging zwaar.Zodra de wagen langzaam reed deed hij het prima.
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Sluit ook niet uit dat het stuurhuis gewoon versleten is, de Diravi stuurhuizen in XM’s zijn in mijn ervaring niet al te duurzaam.
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een XM met V6 en diravi heeft helemaal GEEN debietregelaar! Dat ding zit alleen op de 4-pitters. Een V6 heeft een centrifugaal regelaar en die doet niet wat een debietregelaar doet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Oeps, je hebt helemaal gelijk. ops:
Wat ik me dan vervolgens afvraag: hoe wordt dan bij een V6 de opbrengst verdeeld over remmen enerzijds en vering/sturen anderzijds?
(En de smileys zijn stuk, althans de oops smiley wel)
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Brian, je haalt nu 2 dingen een beetje door elkaar denk ik: de debietregelaar op een 4 cilinder xm doet feitelijk niets anders dan de hoge druk van de pomp terugbrengen naar een lagere druk die het stuurhuis van verwerken. De verdeling tussen remmen en vering word door een ander verdeelblokje gedaan.
Het stuurhuis van een XM V6 met diravi werkt op hoge druk, en dus is er geen debietregelaar. Bij een V6 word de hoge druk gewoon middels het ” vanne de securite” over de remmen, vering en stuurhuis verdeeld.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Oh ja.
Excuses voor de verwarring
Klopt het zo dan wel?:
1. oude pomp + vanne de securité - SC/MAC systeem (anti-zak)
2. 6+2 pomp - vanne de securité + SC/MAC systeem.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
volgens de factuur die bij de auto zit, is de voorraadbol vorig jaar vervangen samen met de diravi bol.
Dit is zo’n 20 000km geleden. Het probleem verergert wel steeds.
Toen ik hem kocht had hij er minder last van. De pomp maakt wel een wat lawaaierig geluid als die “aanslaat”, zo meer als versleten tandwielen die over elkaar krassen, maar weet niet hoe zo’n pomp hoort te klinken dus kan daar niet over oordelen.
Om de situatie nog wat te verduidelijken: als we bijvoorbeeld met 4 in de auto zitten, komt de auto ietsje langzamer omhoog, maar keert het stuur ook niet meer vanzelf terug als ik de rem indruk.
Je merkt het dus het beste bij het inparkeren dat de druk op een bepaald moment wegvalt, en dan is het echt lastig en moeilijk inparkeren.
Eens ik de rem loslaat en hem gewoon laat rijden (automaatbak), stuurt die weer heel prettig en keert die mooi terug.
Hoe constateer je dat je stuurhuis defect is?
Wat verder nog te controleren?
Zijn de pompen afhankelijk van 4 of 6 cilinder ?
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De pomp van een V6 heeft het vrij zwaar: hij wordt zwaar belast, metname door de Diravi. Ik vermoed dat die wat versleten is geraakt in jouw geval. Een andere pomp uit een V6 kan uitkomst bieden, want de pomp van een 4 cilinder is anders.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
owkeey,
is zoiets makkelijk te verkrijgen? In België weet ik niet direct zoveel sloopzaken zijn.
Is het plaatsen van een pomp eenvoudig zelf te doen? Want met die multiriem moet alles toch wel redelijk behoorlijk geplaatst worden,niet?
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
De pomp bij een V6,zit niet tussen de multiriem,maar als je voor de wagen staat rechts achter en word met een V-riempje aangedreven.
Deze zou relatief makkelijk moeten te vervangen zijn.
heb je soms een ideetje waar deze pompen nog te vinden zijn?
Nieuw kosten ze 1888 €, wat echt wel teveel is.
Lees hier af en toe wel dat chyparse veel gereviseerde onderdelen heeft. Sturen deze ook op, want om en weer naar Nederland voor zo’n pomp is wel gek.