Onlangs 2 keer na een tijdje rijden stilgevallen bij stationair toerental. Starten ho maar. Pas na een half uur weer. Ontsteking pas helemaal nagekeken. Nieuwe bougies, kabels, contactpunten, rotor en condensator. Alles netjes afgesteld. Bobine is na stilvallen erg heet en geeft op dat moment geen vonk. Intussen gecontroleerd: wordt ook na een koude start al snel gloeiend heet. Wat is nu eigenlijk een normale bedrijfstemperatuur voor een bobine?
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Handwarm tot bijna niet meer vast te houden. Maar dat laatste duurt wel een paar uur!
Zit de voorschakelweerstand er wel op?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dat punt van niet meer vast te houden bereik ik dan wel wat snel geloof ik. En zo’n weerstand heb ik niet. Zit alleen maar op de bobines van de nieuwere modellen. Bij vervanging van de bobine kiezen voor 1 met weerstand? Daar hoort wel een wat zwaardere condensator bij, maar die zal ik al wel hebben (staat niks op, maar is de universele van Chyparse),
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ligt niet aan het type. De gene met voorschakel weerstand moet een lagere bedrijfs spanning hebben. De voorschakelweerstand heeft koud een lage weerstand en wordt dan warm en dan stijgt de weerstand. Het effect is dat je korte tijd een grotere vonk hebt om te starten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
André schreef:Afstand van de onderbrekerpunten goed?
Al gecontroleerd natuurlijk. Netjes op 0.4 mm. Morgen een nieuwe bobine regelen en kijken of die “koud” blijft,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Nieuwe bobine zit er in. Vanuit koude start en 10 minuten stationair wordt deze net een beetje warm. Dat is al een hele vooruitgang. Na een half uurtje rijden een stuk warmer, maar nog wel vast te houden. Afstand onderbrekerpunten maar iets vergroot. Contacthoek nu 54° i.p.v. 60°. Nu nog een stuk mee rijden,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat lijkt er meer op!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Na een klein half uurtje stad en snelweg is de bobine onder de metalen houder handwarm. De metalen klembeugel zelf is heet, maar nog wel vast te houden. Boven heeft de bobine zelf ongeveer dezelfde temperatuur als de beugel.
Nou had ik al eerder gemerkt dat de bobine zelf niet eerst opwarmt, maar die metalen beugel. En die beugel kan z’n warmte niet makkelijk kwijt en warmt vervolgens de bobine op. Wat gebeurt hier? Opwarming van de beugel door inductie?
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Met of zonder voorschakel weerstand?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Met of zonder voorschakel weerstand?
Eerst met (bij nader inzien) en nu zonder. Zelfde effect,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
OK, die voorschakelweerstand wordt heel erg heet. Dat kan het niet zijn dus… Toch inductie?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
nou wil het weten ook. Ik zal de bobine eens vastzetten met een kunststofbeugel en kijken wat er dan gebeurt,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ben benieuwd!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>