XM met andere 1.9/2.0 motoren?
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 08 oktober 2009 11:44 AM

Ik zat eens te denken:

in mijn ogen is een 2.0 8v/16v echt een beetje magertjes. Daarover ga ik niet in discussie en dat is ook niet het doel van dit topic.

2.0 8v: 110pk/164nm
2.0 16: 130pk/180nm

verbruik gemm. 1 op 11~12 ofzo.

Nou is een TCT geweldig met bijhorend verbruik, net zoals de V6. Dan lees ik verbruiken van 1:8~9.
Dat is dan weer matig. Maar een mooie tussenweg is er niet echt.
Dus kwam ik bij de volgende motoren uit:
Mi16 - 1.9 16v - 160pk, 180nm.
S16 - 2.0 16v - 155pk, 183nm
RFS - 2.0 16v - 167pk, 193nm

Die zitten er qua verbruik en prestaties een beetje in t midden, maar zijn deze combinaties al eens gespot op internet? Dat het mogelijk is: uiteraard =]

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6501
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 08 oktober 2009 12:03 PM
  [ # 1 ]

Mwah, 1 op 8/9 vind ik voor de TCT wel wat negatief ingeschat. Als je alleen in de stad rijdt, ja dan gaat het rap richting 1 op 8. Maar met overwegend snelwegkilometers red je de 1 op 11 wel. Gemiddeld rijd ik zo 1 op 10 op een tank. Niet groots, maar gelet op de leeftijd, de grootte en het gewicht van de auto helemaal niet slecht.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 08 oktober 2009 12:13 PM
  [ # 2 ]

t kan schelen dat ik een automaat had, maar goed. Dat staat even los van de vraag Smile Je hebt altijd een uitzondering op de regel en voor we het weet zijn we 2 a 3 pagina’s verder zonder dat de openingspost nog wordt besproken Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 08 oktober 2009 12:39 PM
  [ # 3 ]

Doe dan meteen een T16 (MI16 met turbo) daar zit ongeveer 200 PK in.

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 08 oktober 2009 12:43 PM
  [ # 4 ]

Een T16 ken ik wel, maar denk je dat zie zuiniger loopt dan een V6 / TCT? (en dat is geen echte vraag)

Plus dat een T16 blokken onredelijk geprijst zijn.

T gaat hier of er iets meer is tussen de slurpers en de trage (ook niet zo) zunige blokken.
Dan heb ik liever iets vlotter met het zelfde verbruik als de 2.0 8v/16v

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 08 oktober 2009 01:22 PM
  [ # 5 ]

Idd, echt zuinig zal een T16 niet zijn.

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 08 oktober 2009 03:39 PM
  [ # 6 ]

en dan is het nog maar d evraag of je een T16 blokt zult vinden dat in goede staat is….

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 08 oktober 2009 07:43 PM
  [ # 7 ]
Matthijs309 schreef:

Ik zat eens te denken:

in mijn ogen is een 2.0 8v/16v echt een beetje magertjes. Daarover ga ik niet in discussie en dat is ook niet het doel van dit topic.

2.0 8v: 110pk/164nm
2.0 16: 130pk/180nm

verbruik gemm. 1 op 11~12 ofzo.

Nou is een TCT geweldig met bijhorend verbruik, net zoals de V6. Dan lees ik verbruiken van 1:8~9.
Dat is dan weer matig. Maar een mooie tussenweg is er niet echt.
Dus kwam ik bij de volgende motoren uit:
Mi16 - 1.9 16v - 160pk, 180nm.
S16 - 2.0 16v - 155pk, 183nm
RFS - 2.0 16v - 167pk, 193nm

Die zitten er qua verbruik en prestaties een beetje in t midden, maar zijn deze combinaties al eens gespot op internet? Dat het mogelijk is: uiteraard =]

Heb je al eens nagedacht over het karakter van deze motoren? Wink

Zowel de 1.9 16v (BX GTi 16v) en de 2.0 16v 167 pk (Neem aan dat die je uit de Xsara VTS / ZX 16v bedoelt) zijn motoren die toeren moeten draaien.
Deze motoren zijn prima in de BX/ZX/Xsara, veel vermogen bij een lichte auto.
Ik denk dat dat in een zware XM niet gaat werken… Deze motoren leveren relatief weinig vermogen in lage toeren. Bij die auto’s geeft dat niet want ze zijn niet zwaar en kan je er prima mee rijden. De XM is erg zwaar, het blok zal tot de 4000 rpm relatief veel moeite hebben om de auto op gang te krijgen.
Een XM is een luxe cruiser daar wil je denk ik niet contact 6000 rpm (nog lang de max niet bij deze blokken) gaan draaien.

Hoe ga je dat dan doen met de versnellingsbakken? Al deze blokken zijn afgestemt op hun bak, en draaien dus relatief veel toeren op de snelweg zodat ze dan lekker power hebben. Ik rijdt bij mijn 1.6 16v Xsara op de snelweg vaak bovende 3500 rpm, dat is bij een Xsara met een 2.0 16v niet anders!

Dan nog even over het verbruik. Een BX 16v kan wel zuinig rijden, maar deze is dan ook vrij licht.
Een Xsara rijdt al snel 1 op 11 met de 2.0 16v. In de zware XM zal dat wel een stukje meer zijn. Daar gaat je winst…

Dan kijken we nog even naar het koppel, je geeft zelf al aan dat de 2.0 16v 130 pk al 180 Nm aan koppel leverd.
Dat is bij die hoogtoeren motoren eigenlijk niet veel meer… Het nadeel is wel dat ze het koppel bij een hoger toerental leveren. En koppel is eigenlijk nog belangrijker dan pk’s. (“horsepower sells cars, torque wins races” zoals de Amerikanen zegge.)

Ik denk dat je vermogen + zuinig (of waarschijnlijk wil je goedkoop) rijden beter in een andere hoek kan zoeken Wink
Denk eens aan een XM 2.5 TD, veel vermogen + koppel en relatief zuinig verbruik. (let wel op dat het onderhoud bij deze motoren soms wat hoger ligt).
Of misschien kan je overwegen een V6 op LPG te gaan rijden.
Zeker de V6.12 en het nieuwe V6.24 blok kunnen zeker op LPG werken. Ook de V6.12 kan op G3 goedkeuring, dat had Harm hier op het forum ook.

Kortom, ik denk dat een hoogtoerige kleine motor niet de beste oplossting is om in een XM zuiniger (of goedkoper) te gaan rijden Wink

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 08 oktober 2009 09:28 PM
  [ # 8 ]
Arjan Verkade schreef:

Heb je al eens nagedacht over het karakter van deze motoren? Wink

Ja, ik ken mn blokjes wel hoor Wink

Zowel de 1.9 16v (BX GTi 16v) en de 2.0 16v 167 pk (Neem aan dat die je uit de Xsara VTS / ZX 16v bedoelt) zijn motoren die toeren moeten draaien.
Deze motoren zijn prima in de BX/ZX/Xsara, veel vermogen bij een lichte auto.
Ik denk dat dat in een zware XM niet gaat werken… Deze motoren leveren relatief weinig vermogen in lage toeren. Bij die auto’s geeft dat niet want ze zijn niet zwaar en kan je er prima mee rijden. De XM is erg zwaar, het blok zal tot de 4000 rpm relatief veel moeite hebben om de auto op gang te krijgen.
Een XM is een luxe cruiser daar wil je denk ik niet contact 6000 rpm (nog lang de max niet bij deze blokken) gaan draaien.

Maar wel als je eens wel een sprintje wil trekken of inhalen op B-wegen. De 16v uit de XM heeft ook pas 180nm bij 4000rpm hoor. En max vermogen bij 5400. Dat is een powerband van lik-mn-vestje. T verschil is dus dat je een keer wat reserve hebt liggen hoger op toeren.

Hoe ga je dat dan doen met de versnellingsbakken? Al deze blokken zijn afgestemt op hun bak, en draaien dus relatief veel toeren op de snelweg zodat ze dan lekker power hebben. Ik rijdt bij mijn 1.6 16v Xsara op de snelweg vaak bovende 3500 rpm, dat is bij een Xsara met een 2.0 16v niet anders!

