Gisteren mijn wagen in de garage gedaan voor nieuwe dichting kleppendeksel.Bleek dat de aanzuigslang op de turbo er bijna af lag.De rubber (orange) die er nog maar 3 weken geleden nieuw opgestoken was was weeral gescheurd.Dus garage gaat gaan zoeken.Wat blijkt er nu. Aan de zuigkant van de turbo gaat hij bij een bepaald toerental blazen ipv zuigen waardoor hij probeert de aanzuigslang er af te duwen.Bij het bekijken van het schoepenwiel in de turbo bleken er ook van 2 schoepjes de randjes afgebroken te zijn. Wat zou de oorzaak zijn? Of is mijn turbo defect?
Grts,
Stefaan
Sorry vergeten te vermelden maar het gaat om een C5 1.6 HdiF van het bouwjaar 2005. Een ph 2 dus. Alvast bedankt voor de reacties.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Dat zal waarschijnlijk een nieuwe turbo worden.
het probleem is gekend bij de 1600 HDI.
Vermoedelijk een probleem met de smering van de turbo. De motor zal goed gecontroleerd moeten worden of deze niet beschadigd is.
Het is bij een 1600 HDI van belang dat je op tijd naar de garage gaat voor onderhoud. 1000 km langer doorrijden kan al grote schade veroorzaken..
Bij mijn 1.6 had ik een afzuigpompje daarmee zoog ik via het gat van de peilstok de olie uit het carter.
Zo kun ik tussentijds bij de beurten de olie na 10.000km verversen.
De turbo van de 1.6 HDI is zeer gevoelig voor schone olie.
C6-1 2.7 Hdif Gris Fer sinds 7-7-2015
C5-2 2.0 Hdif Gris Aluminium tot 7-7-2015
C5-II 2.2 Hdif LP Rouge Profond 21-03-2007
C5-II 1.6 Hdif 12-2005 ingeruild 21-03-2007
C3-1924
Gisteren wagen terug opgehaald van de garage. Nieuwe Turbo en enveneens nieuwe olie erin.Doordat de turbo doorgaf naar de smering werd de olie ook heel erg vlug vuil. Garage raadde me ook aan om de 12.500 km te smeren. Beter een keer meer smeren dan terug een nieuwe turbo hoor. En hiermee is mijn turboprobleem opgelost en dank ik iedereen voor de reacties.
Grts,
Stefaan