13 van de 35
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »

Diesel ... LPG of Benzine ??
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 03 juli 2005 08:27 PM
  [ # 181 ]

Trouwens…..over een tweetakt diesel gesproken !  Cool

http://www.bath.ac.uk/~ccsshb/12cyl/

Total engine weight: 2300 tons (The crankshaft alone weighs 300 tons.)
Length: 89 feet
Height: 44 feet
Maximum power: 108,920 hp at 102 rpm Exclamation

Maximum torque: 5,608,312 lb/ft at 102rpm

Dat is wel even andere koek. Laughing

Ik heb in de jaren 70 ooit naast een Kromhoutdiesel gestaan (in oostdok te A’dam) die aan het proefdraaien was (4-takt)......als je dan zo’n machtige diesel hoort draaien, word je vanzelf wel stil !
(trouwens,....het heeft dan ook geen zin om een gesprek te voeren.) Wink

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27890

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 juli 2005 02:55 PM
  [ # 182 ]
M&M schreef:

Naderende benzine oorlog !

ik tank altijd bij de Shell

ik gooi er altijd V-Power in, dit is bij mijn tank nog goedkoper als bij een normale tank de euro 95

geeft iets van 7 cent korting.

dus ik ga de Shell niet boycotten

Profiel  

Flapdrol
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 423

- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Gepost: 22 juli 2005 03:13 PM
  [ # 183 ]

Lekker klote dat Shell helemaal geen Euro 98 meer heeft Evil or Very Mad

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3240

Gepost: 22 juli 2005 03:47 PM
  [ # 184 ]
arjan_verkade schreef:
M&M schreef:

ik gooi er altijd V-Power in, dit is bij mijn tank nog goedkoper als bij een normale tank de euro 95

V-power helpt helemaal niet… Rolling Eyes

Brandstof in friesland is iets goedkoper naar mijn idee, benzine prijs ligt op circa 1,35 en diesel op 1,01

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27890

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 juli 2005 03:52 PM
  [ # 185 ]
Ijs schreef:
arjan_verkade schreef:
M&M schreef:

V-power helpt helemaal niet… Rolling Eyes

Brandstof in friesland is iets goedkoper naar mijn idee, benzine prijs ligt op circa 1,35 en diesel op 1,01

V-Power helpt bij mij zeker wel, maar dat is een apparte discussie Wink

gister bij mij eigentank, omdat ik een leen Xsara had met een diesel.

dus moest diesel tanken kosten per liter: 1.055 in zuid holland dus Wink
bij Shell
maar deze geeft wel korting Smile

Profiel  

zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2039

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 22 juli 2005 04:26 PM
  [ # 186 ]
M&M schreef:

Ik tank altijd bij de esso maar doe graag aan een boycot mee Very Happy

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3240

Gepost: 26 juli 2005 07:41 PM
  [ # 187 ]

Eind van vorige week is brandstof weer wat naar beneden gegaan, ahwel heeft niet lang geduurd. vandaag gaan prijzen weer omhoog..tis nu echt oorlog !! Evil or Very Mad

Profiel  

paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9613

Gepost: 18 augustus 2005 08:39 PM
  [ # 188 ]

en België niet ver daar achter Evil or Very Mad
Luxemburg blijft wel een paradijs Rolling Eyes

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 22 augustus 2005 03:38 PM
  [ # 189 ]

‘Benzinemotor vuiler dan diesel’

Door Olof van Joolen en Erik Kouwenhoven

De nieuwste generatie direct ingespoten benzinemotoren is een gevaar voor de volksgezondheid.

Ze produceren meer fijn stof dan moderne dieselmotoren zonder filter en omdat de deeltjes kleiner zijn dan dieselroet, richten ze meer schade aan in het lichaam.

Dat stelt universitair hoofddocent en uitlaatgasdeskundige Michiel Makkee van de TU in Delft. De Nederlander, die aan de wieg stond van het roetfilter voor diesels, baseert zich op onderzoek dat emissie-expert David Kittelson deed in opdracht van het Amerikaanse ministerie van Energie. Zijn conclusie luidt dat direct ingespoten benzinemotoren niet alleen meer, maar ook kleinere deeltjes - 20 tot 80 nanometer- uitstoten.

De minuscule roetdeeltjes kunnen dieper in organen als de longen doordringen. Uit onderzoeken van onder meer de Wereldgezondheidsorganisatie blijkt dat dit bijzonder schadelijk is. Volgens het Nederlandse Milieu en Natuur Planbureau overlijden jaarlijks tussen de 2300 en 3500 mensen voortijdig door inademing van roetdeeltjes.

Bij een gewone injectiemotor wordt een fijne benzinemist ingespoten vlak voor de inlaatklep van de verbrandingskamer. Bij directe inspuiting wordt via de inlaatklep alleen lucht aangezogen, de benzine wordt rechtstreeks in de cilinder gespoten. Dat levert in theorie een bezinebesparing van 10 à 15 procent op, in de praktijk blijkt dat echter vaak minder te zijn.

Anders dan bij dieselmotoren bestaat er geen EU-norm voor de uitstoot van fijn stof door benzinemotoren. Onder meer Alfa Romeo, BMW en de merken van de Volkswagen-Audi Groep leveren al motoren met directe benzine-inspuiting. De meeste andere Europese autofabrikanten zijn bezig met de ontwikkeling ervan.

BMW zegt dat de techniek uiteindelijk in alle benzinemotoren van het merk te vinden zal zijn. Volgens een woordvoerder speelt het thema fijn stof in de ontwikkeling van de nieuwe motoren geen rol van betekenis. Voor andere merken geldt in grote lijnen hetzelfde. Volgens toeleverancier Siemens VDO is over drie jaar al bijna een op de drie benzinemotoren in Europa voorzien van directe injectie.

Het ministerie van VROM ziet de uitstoot van fijn stof door benzineauto’s niet als een probleem. Volgens VROM zijn er nog niet zoveel van dit soort wagens op de weg en zal de uitstoot sterk worden teruggedrongen wanneer de nieuwe Euro 5 emissie-eisen van kracht worden. Benzinemotoren zouden dan net zo veel fijn stof mogen uitstoten als dieselmotoren met filter nu doen. Vooralsnog mikt de Europese Unie daarbij op 2010.

Milieudefensie vindt dat ook deze benzineauto’s van een filter moeten worden voorzien. ,,Wij vinden dat je verder moet kijken dan alleen de diesels en dat je geen techniek ongebruikt moet laten om het probleem van fijn stof op te lossen’‘, zegt campagneleider Joris Wijnhoven.

http://www.ad.nl

Cool

Profiel  

jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263

Gepost: 11 november 2005 12:10 AM
  [ # 190 ]

Ja, tis belachelijk dat de overheid zich blindstaart op fijnstof van dieselmotoren om zo de motor met het beste rendement in het verdomhoeklje te manouvreren, terwijl de nieuwe generatie benzinemotoren nu op dieselmotoren begint te lijken met naast een beter rendement ook de bijbehorende fijnstofuitstoot.
Gas blijft toch veruit de schoonste brandstof en dat zou je eigenlijk moeten meestoken in een dieselmotor. Dan heb je schone uitstoot bij maximaal rendement. Het is echt hopeloos achterhaald om te zeggen dat gas alleen is om op te koken of de kachel stoken.
Ik ga overigens voorlopig benzine stoken in de onlangs samen met zwagert aangeschafte BX Libre (zie ook   ), omdat de TZD slurbo in groot onderhoud moet en ik te weinig kilometers maak.

`verum ipsum factum’

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 11 november 2005 04:12 AM
  [ # 191 ]
jeroen_m schreef:

Het is echt hopeloos achterhaald om te zeggen dat gas alleen is om op te koken of de kachel stoken.

Het is een van de slechtste argumenten die ik ooit gehoord heb. De andere kant van het verhaal is; als de tegenstanders niets beters kunnen bedenken dan mot LPG wel een goede alternatieve brandstof zijn.

En na 150.000 LPG kilometers (in verschillende wagens) moet ik zeggen dat ik het machtig vind. Volgend jaar gaat er LPG in mijn eend!

Profiel  

jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263

Gepost: 11 november 2005 09:29 AM
  [ # 192 ]

Er wordt overigens al enige tijd geëxperimenteerd met gas in dieselmotoren. Zowel LiquidPetroleumGas, LiquidNaturalGas en CompressedNaturalGas worden meegestookt in dieselmotoren, waarbij de ingespoten diesel als ontsteker dient. Omdat gas zo klopvast is kan het prima tot grote drukken worden gecomprimeerd, in aanwezigheid van zuurstof, zonder dat het tot zelfontbranding komt.
Door gas mee te stoken in dieselmotoren, wordt de uitstoot drastisch verbeterd. De motor blijft schoner, de olie ook. En dieselmotor kan tegen de warmere verbranding van gas, want is gebouwd voor een proces met grotere energie inhoud.
Bij ondermeer Caterpillar zijn ze ver gevorderd en rijdt er al een boel rond in pre-productie real-life-roadtest. In de trucks van bv het Britse merk Foden is deze techniek leverbaar. De reacties van klanten en chauffeurs zijn positief.
Ik heb al eens gewoon voor de fun met een blikje camping gas en een C15D gespeeld en ik kan zeggen dat het echt werkt.

`verum ipsum factum’

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 12 november 2005 01:56 AM
  [ # 193 ]

Hee, een wankel-variant! Ik ben benieuwd!

Edit; ik zie dat er zelfs al zo’n motor in een “autotje” gezet is!

Profiel  

patje74
> 15000 berichten

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 12 november 2005 02:21 AM
  [ # 194 ]
Rataplan schreef:

ja maar niet echt wankel want deze heeft 4 processen en volgens mij een wankel 3 (als ik me niet vergis.)

Je vergist je niet. Maar het ziet er uit als een mooi experiment. Nu maar hopen dat het in de (nabije) toekomst ook zullen tegenkomen.
Persoonlijk ben ik ook erg fan van het wankel-princippe.

*Patje droomt van een Birotor….zucht…)

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 13 november 2005 02:05 AM
  [ # 195 ]

Profiel  

13 van de 35
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook