7 van de 10
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
   
How to: relais plaatsen om schakelaar te ontlasten
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 08 oktober 2009 10:04 PM
  [ # 91 ]

Ik heb zo’n connector gevonden. Er is nog 1 pinnetje vrij, dus dat komt wel goed Wink

Ik ga eens kijken wat ik allemaal precies moet hebben Smile

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 oktober 2009 12:31 PM
  [ # 92 ]

Ik heb wat benodigheden besteld Wink

Het meeste ben ik inmiddels wel uit.
De relais komen denk ik onder de koplampen te hangen, daar zag ik nog wel wat ruimte. Bijkomend voordeel is dat de draden allemaal zeer kort blijven.

Het enige waar ik nog niet uit ben ik hoe ik het beste een extra plus kabel vanaf de accu naar de rechter koplamp kan trekken.
Links is natuurlijk simpel, want de accu zit onder de koplamp.

Ik ken hem natuurlijk bovenlangs doen, maar ik denk niet dat dat erg netjes is Wink

Iemand een beter idee?

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 10 oktober 2009 01:32 PM
  [ # 93 ]

Bovenlangs, onderlangs of achterlangs… Wat heeft je voorkeur? Wink

Ehh, met achterlangs bedoel ik natuurlijk de draad naar achteren, dan langs schutbord en vervolgens weer naar voren, maar dat is erg lang. Ik heb de draad gewoon bovenlangs gelegd tussen de kabelbundels die daar al liggen. En met tyraps vast gezet.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 oktober 2009 01:40 PM
  [ # 94 ]

Lang het schutbord vind ik idd veelste lang Wink

Ik zat meer te twijfelen tussen bovenlangs of onderlangs. Ik weet alleen niet of je dan met de hitte van de radiator te maken krijgt.
Ik heb al eens geprobeerd om de grille eruit te halen want daar zit volgens mij best wat ruimte achter. Alleen dat ding zo erg vast Confused En ze zijn nogal kwetsbaar geloof ik…

Profiel  
 
Jelte Feenstra
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 28-09-2009

- CX 25 GTi
Gepost: 10 oktober 2009 02:06 PM
  [ # 95 ]
Arjan Verkade schreef:

Lang het schutbord vind ik idd veelste lang Wink

Ik vraag me af of een paar meter werkelijk zo belangrijk is. Je kunt ook het effect opheffen met een wat dikkere draad. Ik kan geinteresseerden een pdf mailen (niet toegestaan als bijlage) waarin niet alleen de omrekening van AWG naar mm’s gegeven wordt, maar ook de weerstand per m.
Als je uitgaat van een AWG 20, minder dan 1mm dikte, en 5m draad levert dat 0,15V verlies per A stroomsterkte. Zo kun je zelf bepalen welk verlies je acceptabel vindt bij welke lengte/dikte.

Mail me even je adres.

Groeten,

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 oktober 2009 02:17 PM
  [ # 96 ]

Als je van een 2.5 mm2 kabel uit gaat zal het verlies op een meter of 4 kabel niet een van wereld verschil zijn in lichtopbrengst.
Maar ik vind het ook gewoon niet netjes om zo’n lange kabel door de hele motorruimte te gaan leggen. Dan kan ik net zo goed een relais in het interieur plaatsen Wink

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 10 oktober 2009 03:06 PM
  [ # 97 ]
par eXeMple! schreef:

Bovenlangs, onderlangs of achterlangs… Wat heeft je voorkeur? Wink

Ehh, met achterlangs bedoel ik natuurlijk de draad naar achteren, dan langs schutbord en vervolgens weer naar voren, maar dat is erg lang. Ik heb de draad gewoon bovenlangs gelegd tussen de kabelbundels die daar al liggen. En met tyraps vast gezet.

ik heb deze ook boven de radiator laten lopen (3 mm2) op de dwars"balk” bovenaan de grille, ook met tyraps vast.
is eigenlijk 3 aderige kabel voor 220V: 3 geisoleerde draden van elk 1,5 mm2 - zitten dan in 1 zwarte draadbehuizing, zo prima beschermd, en dik genoeg voor de koplamp rechts. 2 gecombineerd voor 3 mm2 geschakelde +. de 3e heb ik als extra massa toevoer gebruikt voor de rechter koplamp, kan ook geen kwaad !  (dit met 1 relais boven de accu)

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 10 oktober 2009 03:09 PM
  [ # 98 ]
TochWeerCX schreef:
Arjan Verkade schreef:

Lang het schutbord vind ik idd veelste lang Wink

Ik vraag me af of een paar meter werkelijk zo belangrijk is. Je kunt ook het effect opheffen met een wat dikkere draad. Ik kan geinteresseerden een pdf mailen (niet toegestaan als bijlage) waarin niet alleen de omrekening van AWG naar mm’s gegeven wordt, maar ook de weerstand per m.
Als je uitgaat van een AWG 20, minder dan 1mm dikte, en 5m draad levert dat 0,15V verlies per A stroomsterkte. Zo kun je zelf bepalen welk verlies je acceptabel vindt bij welke lengte/dikte.

Mail me even je adres.

Groeten,

kan je die niet ergens posten, of veranderen in een jpg en makkelijker ergens posten ?
lijkt me wel informatief !

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Jelte Feenstra
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 28-09-2009

- CX 25 GTi
Gepost: 10 oktober 2009 09:39 PM
  [ # 99 ]
Arjan Verkade schreef:

Dan kan ik net zo goed een relais in het interieur plaatsen Wink

Volgens mij helemaal geen slechte oplossing en alles heel netjes weggewerkt.
Theoretisch en praktisch kun je er van uitgaan dat de weerstand in een verbinding voor 99% gevormd wordt door de (metaal)overgangen, met name de schakelaar en de stekkers er naartoe. Ik heb wel eens een 75A relais, waar nooit meer dan 50A doorheen zou lopen, volkomen zien verkolen door een combinatie van steeds slechter vastzittende en dus heter wordende externe stekkers en (waarschijnlijk) oplopende interne relais weerstand.
Elke keer dat de schakelaar veel stroom aan of uit schakelt wordt er een vonk(je) getrokken. Dat vervuilt de contacten waardoor de weerstand oploopt, de boel warmer wordt en het volgende vonkje nog meer schade aanricht. Maar ook de contacten naar de schakelaar worden warm, vervormen, gaan los zitten, worden nog warmer, etc. Daarmee hoeft de bedrading van en naar de schakelaar nog niet verdacht of onder-gedimensioneerd te zijn.
Maar ja, ik heb makkelijk praten; ik heb (nog) geen CX, laat staan dat ik echt goed naar de situatie gekeken heb.

Ik zal een jpg van de bedoelde pdf maken en hier publiceren. Groeten,

Profiel  
 
Jelte Feenstra
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 28-09-2009

- CX 25 GTi
Gepost: 10 oktober 2009 10:50 PM
  [ # 100 ]
cx25gtit2 schreef:

kan je die niet ergens posten, of veranderen in een jpg en makkelijker ergens posten ?
lijkt me wel informatief !

Eens kijken of ik jpg’s kan invoegen. Hmm, zo’n plaatje mag dus ook niet groter zijn dan 500kB (voor alle plaatjes tezamen). En ook niet groter dan 800x600! 600x800 is ook niet goed!
Ach ja, al doende leert men.

Afbeelding Bijlagen
Scannen0001.jpgScannen0002.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 10 oktober 2009 11:22 PM
  [ # 101 ]

Volgend technisch evenement (weer??) voorbeeldactie van maken? Ik kan er wellicht wel zijn met de c-matic

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 oktober 2009 10:32 AM
  [ # 102 ]
TochWeerCX schreef:
Arjan Verkade schreef:

Dan kan ik net zo goed een relais in het interieur plaatsen Wink

Volgens mij helemaal geen slechte oplossing en alles heel netjes weggewerkt.
Theoretisch en praktisch kun je er van uitgaan dat de weerstand in een verbinding voor 99% gevormd wordt door de (metaal)overgangen, met name de schakelaar en de stekkers er naartoe. Ik heb wel eens een 75A relais, waar nooit meer dan 50A doorheen zou lopen, volkomen zien verkolen door een combinatie van steeds slechter vastzittende en dus heter wordende externe stekkers en (waarschijnlijk) oplopende interne relais weerstand.
Elke keer dat de schakelaar veel stroom aan of uit schakelt wordt er een vonk(je) getrokken. Dat vervuilt de contacten waardoor de weerstand oploopt, de boel warmer wordt en het volgende vonkje nog meer schade aanricht. Maar ook de contacten naar de schakelaar worden warm, vervormen, gaan los zitten, worden nog warmer, etc. Daarmee hoeft de bedrading van en naar de schakelaar nog niet verdacht of onder-gedimensioneerd te zijn.
Maar ja, ik heb makkelijk praten; ik heb (nog) geen CX, laat staan dat ik echt goed naar de situatie gekeken heb.

Ik zal een jpg van de bedoelde pdf maken en hier publiceren. Groeten,

Als je naar de stekker kijkt die op de H4 lamp zit is om 1 of andere reden de + draad van het dimlicht dunner dan de massa en de draad voor het groot licht Wink
Alle reden dus om niet de originele draden te gebruiken en het relais binnen in de auto te plaatsen.
Geen idee hoeveel contacten en verbindingen hier allemaal tussen zitten.
Daarom vind ik een nieuwe dikke plus draad direct vanaf de accu naar de relais de beste oplossing.
Ik denk dat de massa wel gewoon origineel te gebruiken is, deze is een stuk dikker en lopen al vrij snel naar de accu terug zover ik kan zien Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 oktober 2009 11:26 AM
  [ # 103 ]

Waarom een relais binnen in de auto? Hoe korter je de draden houdt hoe beter. Waarom denk je dat er bij een xm relais bij de koplampen zitten en niet in de auto? Juist: om de draden kort te houden. Nu ga je dus extra draden lopen trekken wat alleen maar slordig staat en de kans op draadbreuk vergroot. Hoe korter je de draad van de plus naar het relais en van het relais naar de koplampen houd, hoe beter. Maar goed.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 oktober 2009 11:35 AM
  [ # 104 ]
Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 oktober 2009 12:15 PM
  [ # 105 ]

Ik ben nog eens gaan kijken hoe het bij andere auto’s zit die ik vroeger had:

- xm, relais onder de motorkap, in de buurt van de koplampen
- alfa 164, relais onder de kap, dicht bij de accu
- Saab 900: relais onder de kap
- bmw 5 en 7 serie: relais onder de motorkap
- MB 350 Se: ook hier de relais onder de kap.
- peugeot 406 en 307: relais onder de kap.

Waarmee volgens mij wel min of meer bewezen is dat de heren constructeurs hebben nagedacht dit zaakje Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
7 van de 10
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook