1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Storing Uitlaatgas
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 244
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 04 oktober 2009 04:42 PM

Onze C5 V6 heeft eigenlijk al een hele tijd met regelmaat “Storing Uitlaatgas”. De MAP-sensor (wat dat dan ook is) is al vervangen door de garage, maar dat helpt niet. Bij het uitlezen wordt “veroudering pre-katalysator” zowel voor als achter geconstateerd. Maar als dat gereset is, dan duurt het weer even (enkele dagen) voor hij weer een keer de storing geeft.

In het verleden hebben wij eindeloze ellende gehad met een Xantia 2.2 die afsloeg en wat door de garage tot een eindeloze zoektocht leidde omdat er ook allerlei storingen van sensoren e.d. werden afgegeven. Uiteindelijk bleken die sensoren prima te zijn, alleen was er een kabelbreuk naar de lamba-sensor.

Ik zat mij af te vragen in hoeverre het waarschijnlijk is dat beide pre-katalysatoren gelijktijdig een hun eind raken en bij welke kilometerstand je daar eigenlijk op moet rekenen. Want een nieuwe MAP-sensor die niet helpt is tot daaraan toe, maar die katalysatorhandel vervangen is erg duur en als het dan niet helpt is het wel erg zonde van het geld.

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 04 oktober 2009 04:57 PM
  [ # 1 ]

Wat zijn de waardes van een 4 gas test, en welke spanning geven de lambda (voor en na kat) af?

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 244
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 04 oktober 2009 05:45 PM
  [ # 2 ]
citroënmonteurtje schreef:

Wat zijn de waardes van een 4 gas test, en welke spanning geven de lambda (voor en na kat) af?

Geen idee. Ik ben geen garagehouder en hoewel ik nog wel eens klein knutselwerk aan de DS heb gedaan gaat dit mij toch echt boven de vaardigheden. Als ik die spanning ergens kan meten met een voltmeter, dan zou ik het kunnen zeggen. Wat de 4-gas test is weet ik niet.

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 05 oktober 2009 02:56 PM
  [ # 3 ]

Veroudering pre katalysator is een bekend probleem op de V6. Kijk ook maar eens op het C5club forum.

Bijna iedereen met een V6 (ph1) heeft deze waarschuwing wel ongemerkt in de computer, maar soms komt ie zo vaak voor dat er een foutmelding volgt.

Citroen kent geen andere oplossing als een vervanging. Dat is nog leuk als het binnen de garantie termijn gebeurt, maar daar buiten…..

Hoe komt het:
De V6 heeft 4 lambda sondes, 2 sondes voor de 2 pre katalysatoren en 2 er na. Er is ook nog een post katalysator, maar deze heeft geen sensor meer. De BSI (computer) meet de effectiviteit van de prekatalysatoren door de pendelfrequentie rijk-arm van de voorste en achterste sondes te vergelijken. Bij een effectief werkende katalysator zit hier minmaal een factor 3-4 tussen vanwege het reinigende effect van de katalysator (bv voorste 1 per sec , achterste 1 per 4sec).

Als dit frequentieverschil soms te laag is krijg je eerst een tijdelijke storing. Hier zie en merk je niets van , maar als je hem in de garage laat uitlezen zie je een “waarschuwing veroudering’ opgeslagen. Dit heeft dus bijna iedereen met een V6.

Als de BSI te vaak deze tijdelijke storing waarneemt deduceert ie dat de kat echt niet goed is en geeft een permanente foutmelding, die je wel te zien krijgt . De auto gaat in storing, er komt ook een soort noodloop (waar je niet veel van merkt, alleen het verbruik wordt wat aan de hoge kant omdat de BSI de zaak minder scherp afregelt oid). Als je deze storing wist, zal ie na een tijdje weer terug kunnen komen. Toen ik er veel last van had , gebeurde dat vaak als ik de auto liet uitrollen na bv een snelwegafrit.

Belangrijk om te bedenken is dat je een gevolg meet van een storing en niet een oorzaak. Citroen heeft 2 oplossingen die beide symptoombestrijding zijn:  Een software update die de minimale verschilfactor in de BSI lager zet en dus hem minder gevoelig afstelt en als dat niet werkt de kats vervangen (a 1500 euro). Soms worden dan ook de lambda sensoren meegenomen.

Dan naar de oorzaken. De pre kats schijnen nogal klein gedimensioneerd te zijn. Als de functie wat minder wordt, is dat dus al snel te merken door de sensoren, al zal een 4 gas test gewoon prima blijven omdat er ook nog een (grote) postkat is. De oorzaak van dit minder worden is echter diffuus. De meeste V6 eigenaren hebben ooit wel eens bobine problemen gehad die vele kms later alsnog dit zouden hebben kunnen veroorzaken. Dit is echter nooit hard te maken. Feit is dat bij de meesten een vervanging het probleem redelijk definitief heeft opgelost. En dan wordt dat maar als oorzaak genoteerd. Wat je natuurlijk niet weet is of je over 5 jaar nog een keer aan de beurt bent.

Mijn V6 was na 130000 km al een de derde set kats toe (eerste 2 onder garantie). Toen ik deze discussie aanzwengelde bij cit kreeg ik geen goede antwoorden en heb me erin verdiept. Heb ook op het duitse forum rondgekeken waar ik veel van deze info vandaan heb. Daar heeft iemand met een scoop zitten meten en het probleem opgelost door niet originele minder gevoelige lambda sensoren te plaatsen.  Onder het motto ik heb nog ruim voldoende kat over, alleen weet de BSI dat nog niet.

Vanwege een andere issue over het koud hebben in de winter en watertemperatuurmeter die slechts langzaam steeg, heb ik besloten de motorthermostaat te vervangen. Hierna was de auto sneller op temperatuur , en bleef tot mijn “stomme” verbazing ook de storing weg (Ik had wel enige hoop hierop vanwege de constatering dat mensen er meer last van kregen richting de wintermaanden). Hetgeen een beetje suf was omdat ik net met juridische stappen bezig was…... 

Mijn theorie is dat het niet helemaal op temperatuur komen de effectiviteit van de prekat net onder de kritische grens brengt. Dus dat is ook een mogelijke oorzaak.

Ik hoop dat je wat met deze info kunt. Katstoring is altijd een gevolg, maar de oorzaak is altijd elders gelegen. Sluit dus eerst alle andere actuele storingen uit. Het systeem kan niet veel hebben. Ik vind het een conformiteits issue waar leverancier aan mee zou moeten betalen.

Als de oorzaak in het verleden ligt en je toch moet vervangen op eigen kosten, ga dan naar een kat specialist. Deze zijn goedkoper en kunnen iets ruimere exemplaren plaatsen.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 05 oktober 2009 05:28 PM
  [ # 4 ]

exroosje: Storing worden opgeslagen via je INJECTIE COMPUTER NIET JE BSI!

Veroudering kat, wordt door pendelen van de 2 sonde gezien (moet ca 0.6V zijn) voor kat pendelen 0.2-0.8v omn te zorgen dat de kat zijn werk doet.

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 05 oktober 2009 09:06 PM
  [ # 5 ]

Edit rené svp niet quoten op het laatste bericht

Je hebt gelijk, de BSI is het netwerk om o.m. bij de computer te komen.

De 2e sonde moet inderdaad minder pendelen als de eerste. Hij pendelt npog wel een beetje (anders had de eindkat niets te doen)

De rest van het verhaal blijft hiermee gewoon overeind staan. Kat problemen zijn altijd gevolg, nooit oorzaak

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 05 oktober 2009 10:09 PM
  [ # 6 ]

De meeste V6 eigenaren hebben ooit wel eens bobine problemen gehad die vele kms later alsnog dit zouden hebben kunnen veroorzaken. Dit is echter nooit hard te maken.


Eigelijk wel, als een bobine niet meer werkt, krijg dt de kat onverbrande brandstof voor de kiezen, hier door gaat hij zeer snel kapot.

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 05 oktober 2009 10:36 PM
  [ # 7 ]

Edit Rene. 2ekeer
aub niet op het laatste bericht quoten!

Da’s leuk dat je die opmerking maakt want dat is exact de reden waarom het niet hard te maken valt. Nl. citroen zal zeggen dat als het aan die bobine had gelegen de kat dan “zeer snel” ofwel direct kapot had moeten gaan. Een jaar later voldoet niet aan het criterium “zeer snel” zodat er dus geen verband meer te leggen is. Omdat er meestal geen andere oorzaak is (alles is verder OK) blijft de bobine van en jaar geleden de verdachte maar is is er dus niets hard te maken. Buiten garantie (ook al was de bobine in garantie): jammer dan

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 244
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 06 oktober 2009 10:16 AM
  [ # 8 ]

Hartelijk dank voor alle reacties.

Ik heb inderdaad een kapotte bobine gehad vorig jaar, maar al vóór die kapotte bobine had ik de meldingen. Ik heb toen vorig jaar alle bobines laten vervangen. Ik zag toen de meldingen als het gevolg van een haperende bobine die daarnaa ook stuk ging. Toen de bobine vervangen was heb ik de meldingen ook een tijd niet meer gezien. Maar nu komen ze terug. Toch een temperatuurkwestie?

Dit alles doet mij me afvragen:
- Onze auto heeft 200.000km gelopen. Of de kats ooit vervangen zijn, ik denk het niet. Dus zou het kunnen dat ik sowieso aan nieuwe kats moet?
- welk type minder gevoelige lambda-sensoren heb je er op gezet en wat voor motortemperatuursensor?
- als de kats zo makkelijk stuk gaan bij een kapotte bonine, moet je dan niet preventief om de zoveel kilometer de bobines vervangen? Tenslotte is een kapotte kat vervangen erg duur.

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 06 oktober 2009 12:47 PM
  [ # 9 ]
gctwnl schreef:

Dit alles doet mij me afvragen:
- Onze auto heeft 200.000km gelopen. Of de kats ooit vervangen zijn, ik denk het niet. Dus zou het kunnen dat ik sowieso aan nieuwe kats moet?

Elke citroen dealer kan de garantie historie van de auto opvragen. Hierin is te zien of het door citroen betaald is gebeurt. Voor de rest kun je de garages die het onderhoud hebben uitgevoerd (stempel onderhoudsboekje) raadplegen

- welk type minder gevoelige lambda-sensoren heb je er op gezet en wat voor motortemperatuursensor?

Dat van die lambda sondes heb ik dus niet gedaan maar op het duitse C5 forum gelezen. Ik vermoed dat het standaard sondes ipv citroen sondes zijn. Daar maar even kijken dus. Sowieso zijn die een stuk goedkoper, maar moet je waarschijnlijk wat meer werk in steken om ze aan te sluiten en passend te krijgen. Typisch iets wat je niet bij ee grote cit dealer moet doen (deze kennen alleen de standaard cit onderdelen)Motortemperatuur was gewoon de koelwaterthermostaat . Geen sensor dus. Die zit ergens in het koelwatercircuit, tegen het motorblok aan.  Vervangen kost ca 100 euro incl arbeid.

- als de kats zo makkelijk stuk gaan bij een kapotte bobine, moet je dan niet preventief om de zoveel kilometer de bobines vervangen? Tenslotte is een kapotte kat vervangen erg duur.

Alles is een keuze. Als een bobine stuk gaat en je rijdt er geen meter meer mee (direct afslepen) zou het goed moeten gaan. Er zijn tegenwoordig andere bobines door cit geleverd (witte bovenkant) die niet meer kapot schijnen te gaan.  Deze zijn er sinds 2007

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 06 oktober 2009 06:04 PM
  [ # 10 ]

Ook de witte gaan kapot Wink.

Da’s leuk dat je die opmerking maakt want dat is exact de reden waarom het niet hard te maken valt. Nl. citroen zal zeggen dat als het aan die bobine had gelegen de kat dan “zeer snel” ofwel direct kapot had moeten gaan. Een jaar later voldoet niet aan het criterium “zeer snel” zodat er dus geen verband meer te leggen is. Omdat er meestal geen andere oorzaak is (alles is verder OK) blijft de bobine van en jaar geleden de verdachte maar is is er dus niets hard te maken. Buiten garantie (ook al was de bobine in garantie): jammer dan


helaas heb je hier gelijk in. Een kat gaat niet direct kapot. Dit duurt heel wat langer…

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 06 oktober 2009 09:59 PM
  [ # 11 ]

Ik was nog in zalige onwetendheid over het onheil wat me te wachten staat met de witte bobines. Alles kan kapot natuurlijk, maar ik hoop toch dat ze wel wat beter zijn als de oude types…..
Heb je concrete aanleiding aan te nemen dat ze even slecht zijn?

Ook daar heeft ooit een creatieve geest iets op proberen te vinden door buisjes te leggen onder de afdekkap die rijwind naar de achterste bobines blazen om ze koeler te houden. De achterste gaan nl niet voor niets altijd kapot….. Ze worden te heet en daar kunnen ze niet zo goed tegen.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 244
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 06 oktober 2009 10:10 PM
  [ # 12 ]

Bij mij was het overigens een voorste bobine die het opgaf.

Profiel  
 
snah1954
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 06-10-2005

Gepost: 15 november 2009 09:23 AM
  [ # 13 ]

Mijn C5 V6 3.0 break met 250000km op LPG-G3 geeft ook storing uitlaatgas en bij uitlezing: voorste en achterste pre-katalysator verouderd.
Nu lees ik hierboven dat het metingen van lambda’s betreft en dat een duitser hier een kneepje/truckje voor zou hebben.
Ik vraag me af wat dit truckje is en of iemand hier al ervaringen mee heeft opgedaan huh
Aan de andere kant is de vraag of er mensen zijn die de kats hebben laten vervangen met een goed en duurzaam resultaat huh

Alvast dank voor je reactie very good

Profiel  
 
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 244
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 15 november 2009 02:41 PM
  [ # 14 ]

Bij ons bleek overigens bij de APK dat de motor enorm vies was. Schoonmaakmiddel er in en sinds die tijd is het probleem nog niet teruggeweest.

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 15 november 2009 11:15 PM
  [ # 15 ]

Het truucje bestond uit het plaatsen van andere lamnda sensoren die minder gevoelig waren.
Ook kun je het pende signaal met een condensator stabieler maken. Allemaal manieren om de BSI te laten denken dat de pre kats OK zijn

Maar je zou eerst eens bij een kat specialist laten kijken of de kats nog werken

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook