Zojuist mijn Xsara bij de specialist gebracht voor de 120k beurt (auw) en zoals gevraagd stond netjes een vervangende auto klaar.
.. Een Xantia 2.0 Exclusive. Yay dacht ik toen. Mijn eerste HP geveerde Citroën ervaring!
En hoe was dat… Raar eigenlijk Voor mij was het een gekke ervaring om zo te rijden. Riggels, hobbels en andere dingen bestaan blijkbaar niet meer. Alsof alle wegen opnieuw geasfalteerd zijn Toen ik op mijn bestemming aankwam ook nog even gespeeld met de hoogte. Erg leuk!
Toch voelde ik mij wel een beetje raar toen ik eenmaal uitstapte. Licht in mijn hoofd. Beetje zeebenen.. Gek gevoel. Is dat iets wat meer mensen herkennen, of ben ik er alleen maar gevoelig(er) voor?
Verder heerlijke auto. Heerlijke stoelen.
je bent gewoon zeeziek geworden
En nee heb ik nog nooit last van gehad maar bv mijn pa wel, die komt ook altijd zeeziek uit mijn xantia.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Zal het een kwestie van gewenning zijn? Als volgende auto zit ik zeker naar een HP geveerde Citroën te kijken. Maar als het blijkt dat dit dagelijkse kost wordt, dan is het niet te doen.
(overigens ben ik nog nooit zeeziek geweest op een schip ) Raar!
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
oh daar wen je wel aan
moet morgen ook naar de garage, ben benieuwd wat ik mee krijgen
hoop stiekem op iets leuks
Komt enigzins bekend voor Auzz…..als ik in den beginne de autobaan opreed zette ik hem altijd in de -antizwabber stand- (sportieve vering dus) omdat ik het gevoel had dat de ketel over de weg zwabberde als mijn oma na 10 jenevertjes en een doos kersen bonbons.
Het went echter snel genoeg.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
JustShootMe schreef:Komt enigzins bekend voor Auzz…..als ik in den beginne de autobaan opreed zette ik hem altijd in de -antizwabber stand- (sportieve vering dus) omdat ik het gevoel had dat de ketel over de weg zwabberde als mijn oma na 10 jenevertjes en een doos kersen bonbons.
Het went echter snel genoeg.
Sportieve vering.. Even proberen. Zag wel een aantal knopjes, maar wist niet wat wat was (Wil eigenlijk ook niet iets stuk maken wat niet van mij is)
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
‘t Is allemaal net wat je gewend bent.
Zelf vond ik m’n eerste Xantia-rit als DS-rijder behoorlijk stug. Mijn ega werd vroeger snel misselijk/zeeziek in de DS, nu veel minder en wil ze het liefst zelf rijden. Laatst reed ze met een vriendin mee in een vrij nieuwe Deawoo Anos of zoiets (zo’n mini-Chevy). ,,D’r is iets mis met die wagen. Hij veert niet en de stoelen zitten als een plank’‘, was toen haar ervaring.
Mijn Seat-rijdende broer leende laatst onze Xantia en had het idee op een skippybal te rijden. Na een uurtje of wat was hij er toch aangewend en gaf toe erg comfortabel te cruisen met z’n HP-voiture.
Mijn Mercedes-C-kombi-rijdende vader, die in z’n hart een BMW rijder is, leent regelmatig de Xantia en roemt telkens de strakke wegligging, in vergelijking met zijn Benz.
Zo zie je maar weer alles went. En dat is soms best jammer.
Wanneer je echt nog wat navoelt van het rijden is wanneer je lang gestuurd hebt, bijv. vanaf een vakantiebestemming 12 of 14 uur naar huis gestuurd met hoge snelheden en concentratie. Dan lig je thuis in je bed en dan wiebel en dein je nog na van zo’n rit. Hetzelfde ervaar ik trouwens ook na een dagje zeilen. Een eigenaardige gewaarwording waardoor je nog even kan nagenieten.
Misselijk ben ik nog nooit geworden van beweging en al helemaal niet van een hydraulique.
Re: HP
M&M schreef:Eenmaal HP nooit meer zonder ... ik krijg geen zeebenen meer na zoveel jaar HP rijden hoor
Alleen als je in een andere auto ( niet HP ) stapt merk je pas dat sommige wegen best wel hobbelig zijn , je wat harder moet afremmen voor drempels , etc ... daarna ben je weer extra blij als je in een HP Citroën stapt !
Menno.
Ik sluit me hier helemaal bij aan.
Ik betrap me er wel eens op dat ik mee zit te veren.. ops:
Maar sportstand op de snelweg?
Bij die snelheid gaat hij toch automatisch op sport? of ben ik in de war?
Het was een rit van 30 minuten, dus dat mag het niet zijn
Het grappige is dat ik nu weer in die stoelen wil zitten. Die zaten echt overheerlijk!
M&M schreef:Auzz schreef:
Sportieve vering.. Even proberen. Zag wel een aantal knopjes, maar wist niet wat wat was
Bij een Xantia TI a/b zit de “sport” knop in de middenconsole bij de handrem en mocht het een Xantia T II zijn kun je deze knop op het dashboard vinden in de buurt van de airco knop
( Mits aanwezig natuurlijk , niet alle Xantia’s zijn hiervan voorzien )
Thanks.. Er zaten best wel wat knoppen op, dus ik denk het wel (is een Exclusive) Kan het zijn dat het de knop is met <|/\/\|> (maar dan de afbeelding 90 graden draaien?
M&M schreef:Auzz schreef:
Het grappige is dat ik nu weer in die stoelen wil zitten. Die zaten echt overheerlijk!
Apart ... de meest gehoorde ( iig veelvuldig ) klacht is het “slechte” meubilair ... een te korte zitting !
Tsja ik ben de Xsara gewend Maar door de stoelen (electrisch) te kantelen zat ik meer dan prima. Verder ben ik 1.79 dus dat zal ook wel helpen.
Auzz schreef:Het was een rit van 30 minuten, dus dat mag het niet zijn
Het grappige is dat ik nu weer in die stoelen wil zitten. Die zaten echt overheerlijk!
Trouwens, wel netjes dat ze je een Xant meegeven ipv Xsara. Of is dat misschien omdat ze je stiekum xant verslaafd proberen te maken zodat je de Xsara later gaat inruiilen voor een duurder model?
Bij mijn dealer kreeg ik meestal nette wagens mee, maar ong. vergelijkbaar qua klasse. Dus bijv. een paar jaar geleden vaak een jonge ZX diesel en recenter geleden een Xsara diesel. Laatst een keer een Berlingo diesel. En altijd maar weer vertellen dat ik wel ff moet voorgloeien omdat het een diesel is ja, duhh: ik rij nog maar 4.5 jaar diesel dus ik zou het wel een keer kunnen vergeten.
Ik ben benieuwd of ik nog zou kunnen wennen aan een wagen die niet hydraulisch is geveerd. Ik heb tot nu toe alleen nog maar hydrauliques bezeten dus ik heb het nooit lang hoeven te stellen zonder HP comfort.
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
mpostma schreef:Auzz schreef:Het was een rit van 30 minuten, dus dat mag het niet zijn
Het grappige is dat ik nu weer in die stoelen wil zitten. Die zaten echt overheerlijk!
Bij mijn dealer kreeg ik meestal nette wagens mee, maar ong. vergelijkbaar qua klasse. Dus bijv. een paar jaar geleden vaak een jonge ZX diesel en recenter geleden een Xsara diesel. Laatst een keer een Berlingo diesel. En altijd maar weer vertellen dat ik wel ff moet voorgloeien omdat het een diesel is ja, duhh: ik rij nog maar 4.5 jaar diesel dus ik zou het wel een keer kunnen vergeten.
vinden ze het bij jou ook niet vreemd wat voor blok er in je BX ligt?
of ga je met de BX nooit naar de garage?
mpostma schreef:Trouwens, wel netjes dat ze je een Xant meegeven ipv Xsara. Of is dat misschien omdat ze je stiekum xant verslaafd proberen te maken zodat je de Xsara later gaat inruiilen voor een duurder model?
Het is niet de officiële dealer, maar staat volgens mij op http://www.citroen.nl
Maar idd zeer netjes. Ik vind het ook een prima bedrijf! Maar ook geluk gehad. De persoon voor me met een plaatje van een BX Sport kreeg een Twingo mee. De Xantia was dus voor mij en er stond nog een Saxo haha. Maakt een grapje over de Xantia.. Vroeg de dame of ik misschien liever een Saxo heb. Niets ten nadele van de Saxo, maar de Xantia graag