Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Blooper1963 schreef:Yep!
En als je de exacte samenstelling niet kent van de echte roues resines…
En je mag er prat op gaan dat Michelin hun geheim niet zal prijs geven.
Wel jammer dat zij ze dan niet willen herproduceren.
Feit is dat het wel nodig is dat het octrooi verlopen is zomaar iets namaken mag natuurlijk niet.
En ik geloof dat de samenstelling van kunststofhars wel zo speciaal is qua gewicht en sterkte dat dit bij de nieuwe velgen ook wel moet zijn….als je tegen 230km/u rijdt met je sm…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Dat van dat octrooi, da’s nou juist het leuke. Ik denk dat je op kunststof velgen geen octrooi kunt vestigen dat stand houdt in een procedure. Bij een octrooi gaat het om een uitvinding van technisch proces, dat vernieuwend is. Het proces is veren en dan gaan we dat hydrolisch doen bijvoorbeeld. Er moet iets gebeuren. Ik kan het nu even niet beter omschrijven. Intellectueel Eigendomsrecht is lang geleden. Ik zal het ‘ns nakijken in de boekjes. Wel is het vatbaar voor een modelrecht. Maar het kan maar zo zijn, dat dat niet werd vastgelegd. En een octrooi zou voor roues résines makkelijk zijn te omzeilen. Je maakt gewoon een soortgelijk product, maar dan anders, van een andere hars bijvoorbeeld, of van een natuurhars. Het wiel op zich om voort te bewegen, is al uitgevonden en dus niet met een octrooi te beschermen. Het model als zodanig wel. En als dat destijds wel goed is gebeurd, dan is dat meen ik ook een sterker recht. Een octrooi verloopt. Een modelrecht in de Benelux niet, meen ik. Maar goed, dat is uit te zoeken. En wat betreft degelijkheid, wil ik best wel proefkonijn zijn. Ik ben er van overtuigd, dat de hedendaagse technieken beter zijn dan dievan 40 jaar geleden. Maar kunststof velgen, dat was en is erruhg voortuistrevend en de tijd ver vooruit. Wordt vervolgd…
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hoe dan ook: als je die velgen zou gaan laten maken, maak ze dan aub in 16 inch. Veel meer bandenkeus, en je hebt ook minder kans op gezeur icm het bovenstaande.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
En de binnenkant laten maken op de vorm van de stalen velgen,zodat ze op
alle SM’s passen,ook die van 1970.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat gaat niet bloop, dan breken ze!!!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Dan word het de wielnaaf laten afvlakken.
Mmmm, in 16 inch. Zou leuk zijn. Niet origineel natuurlijk…. Belangrijker: wat ik nu aan info heb meegekregen van de polyesterman die een CX-proefdeurpaneeltje gaat maken, is dat modellen het makkelijkst worden gemaakt door een mal te trekken van het origineel. En het is dan denk ik lastig de velg een inch groter te laten trekken.
Anders wat ? Hoe breed zijn de stalen SM-velgen ? Zoals bij een paar lieden bekend, ga ik als het goed is een setje delta mics scoren. Het is alleen de vraag of ze met 6 inch breed wel kloppen. Daar had ik namelijk verschillende berichten over. Waterman dacht dat 6 inch zou kloppen voor dm, Blooper meende 6,5.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Robin,
Je hebt het over polyester, maar je weet dat die wieltjes niet van echt “polyester” zijn toch? Die dingen zijn van een soort carbon-vezels. Zeg maar F1 techniek ‘avant-la-lettre’.
Nogmaals: 16 inch is de oplossing, want die 15inch banden zullen de komende jaren niet makkelijker te vinden zijn…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat het niet van polyester is gemaakt, is me bekend. Maar het gaat om de werkwijze van het namaken van kunststof dingen. Dat maak je het makkelijkst door een mal te maken van een origineel. Misschien is er wat op te verzinnen om het een inch meer te laten zijn.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als ze 16 inch zouden worden, getest zijn door TUV of TNO en een klein beetje betaalbaar zijn ( zeg tot 400/500 per velg) dan zou ik daar wel interesse in hebben!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Put me on the list.
@Robin: Ik heb het opgezocht en de originele stalen velg voor de SM is 6” op 15”.
De banden voor 15 inch met een bolle wang,dus op zijn minst 70 hoog verdwijnen met
de noorderzon.
16” zou inderdaad beter zijn,en is volgens mij met een of ander computerprogramma wel
aan te passen.Een inch is trouwens maar 25,4 mm verschil dus bvb een bredere buitenrand
kan al voor en oplossing zorgen.
waterman schreef:Deze dan maar doen?
Staan ook op Leboncoin. Ik weet niet of ze van staal of alu zijn en kan even niet door de kleur heen kijken, maar ik denk minder mooi dan RR en DM en 14 inch…
http://www.leboncoin.fr/vi/69832428.htm?ca=5_s
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Denk niet dat ze zonder carrosseriewerk achter,op de SM zullen passen.
Als je een lekke band hebt,en je zet de SM in hoogste stand,ook met de hendel
in de kofferruimte,kan je origineel achterwiel er maar net af,alsook het paneeltje verwijderd is.
Deze velgen hebben een andere ET waarde en zullen te veel naar buiten komen.
De spanning stijgt. Net even gebeld met het bedrijf van de link. Ik heb even via dit item op het forum de man die ik sprak naar de afbeelding op Leboncoin geleid van de witte SM met RR. Nu heeft hij een idee. Hij vroeg naar aantallen en zo. Uiteraard heb ik ook gevraagd naar het 15/16 inch issue. Alles was mogelijk, maar tegen welke kosten. Ik heb desgevraagd verteld, voor hoeveel ongeveer originele velgen van de hand gaan. Dan zou je zeggen, da’s niet slim ivm de prijs. Maar als er geen financiële armslag is per teverkopen wiel, dan is ontwikkelen natuurlijk zinloos.
En er kwam nog een zeer terechte vraag over (type)goedkeuring voor gebruik op de weg. Toen heb ik gelijk maar verteld, dat er inderdaad hoge eisen moeten worden gesteld aan de kwaliteit in verband met het feit, dat nogal wat liefhebbers van de SM het gaspedaal graag stevig intrappen.
Overigens, nu ik er zo over nadenk, begint de opmerking van Waterman over de grootte me steeds meer aan te staan. Het zou denk ik een geoorloofde modificatie zijn met respect voor het origineel. De conactpersoon sprak over matrijsen en niet over het trekken van mallen. Dan lijkt me een inchje erbij op de computer zo gefixt.
We gingen uit elkaar met de mededeling, dat hij wat huiswerk ging doen over de productontwikkeling en ik over een typegoedkeuring.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Blooper1963 schreef:Denk niet dat ze zonder carrosseriewerk achter,op de SM zullen passen.
Als je een lekke band hebt,en je zet de SM in hoogste stand,ook met de hendel
in de kofferruimte,kan je origineel achterwiel er maar net af,alsook het paneeltje verwijderd is.
Deze velgen hebben een andere ET waarde en zullen te veel naar buiten komen.
Dit lijkt me een bijzonder zinvolle opmerking. Zou het probleem zijn op te lossen door de buitenring van het wiel wat verder naar binnen te laten vallen ? En is het niet zo, dat met een buitenmaat van het wiel van 16 inch nog steeds dezelfde buitenmaat van de band kan worden behaald ? Het lijkt me, dat het streven zou moeten zijn dezelfde buitenmaat op het loopvlak te krijgen. Je zou dus een wat plattere band moeten hebben. Wieowie van de heren weet hier iets van bandenmaten ?
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl