stroomlekkage, lege accu
thiep00
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 12-02-2007

- Traction Avant 11B Normale
- ID/DS DS 19 Pallas
- 2CV A
Gepost: 10 oktober 2009 08:59 PM

Ik heb een Saxo 1.1 van 1996.
Als de auto twee dagen stilgestaan heeft is de accu leeg.
Ik vermoed stroomlekkage. Heb de zekering van de constante stroombron eruit gehaald en de accu blijft vol.
Op de constante stroom zijn aangesloten:
Afstandbediening portieren en achterklep, binnenverlichting, dashboardklokje en radio.
Ik heb de radio losgekoppeld, dit maakt geen verschil, de accu loopt nog steeds leeg.

Mijn vraag is hoe ik de storing vind.

Alvast bedankt

Peter

Profiel  
 
C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 10 oktober 2009 09:02 PM
  [ # 1 ]

Elke keer als je de auto voor langere tijd stilzet een andere zekering eruit trekken. Als hij dan op een gegeven moment niet leeg is na langere tijd stilstaan, dan weet je in welke hoek je moet zoeken.

Heb je je accu trouwens al laten doormeten? Misschien is je accu wel gewoon aan het eind van z’n levensduur, en dat openbaart zich over het algemeen pas als het wat kouder wordt.

Profiel  
 
thiep00
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 12-02-2007

- Traction Avant 11B Normale
- ID/DS DS 19 Pallas
- 2CV A
Gepost: 10 oktober 2009 09:57 PM
  [ # 2 ]
C15GrandVolume schreef:

Elke keer als je de auto voor langere tijd stilzet een andere zekering eruit trekken. Als hij dan op een gegeven moment niet leeg is na langere tijd stilstaan, dan weet je in welke hoek je moet zoeken.

Heb je je accu trouwens al laten doormeten? Misschien is je accu wel gewoon aan het eind van z’n levensduur, en dat openbaart zich over het algemeen pas als het wat kouder wordt.

Bedankt voor je reactie.
Maar, zoals ik al schreef in mijn vraag, ik weet welke zekering het is.
Het is de zekering van de constante stroom verbruikers, Dit zijn: centrale deurvergrendeling, binnenverlichting, klokje dashboard, kofferbakverlichting en radio.
Hoe kom ik erachter welke stroomverbruiker het is en waar de lekkage zit.
De radio heb ik al een keer afgekoppeld. Dit maakt niets uit, de accu loopt leeg.
Zit dus niet in de radio.
Ik rijdt al een half jaar met de zekering van de constante stroomverbruikers eruit getrokken.
De accu blijft dan vol, deze is dus prima.
Als ik de zekering er weer in steek is de accu weer snel leeg.
Ik vermoed dat de stroomlekkage in de centrale deurvergrendeling zit maar hoe stel je het vast en wat kan dit zijn??

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 11 oktober 2009 01:03 AM
  [ # 3 ]

Meten, dat is de enige snelle methode! Dus, de multimeter (op Amp.) achter de zekering plaatsen (in serie) en dan 1 voor 1 de verbruikers onderbreken. Zodra je een groot verschil waarneemt heb je de boosdoener gevonden.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 11 oktober 2009 01:52 AM
  [ # 4 ]

Idd meten=weten. Je kunt een stroommeter gebruiken maar eventueel kan een lampje ook al werken. Hoe feller het lampje brandt, hoe meer stroom er loopt. Hoe? -> Klem van de pluspool van de accu halen en de meter of het lampje aansluiten tussen die pluspool van de accu en de klem van de plusdraad.
Je kunt ook één specifieke groep meten door de zekering weg te halen en de stroommeter/het lampje in plaats van de zekering aan te sluiten.

Ik zou overigens als eerste eens kijken of de kofferverlichting wel uit gaat. Misschien dat het schakelaartje daarvan niet meer werkt. Da’s gemakkelijk te checken door de hoedenplank even op te tillen met de klep dicht.

Als dat het niet is: alles een voor een loskoppelen tot je de dader hebt gevonden. Fijne speurtochtjes zijn dat…

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
thiep00
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 12-02-2007

- Traction Avant 11B Normale
- ID/DS DS 19 Pallas
- 2CV A
Gepost: 11 oktober 2009 11:14 AM
  [ # 5 ]
Midfriesland schreef:

Idd meten=weten. Je kunt een stroommeter gebruiken maar eventueel kan een lampje ook al werken. Hoe feller het lampje brandt, hoe meer stroom er loopt. Hoe? -> Klem van de pluspool van de accu halen en de meter of het lampje aansluiten tussen die pluspool van de accu en de klem van de plusdraad.
Je kunt ook één specifieke groep meten door de zekering weg te halen en de stroommeter/het lampje in plaats van de zekering aan te sluiten.

Ik zou overigens als eerste eens kijken of de kofferverlichting wel uit gaat. Misschien dat het schakelaartje daarvan niet meer werkt. Da’s gemakkelijk te checken door de hoedenplank even op te tillen met de klep dicht.

Als dat het niet is: alles een voor een loskoppelen tot je de dader hebt gevonden. Fijne speurtochtjes zijn dat…

Bedankt voor jullie tips.
Ik ga weer meten. Hoe onderbreek ik de centrale deurvergrendeling?
Is er een centraal contact dat ik los kan halen?

Peter

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook