Mijn auto schakelt gewoon goed. Wel zat ik even een beetje te kijken naar het schakel systeem onder de motorkap en zag dat er een hoop speling zit bij 1 verbinding.
Het gaat om het punt waar het oog aan het einde van de schakelstang naar voren gaat, vast zit aan de hefboom die de stang draait die de bak in gaat. Hier zit een soort van bout met platte kop met een 11mm moertje, met hierop twee busjes met soort van brede ring aan beide zijden. De buiten diameter van die busjes is ong 12mm.
De binnen diamter van het oog is een grote 15mm. Hier zit dus een hoop speling op, en ik verwacht dat er iets van een busje tussen heeft moeten zitten. Is dit echt zo? zo ja wat voor materiaal is dit busje (dan kan ik een andere zoeken, of een nieuwe maken).
Heb al een beetje op het forum gezocht en in het wphb maar niet direct gevonden hoe deze eruit ziet ofzo.
gaat om een D-special 1970
Bedankt!
Mano
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
deze:
setje van 1 rubber busje met 2 nylon schaal/busjes. Bij Sassen: Eur 8,20
in Onderdelenboek:
0D 5413013Y of: DM 334-73 (nr 10 op pagina 1-334/4)
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
top, een rubbertje dus.
ga ik bestellen.
bedankt!





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
En deze maakt een flink verschil in het schakelen, kan ik je uit ervaring vertellen!
Als je toch daar bezig bent, stel dan meteen even de speling van je kabel af. Alsof je een nieuwe versnellingsbak hebt! (althans, zo was het bij mij)
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
ok, bedankt voor de tip, was zowiezo van plan het hele schakel gedeelte aan te pakken, kogels smeren, etc etc. dus de kabel speling zal ik er ook uit halen.













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Bestel 2 van die rubbertjes, aan de onderzijde van de schakelstang zit nog zo’n situatie.
Ik heb dit klusje recent ook gedaan en het schakelt weer heerlijk strak.
Ik heb de koeltunnel even verwijderd, zodat ik de hele stang er vanonderuit kon wegnemen.
Kan je makkelijk de rubbertjes erop doen.
Groeten Peter.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
pavang schreef:Bestel 2 van die rubbertjes
Wel het setje bestellen, dus het rubber met de 2 busjes
En de kogelspeling kan je stellen door de splitpen te verwijderen, de kogelbus losdraaien, kogel schoonmaken en nieuw vet er in, kogelbus er weer in draaien tot vast en dan iets terug en dan een splitpen monteren. Dat kan even zoeken zijn naar een tegenoverliggend gaatje.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Een ander onderdeel wat speling kan geven: geleider van de schakelstang met hierin een nylon bus.
zie foto’s.
Weet iemand hoe ik aan zo’n nieuwe nylon bus kan komen?
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”