Bijhorende orginele bak bak gebruiken, eventueel met een diesel5 of andere oplossing om op de snelweg iets minder toeren te maken. Kan je een versnelling terug als je het nodig hebt :]

Dan nog even over het verbruik. Een BX 16v kan wel zuinig rijden, maar deze is dan ook vrij licht.
Een Xsara rijdt al snel 1 op 11 met de 2.0 16v. In de zware XM zal dat wel een stukje meer zijn. Daar gaat je winst…

Dan kijken we nog even naar het koppel, je geeft zelf al aan dat de 2.0 16v 130 pk al 180 Nm aan koppel leverd.
Dat is bij die hoogtoeren motoren eigenlijk niet veel meer… Het nadeel is wel dat ze het koppel bij een hoger toerental leveren. En koppel is eigenlijk nog belangrijker dan pk’s. (“horsepower sells cars, torque wins races” zoals de Amerikanen zegge.)

I know, zoals ik al zei doet die 16 uit de xm ook pas 180nm bij 4000rpm, net zoals een mi16. Dus dat boeit weinig. T wordt pas leuk als dat blok 180nm bij 2500rpm kan hebben, dan geef ik je gelijk Smile

Ik denk dat je vermogen + zuinig (of waarschijnlijk wil je goedkoop) rijden beter in een andere hoek kan zoeken Wink
Denk eens aan een XM 2.5 TD, veel vermogen + koppel en relatief zuinig verbruik. (let wel op dat het onderhoud bij deze motoren soms wat hoger ligt).

Of misschien kan je overwegen een V6 op LPG te gaan rijden.
Zeker de V6.12 en het nieuwe V6.24 blok kunnen zeker op LPG werken. Ook de V6.12 kan op G3 goedkeuring, dat had Harm hier op het forum ook.

 

Ik moet juist van de diesel af omdat ik niet genoeg km’s maak, daarom ben ik dit topic begonnen Razz

Kortom, ik denk dat een hoogtoerige kleine motor niet de beste oplossting is om in een XM zuiniger (of goedkoper) te gaan rijden Wink

Ik weet dat zuinig en vermogen een contradictie is. Maar het doel is juist om iets te vinden tussen de trage 2.0’s uit de XM en de benzine slupers. NIET een zuinige snelle motor Smile Gewoon iets meer pit dan de 2.0’s maar niet meteen het verbruik van de TCT’s / V6 Smile

Misschien is het nog een optie om een V6 te pakken met een VEMS/KFDI/Megasquirt. Dat scheel wel in het verbruik, zeker omdat ik nu lees dat het management van de V6 niet echt optimaal is.
Of een TCT met een electronische boostcontroller (naast die van de ECU) om op lowboost te kunnen rijden. Of een TCT met een aftermarket management. Iets hogere compressie voor efficienter verbranden off-boost. Met een std. GTI blok kan je er ook wel 0.5 bar op zetten zonder het stuk loopt. Sneller, efficienter Smile win-win

We zien wel wat de tijd brengt Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 08 oktober 2009 09:36 PM
  [ # 9 ]

Tja zoals ik al zei, het verbruik van bijvoorbeeld een 2.0 16v 167 pk in een Xsara is al niet over om naar huis te schrijven. Als je dat in een zware XM gaat hangen dan wordt dat echt niet veel beter dan bij een TCT.

Daarbij zie naar eens een blok te vinden tegen een betaalbare prijs. Dan komen de kosten nog van het inbouwen, ook al doe je het zelf, het kost altijd wel geld.

Misschien kan je nog overwegen om een standaard 2.0 16v wat op te voeren?

Ik denk dat je met een V6.24 (met name het nieuwe blok icm handbak) ook nog best zuinig kan rijden. Ga je trappen wordt het een ander verhaal, maar dat geld eigenlijk voor al deze motoren Wink

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 09 oktober 2009 12:53 PM
  [ # 10 ]

Jup, tunen die handel. Lijkt me de beste manier om verbruik te reduceren.
Misschien kun je nog wat gewicht kwijt of beter, vervang de hele boel met een elektromotor en een flinke accu Wink

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 09 oktober 2009 01:34 PM
  [ # 11 ]
Arjan Verkade schreef:

Tja zoals ik al zei, het verbruik van bijvoorbeeld een 2.0 16v 167 pk in een Xsara is al niet over om naar huis te schrijven. Als je dat in een zware XM gaat hangen dan wordt dat echt niet veel beter dan bij een TCT.

Daarbij zie naar eens een blok te vinden tegen een betaalbare prijs. Dan komen de kosten nog van het inbouwen, ook al doe je het zelf, het kost altijd wel geld.

Misschien kan je nog overwegen om een standaard 2.0 16v wat op te voeren?

Ik denk dat je met een V6.24 (met name het nieuwe blok icm handbak) ook nog best zuinig kan rijden. Ga je trappen wordt het een ander verhaal, maar dat geld eigenlijk voor al deze motoren Wink

Evnetueel zou een 2.0 met een Mi16 kop (of een RFS kop, maar die zijn weer onredelijk duur) een mooie combi zijn. Compressie naar 10,5 : 1, en programmeerbaar management met een wideband lamda om bij deellast het zo mooi mogelijk bij te regelen.

Ik heb nog 2 Mi16 koppen liggen, KDFI, JAW wideband. Nu nog een Xm erbij Razz

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 09 oktober 2009 02:55 PM
  [ # 12 ]

Een TCT op gas lijkt mij ideaal. Denk niet dat er fijnere blokken (los van de 6-cilinders dan) in een XM te lepelen zijn.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 09 oktober 2009 07:13 PM
  [ # 13 ]

De TCT is wat mij betreft een ideale motor voor de XM, vermogen zat en het koppel is ook ruim voldoende. Als je daar te kort aan hebt heb je of te veel haast, of je moet een andere auto kopen.

Het verbruik is zeker op de lange stukken meer dan redelijk en de motor is zo soepel dat hij niet eens protesteert bij 1200 toeren in de vijfde versnelling. Uiteraard gebruikt de handgeschakelde XM minder als de automaat.

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 10 oktober 2009 01:53 PM
  [ # 14 ]
Matthijs309 schreef:

Ik zat eens te denken:

in mijn ogen is een 2.0 8v/16v echt een beetje magertjes. Daarover ga ik niet in discussie en dat is ook niet het doel van dit topic.

2.0 8v: 110pk/164nm
2.0 16: 130pk/180nm

verbruik gemm. 1 op 11~12 ofzo.

Nou is een TCT geweldig met bijhorend verbruik, net zoals de V6. Dan lees ik verbruiken van 1:8~9.
Dat is dan weer matig. Maar een mooie tussenweg is er niet echt.
Dus kwam ik bij de volgende motoren uit:
Mi16 - 1.9 16v - 160pk, 180nm.
S16 - 2.0 16v - 155pk, 183nm
RFS - 2.0 16v - 167pk, 193nm

Die zitten er qua verbruik en prestaties een beetje in t midden, maar zijn deze combinaties al eens gespot op internet? Dat het mogelijk is: uiteraard =]

Ik mis in je lijstje de 2.0 8v met 122pk/170nm, persoonlijk vind ik dat een prima motor. Wink

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
mcwezel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 10 oktober 2009 03:24 PM
  [ # 15 ]

Hallo Matthijs,

Je vergist je 5 pk-tjes in het vermogen van een 16 soupapes, dat is nl 135pk bij 5500tpm, koppel 180nm bij 4200tpm.

Ik heb zo’n 16V, en inderdaad niet echt een stepentrekker. Als je hem flink in de toeren jaagt gaat het wel, maar daarvoor heb je geen XM. Voor gewoon gebruik is het trouwens wel voldoende. Anderzijds is ie wel mooi stil, ook op hoge snelheid. Verbruik ca, 1:11 a 1:12, dus niet echt super. Wel makkelijk sleutelen want zeeen van ruimte. Ook goed voor LPG vanwege de hydr. klepstoters.

Als je veel vermogen wil tegen lage kosten zou ik net als Poekoek voor een tct op gas gaan. Tct blokjes/onderdelen zijn volgens mij ook voldoende te krijgen voor een habbekrats. En je hebt die lekkere turbo-fluit, waardoor het lijkt alsof je in een straalvliegtuig zit. Wel vaak kleppen stellen, maar dat is voor jou vast geen probleem! Anders ga je je nog vervelen…

En laat dan even weten hoe het bevalt, dan koop ik er misschien ook wel een!

Groetjes, Michiel

XM 2.0 16V 1999 Bleu Mauritius. 56000KM.
Ex XM 2.1TD VSX 1996
Ex BX 19TZD 1992

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook