Dank je Kees ,
Toch zie ik bij jou 2 zwarte connectoren , geen witte .
Welke moet ik dan hebben , de linkse of de rechtse ?
Dank je ook Citroville ,
Jouw methode wil ik ook toepassen , maar dit is om even te proberen of de elektroklep wel optimaal werkt .
Heb de indruk dat `ie alleen pal na het starten helemaal open staat en na een tijdje rijden wat stugger gaat veren .
Mijn voorbollen zijn ietsje uitgeboord bij Chyparse, verder alle bollen laten vullen , vernieuwen hoefde volgens hun niet , ze waren nog goed werd er gezegd .
Messing busjes vernieuwd , wagenhoogte gecorrigeerd , alle aardecontacten schoongemaakt , extra aardedraad accu-motor getrokken, veerpoten ingevet en schotels gecontroleerd, voordraagarmlagers vernieuwd,Hudraurincage er in en er weer uit na 4000 km., verse LHM er weer in en de voorste hoogteregelaar vervangen door een gereviseerde.
En toch veerde mijn oude XM uit `90 zonder HA1 beter !
Komt volgens mij dan toch door die hydraktief die de boel afremt .
Vandaar mijn zoektocht en ach , `t is ook een leuk leerproject nietwaar ?
Groet,
Dirk
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Bedoel je de rechtse Kees van voren af gezien , die heeft een witte voet bij mij .
Zou wel vreemd zijn , omdat Citroville hem van de linkse nam zo te zien .
Ik hoor het wel .
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Dag, dirk.
De linker moet je hebben, die is zwart en daar moet je aansluitpunt 9 van opzoeken.
Die moet je hebben.
Groet,
Kees.
Begrepen en bedankt !
Over en sluiten maar.
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3163.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Dirk,
Ben toch benieuwd hoe jouw XM gaat veren nadat je je de elektroklep hebt getest en met een relais de elektroklep hebt aangesloten.
Heb je de veercomputer al uitgelezen en eventuele storingen gewist, brandt het hydractive lampje links boven ook altijd even bij het starten?
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
citrophile, ik heb mijn modificatie weer teruggezet zoals vroeger, want hij hield z’n achterste vaak vast als ik een drempel afging.
waarschijnlijk heb ik dan toch iets fout aangesloten. Kan je nog eens een schemaatje maken met de vernieuwde constructie aub?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3163.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Wat bedoel je precies met dat hij z`n achterste vaak vast hield bij het verlaten van een drempel? Bleef de achterkant hoog staan of bleef de vering langer in de sportstand staan?
Je hebt geen veercomputerstoringen en jouw hydractive lampje brandt even bij het starten?
Hier is een simpel schemaatje van het relais:
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
hij ging altijd in harde modus af de verkeerdrempel en je voelde dat hij vanachter niet wou inveren en hem even vasthield om in te veren.
wat voor zekering heb je op de + van de accu gezet? lukt dit met een soortgelijke zekering die in de zekeringenkast in de auto zit?
heb in de doe-het-zelf zo kabelverbinders gekocht,maar die lijken me niet dé ideale oplossing.. Misschien beter met zo’n wit blokje werken om kabels te verbinden?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3163.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Het is normaal dat er bij een snelheid vanaf 30km/h geschakeld wordt tussen soepel en sport. Bij het nemen van drempels en andere oneffenheden met een redelijke snelheid wordt er naar de sportstand eventjes overgeschakeld om extreem inveren en nadeinen te voorkomen. Dus ik denk dat er niks vreemds aan de hand is, een correcte rijhoogte is ook bepalend voor het rijgedrag. Indien dit te hoog of te laag is voelt het vreemd aan.
Bij mijn XM heb ik de + kabel van de trekhaak gebruikt, ik gebruik de trekhaak nooit en die kabel was lekker dik en hieraan zat een zwevende zekering van 25 Ampére tussen maar die hoeft er niet tussen, mag wel. Deze kabel gebruikte ik om mijn elektroklep te voeden.
Ik zou kabelverbinders gebruiken die bestand zijn tegen vocht en niet de witte blokjes die jij bedoelt. De schroefjes kunnen gaan roesten en dan is de verbinding weer slecht.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
maar het rare is dat hij dat met de af fabriek configuratie niet doet.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Citrofiel.
Ik heb net even naar je schema zitten kijken en heb daar een vraagje over, want ik heb het idee, dat je het relais tussen de bestaande aansluiting van de electroklep en de VC heb gezet.
Klopt dit, zo niet wat versta jij dan onder signaal draad van de VC. welke aansluiting is dit dan?
Groet,
Kees.
Citrophile schreef:Dirk,
Ben toch benieuwd hoe jouw XM gaat veren nadat je je de elektroklep hebt getest en met een relais de elektroklep hebt aangesloten.
Heb je de veercomputer al uitgelezen en eventuele storingen gewist, brandt het hydractive lampje links boven ook altijd even bij het starten?
Ik ga morgen (bij goed weer) kijken of ik de elektroklep constant op 12 V. open kan laten staan en voelen hoe dat rijdt op de “Kees” methode .
Misschien vind ik het wel helemaal prut,haha.(lijkt me stug , maar je weet maar nooit )
Ben wel een liefhebber van een beetje overdadig zweven , à la DS .
En als dat bevalt zet ik die schakeling op de Sportstand , moet nog even puzzelen hoe , maar via de bovenstaande posts en schemaatjes moet ik er wel uitkomen .
Bevalt het niet , ga ik het met jouw methode nog eens verder uitproberen.
Wellicht probeer ik beide methode`s eerst uit en kijk dan hoe of wat .
Heb `em nog niet uitgelezen; daarvoor heb ik een uitleeskastje bij Frank besteld , maar dat is nog niet binnen.
Hydraktieflampje brandt keurig even na het starten en gaat na 2 sec. uit .
Echter nog nooit een klik gehoord bij het openen van mijn portier ; wel hoor ik wat klikken bij contactslot aan - uit
Groeten.
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Zat zo nog een beetje te mijmeren en na te denken over deze post en over relais e.d.
Het zou toch in principe , als alles goed werkt in die VC , niets moeten uitmaken als je er 12 V. rechtstreeks op zet.
Zou de VC door de jaren heen minder presteren door lekstroompjes , corrosie, minder aarde e.d.?
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9675.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dirk de Pirk schreef:
Echter nog nooit een klik gehoord bij het openen van mijn portier ; wel hoor ik wat klikken bij contactslot aan - uit
Dan zit het wel goed. Bij het openen portier is het wat lastig te horen, doordat het portier ook geluid maakt. En je kan het dan niet meerdere keren proberen. Deur open, zorgt namelijk voor 10 min. lang geopende kleppen. Contactslot kan je het wel een aantal keren na elkaar proberen.
Bij mij gaan ze niet precies tegelijk, zitten een fractie van een seconde tussen de beide kliks, als dat bij jou ook zo is, weet je dus dat ze het beide doen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Bonsoir mes amis,
Heb op de “Kees” methode de elektroklep open gezet en proefgereden .
Veel verschil merk ik echter niet .
De auto helt ietsje meer in bochten , maar weinig hoor , en de vering is nagenoeg hetzelfde .
Veert ietsje meer door , maar verwaarloosbaar .
Om nou te zeggen dat het een hele verbetering is , nou nee.
Voel nog steeds de kleine oneffenheden in de weg , de grote niet , maar daarvoor ook al niet .
Nog even zonder HA gereden , maar dat was geen doen , wat hobbelt dat zeg !
Resumerend kun je zeggen dat ik het waarschijnlijk toch moet gaan zoeken in andere veerbollen ; denk al een tijdje aan softbollen, hoewel de bollen die er op zitten pas gevuld zijn .
Waarschijnlijk zaten er ook softbollen op mijn vorige XM , dus ben dat ook gewend .
Zal morgen voor de zekerheid nog even de Citroville methode toepassen, kijken of bevalt , maar gezien de resultaten vanmiddag maakt dat denk ik niet zoveel uit .
Groet,
Dirk
PS. wat zijn jullie stil !
XM TCT Ambiance`94