Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Groot licht is al relais geschakeld. Om een of de andere ondoorgrondelijke reden zijn alleen de dimlichten niet relais geschakeld. Ook de mistlampen zijn relais geschakeld. Dat is allemaal gewoon terug te vinden in ‘t schema. Ik heb in mijn eigen auto een schakelingetje gemaakt dat de mistlampen mee aan gaan met het grootlicht…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Is dat een verschil tussen serie 1 en 2 dan?
Want in dit topic was iedereen bezig 2 relais te plaatsen…
Goed alleen de dimlichten aanpassen maakt het hele verhaal dus wel een stuk eenvoudiger

Totaal aantal Berichten: 299
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Eén relais volstaat!
Op foto 3 kun je net het grootlichtrelais zien, twee blauwe draden steken naar de voorruit.
Sorry foto 2

- CX 25 GTi Turbo 2

Totaal aantal Berichten: 299
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Waar ging dit topic ook weer over??
Ga even naar het begin, daar staat een prachtig fotoverhaal op foto 2 is het relais te zien!
Als je dan even verder leest zie je meteen dat er maar 1 relais nodig is!

- CX 25 GTi Turbo 2
Omdat sans-pareil op een schema doelde ergens in een documentatie ging ik er even vanuit dat jij ook een foto in zo’n boek bedoelde.
Ik zie het relais op foto 2 van dit topic idd zitten.
Ik ga weer eens even rondkijken wat ik dan allemaal exact nodig heb.
Voor redudantie ga ik het denk ik allemaal lekker dubbel uitvoeren, het zijn de kosten ook niet. Als je een keer problemen heb dan heb je in elk geval nog iets

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
sans-pareil schreef:Groot licht is al relais geschakeld. Om een of de andere ondoorgrondelijke reden zijn alleen de dimlichten niet relais geschakeld. Ook de mistlampen zijn relais geschakeld. Dat is allemaal gewoon terug te vinden in ‘t schema. Ik heb in mijn eigen auto een schakelingetje gemaakt dat de mistlampen mee aan gaan met het grootlicht…
serie 2 wordt zo steeds duidelijker !
@ all:
en serie 1 dan…..?
ik dacht dat het dim licht geen relais heeft. het groot licht wel, of ook niet ?
@ Arjan, mocht je male H4 pluggen vinden, laat even weten !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

- CX 25 GTi Turbo 2
Deze website heeft ze: http://www.citroen-forum.nl/index.php?URL=http://www.comagination.com/parts.htm
Ik ga het proberen via die pennetjes die op de NL website staan van jouw denk ik.
Knippen of in het buitenland bestellen kan altijd nog als het niks blijkt te zijn.
Voor de massa van de H4 lamp kan ik denk ik dan gewoon de originele draad gebruiken vanuit de stekker in de draad. Als ik het gister even snel zat zit die ergens aan de auto met een schroef.
Waar ik eigenlijk nog geen ervaring mee heb is hoe ik een extra plus draad vast maakt aan de accu. Wat is wijsheid hierin?
Waarom niet een kant en klaar setje aanschaffen dat in de auto hangen?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90

- CX 25 GTi Turbo 2
Dan is het toch nog steeds nodig om in de originele draadboom te knippen?
En een extra draad bij de plus van de accu vandaan trekken denk ik ook.

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Arjan Verkade schreef:Deze website heeft ze: http://www.citroen-forum.nl/index.php?URL=http://www.comagination.com/parts.htm
Ik ga het proberen via die pennetjes die op de NL website staan van jouw denk ik.
Knippen of in het buitenland bestellen kan altijd nog als het niks blijkt te zijn.Voor de massa van de H4 lamp kan ik denk ik dan gewoon de originele draad gebruiken vanuit de stekker in de draad. Als ik het gister even snel zat zit die ergens aan de auto met een schroef.
Waar ik eigenlijk nog geen ervaring mee heb is hoe ik een extra plus draad vast maakt aan de accu. Wat is wijsheid hierin?
er zal toch wel een H4 male in NL te vinden zijn ?
van die pennen heb ik ook nog wel een paar liggen hoor, heb een doosje gekocht. mag je ook proberen. je mag ook bij die websjop halen hoor. kijk maar.
massa: je kan een extra draad nemen, en een klemmetje er op met een oog. boven de accu zit een massapunt op binnenzijde zijscherm. daar zitten meestal al een paar dingetjes op. moertje los en daar erbij.
+ : dikke kabel ook met een klemmetje met een oog. die heb ik op de bout gezet waar je de accuklem mee vastdraait. 15 cm kabel, dan zweef zekering, die met tie-wrap vast aan ander stekkerblokje, dan dan naar je relais. is dat wat ??
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Arjan Verkade schreef:Dan is het toch nog steeds nodig om in de originele draadboom te knippen?
2x nee.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90

- CX 25 GTi Turbo 2
cx25gtit2 schreef:Arjan Verkade schreef:Deze website heeft ze: http://www.citroen-forum.nl/index.php?URL=http://www.comagination.com/parts.htm
Knippen of in het buitenland bestellen kan altijd nog als het niks blijkt te zijn.Voor de massa van de H4 lamp kan ik denk ik dan gewoon de originele draad gebruiken vanuit de stekker in de draad. Als ik het gister even snel zat zit die ergens aan de auto met een schroef.
er zal toch wel een H4 male in NL te vinden zijn ?
van die pennen heb ik ook nog wel een paar liggen hoor, heb een doosje gekocht. mag je ook proberen. je mag ook bij die websjop halen hoor. kijk maar.
massa: je kan een extra draad nemen, en een klemmetje er op met een oog. boven de accu zit een massapunt op binnenzijde zijscherm. daar zitten meestal al een paar dingetjes op. moertje los en daar erbij.
+ : dikke kabel ook met een klemmetje met een oog. die heb ik op de bout gezet waar je de accuklem mee vastdraait. 15 cm kabel, dan zweef zekering, die met tie-wrap vast aan ander stekkerblokje, dan dan naar je relais. is dat wat ??
Ik heb ze nog niet kunnen vinden hier in NL.
De plus draad leek me zo al het makkelijkste
BasisBIX schreef:Arjan Verkade schreef:Dan is het toch nog steeds nodig om in de originele draadboom te knippen?
2x nee.
Oké, wellicht ook een optie. Kost dat?
Maar ook wel leuk om zelf te doen eigenlijk

Totaal aantal Berichten: 2120
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Ik heb vrij kort na mijn accuklem een connector zitten waar alle pluskabels ingeplugd zitten. Er zijn standaard nog een paar pinnen vrij. Sommige PSA-modellen volgens mij ook de 306, hebben de ventilatoren aangesloten met een draad vanaf die connector, en daar zit ook een zekeringhouder voor een steekzekering in opgenomen. Een dergelijke draad kun je zo in de connector pluggen.Als je dus een nette plus-aftakking wilt, moet je even gewapend met een zijkniptang naar de sloop
Dit verhaal is in ieder geval van toepassing op de C15 en een hoop andere PSA-modellen, ik denk ook wel op de CX.
Ik vind het ook de kunst om aanpassingen aan de kabelboom zó uit te voeren dat het origineel lijkt. Ik gebruik meestal draad uit een kabelboom van een sloopauto, originele connectors (daar kun je gewoon nieuwe stekkertjes voor krijgen), en als er een aftakking gemaakt moet worden, dan wordt dat gesoldeerd en omhuld met krimpkous. Al die blauwe kabelschoentjes, kroonsteentjes en huishoudsnoer zijn toch werkelijk gruwelijk om in een auto te zien…

Totaal aantal Berichten: 32
- Xantia 1.8i X
- CX 25 GTI Turbo
- CX 20 RE
- CX 22 TRS
Voor diegene die niet in zijn/haar bedrading wil knippen:
De drie polige stekker die achterop een dimlicht(reflector) zit bestaat uit een plastic huisje waarin drie metalen stekkertjes geklemd zitten. Een dergelijk metalen stekkertje kan er eenvoudig uitgehaald worden door het metalen lipje ervan in te drukken met een schroevendraaiertje en het stekkertje eruit te schuiven. Wat ikzelf heb gedaan, voordat ik een relais heb geplaatst, is even naar de sloop om twee driepolige (plastic) stekkers inclusief een gedeelte bedrading eruit te knippen. Hieruit heb ik voor elke koplamp een draad met metalen stekkertje gehaald en deze gebruikt in mijn eigen auto. Zo ziet het er origineel uit en hoeft er niet geknipt te worden in de bestaande bedrading!
Vanwege de gestelde vragen over relais bij verschillende types: bij mijn CX 25 GTI Turbo uit 1985 met stalen bumpers zit vanaf fabriek een relais voor het grootlicht (in het dashboard gelijk achter de lichtschakelaar).
In dit forumonderwerp zag ik een eerder berichtje van ‘La Léo’ met een goede tip over een alarminstallatie waarbij de koplampen daarop aangesloten kunnen zijn. In mijn Turbo uit 1985 zit een Véglia alarminstallatie uit 1985. Hierbij is het grootlicht direct aangesloten op het alarm. Zodat deze lichten kunnen branden en knipperen bij het aan- en uitzetten van het alarm (dus zonder dat het contact aan staat). Hier had ik dus geen last van bij het plaatsen van een relais voor de dimlichten.
‘C15GrandVolume’ heeft het over een connector vrij kort na de accuklem. Dit is een zwart plastic doosje waar stekkers op aangeloten zijn (niet iedere CX heeft dit). Dit is ook bedoeld om electronische toevoegingen op aan te sluiten. Indien er geen plaats meer in vrij is kan er een stekkertje met twee vertakkingen op aangesloten worden. Een geheel andere oplossing voor een nieuwe plusdraad is de klem die op de pluspool van de accu zit te gebruiken. Deze heeft een bout/moer om aan te kunnen trekken om beter te kunnen klemmen rond de accupool. Pak een stekkeroogje van voldoende grootte om rond deze bout te schuiven, extra moertje erbij…
Mijn Citroënforum foto’s (niet veel): http://www.mijnalbum.nl/Album=SRLEZ8DL