











































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Soms rijdt ik met de CX en opeens binnen 3 sec heb ik een voor zo’n 75% beslagen voorruit…
Hoe kan zoiets?
Een aantal dingen zijn me opgevallen:
Het gebeurt vooral bij vochtig weer.
Tot nu tot (toevallig?) altijd rond een bepaalde plek waar ik rijd.
Ook toevallig als ik net stukje helling af gereden heb.
Het viel me ook op dat er een soort muffe geur mee kwam.
Het heeft gelukkig nog niet echt problemen opgeleverd, maar echt prettig vind ik het ook niet…
Binnen 1 min is dan ook de ruit wel weer volledig schoon (het grootste gedeelte al eerder).
Iemand een idee waar zoiets door kant ontstaan?


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik zou bij een spontaan beslaande vooruit roepen “kacheradiateur lek”. Maar als het zo ineens weer weg is… dan is dat een beetje vreemd…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het is in totaal ook nog geen 10 keer gebeurt in 1.5 jaar. Alleen bij bovenstaande punten die dan eigenijk allemaal altijd van toepassing waren.
Als het nu echt vaak voor kwam dan was het misschien beter te verklaren…



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Is die plek waar dat gebeurt dicht bij huis of werk? Misschien verzamelt zich ergens bij je kachel water dat dan, door die helling verplaatst en de kachel in sijpelt?
Ik zeg maar wat…












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja, dat klopt het is altijd hier in de buurt.
Is er een makkelijk mogelijkheid dat je in de buurt van die kachelradiator kan komen om te kijken of dat allemaal beetje ok is?
Ik weet dat je hem er niet zomaar uit kan halen…



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik zou dan eerder eerst kijken naar de kachelventilator.












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die zit onder de motorkap toch?
Waar zou ik dan naar moeten kijken?
Daar heeft vocht toch vrij spel?



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Het kachelventilatorhuis zou afgesloten moeten zijn. Als daar water in kan komen, dan blaast die ventilator dus water je auto in…



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
O ja, je had het ook over muffe lucht. Anders dan de lucht van koelvloeistof?












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Lastig te zeggen…
De geurt duurt vrij kort, en ik heb ook (gelukkig) geen ervaring met hoe KVS ruikt in je auto.
Kan natuurlijk wel een keer met mijn neus boven het voorraadresevoir gaan hangen



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Doe dat en kijk dan meteen even of je iets geks ziet aan het ventilatorhuis, want daar hangt je neus dan ook erg dichtbij.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Om bij je kachelradiateur te komen moet je de zijkap van de middenconsole aan passagierskant losschroeven.
Dat zijn een schroef of vier dacht ik.
Tevens moet het handschoenenkastje eruit (twee M8 moeren aan weerszijden met klep open en twee schroeven).
Bij velen is het kachelcompartiment al eens losgeweest, anders moet je met een Stanleymes even die langwerpige rubberen mof opensnijden waar je tegenaankijkt.
Tis niet zo heel moeilijk, maar lastig bijkomen omdat je in de voetenbak zit te pielen: het vraagt wat Yoga-oefeningen van je..
‘Spirit of avant-garde’












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gister gebeurde het “toevallig?” weer…
Dit keer op een andere locatie. Maar wel weer redelijk dicht bij huis.
De geur was weer duidelijk aanwezig en de ruit besloeg ook weer binnen zeer korte tijd.
Ik had deze keer niet het idee dat ik naar beneden (of naar boven) reed. Ik ga vlak ervoor wel iets meer gas, dat kan natuurlijk de auto ook even schuin doen staan
Net even met me neus boven het vat gehangen, maar deze geur lijkt scherper te zijn dan de muffe geur die ik binnen in de auto ruik. Maar goed dat kan ik niet met zekerheid zeggen
Ook even in de ingang om het zo maar te noemen van de lucht gekeken en dat gaasje verwijderd. Hier lag wel een plas water op de bodem. Toen de fan draaien bewoog dit ook een beetje. Maar dat daar water ligt lijkt me normaal aangezien dat er met regen gewoon in kan lopen door het rooster in de motorkap…
Als dit niet normaal is dan is dat mogelijk het probleem natuurlijk
De kachelfan zag ik zo snel even niet, hoe je daar makkelijk bij komt.
De vraagbraak helpt ook niet echt. Daar staat alleen domweg bouw de kachelmotor uit. Tja zover was ik al ik wil alleen nog even weten hoe
De Hynes laat vooral serie 1 zien, maar dat is ook niet erg duidelijk.


























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik ben nog niet zo lang aan het graven in mijn CX. Maar op basis van mijn ervaring met een Saab die een vergelijkbare constructie heeft voor de ventilatie: het water onderin de ‘ingang’ moet er aan de onderkant weer uit stromen. Dus op zoek naar het gat en kijken of daar troep voor ligt. Het rooster houdt wel bladeren tegen, maar natuurlijk niet alle andere prut.












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Daar twijfelde ik dus al aan. Kan iemand bevestigen dat water hieruit moet kunnen stromen?
Het lijkt me idd in de winter ook niet erg wenselijk dat dit laagje bevriest…












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Net even het water er zoveel mogelijk uit gehaald.
Zover ik kon zien zag ik geen afwatering..?
Het lijkt allemaal direct het kachelfan huis in te gaan.
Als de fan eruithalen een beetje te doen is moet ik dat maar eens proberen. Kan ik hem direct goed schoon maken, want af en toe komen er ook wat rare geluiden uit
Blijft toch even benieuwd of het normaal is dat daar een laagje water staat, als dat niet zo hoort te zijn dan kan dat mogelijk de oorzaak zijn denk ik…