7 van de 7
« Eerste  < Vorige 5 6 7
   
vering Stalsie’s XM
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 10 oktober 2009 09:05 PM
  [ # 91 ]
kees05 schreef:

Citrofiel.
Ik heb net even naar je schema zitten kijken en heb daar een vraagje over, want ik heb het idee, dat je het relais tussen de bestaande aansluiting van de electroklep en de VC heb gezet.
Klopt dit, zo niet wat versta jij dan onder signaal draad van de VC. welke aansluiting is dit dan?
Groet,
Kees.

Hoi Kees, je hebt het goed ik heb het stuursignaaldraad (nr9?) naar de elektroklep doorgeknipt en daartussen het relais geplaatst.
Nu wordt het stuursignaal van de veercomputer puur gebruikt om te schakelen, daarbij krijgt de elektroklep de volledige accuspanning als voeding.

Stalsie, door toenemende interne weerstanden en impedanties van voornamelijk de bedrading (goedkoop ingekocht door PSA toendertijd als bezuiniging). Toen de XM nog nieuw was werkte het veercomputer stuursignaal om de elektroklep aan te sturen, maar door veroudering wordt het uitgaande signaal zwakker en kan de elektroklep niet meer openen.

Dirk, zijn je hoogteregelaars soepel en schoon? Die kunnen ook voor een stug veergedrag zorgen. Als de rijhoogte snel wordt gecorrigeerd dan is het goed.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 10 oktober 2009 09:27 PM
  [ # 92 ]

Dirk, uit je reactie dat je geen klik hoort bij de “eerste keer” openen van een deur wijst erop dat je elektroklep niet goed wordt aangestuurd.

Bij mijn XM met de huidige veercomputer met relais schakeling, hoor ik de electroklep wel klikken bij de eerste keer openen. Het is geen harde klik, maar je hoort het net na de klik van de deurslot en als je direct daarna het contact aanzet moet je die klik niet meer horen want de elektroklep blijft ingeschakeld.
Wanneer de auto is geparkeerd en de motor af is gezet dan hoor je na 30 sec. weer de electroklep klik van het uitschakelen.

Voorheen hoorde ik ook pas de electroklep klik bij het aanzetten van het contact, waarbij de achtervering een beetje opspringt op datzelfde moment.

Het opstijgen van de vering naar de rijhoogte gaat nu ook een stuk sneller dan voorheen en zonder fluiten. Het vreemde zakken van zowel de voor als achterkant na 50 tot 100m na de parkeerplaats heb ik gelukkig ook niet meer.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 11 oktober 2009 01:28 AM
  [ # 93 ]

Ha die Citroville,
De hoogteregelaar voor is vervangen door een gereviseerde ,reageert na 10 seconden bij belasting als je zit op je motorkap, vind ik nog steeds beetje traag; was pal na de revisie sneller.
Achter werkt goed en snel, 4 seconden .
Ik ga morgen jouw schakeling met relais uitproberen.
Weet alleen nog niet waar ik mijn 12 V. vandaan ga halen; kan niet rechtstreeks van de accu .Of wel?

Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 11 oktober 2009 02:13 AM
  [ # 94 ]

Hoi Stalsie ,
Hoe is `t ? Al je relais nageken , had je `em goed aangesloten?
Kreeg de indruk dat `ie niet goed was aangesloten omdat je voor de modificatie wel een deurklik hoorde en erna niet meer .
Ook hoorde je geen klik meer na `t contact uit gezet te hebben na 30 seconden - 1 minuut.
Vandaar mijn vraag , ik hoor het wel .
Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 11 oktober 2009 01:31 PM
  [ # 95 ]
Dirk de Pirk schreef:

Ha die Citroville,
De hoogteregelaar voor is vervangen door een gereviseerde ,reageert na 10 seconden bij belasting als je zit op je motorkap, vind ik nog steeds beetje traag; was pal na de revisie sneller.
Achter werkt goed en snel, 4 seconden .
Ik ga morgen jouw schakeling met relais uitproberen.
Weet alleen nog niet waar ik mijn 12 V. vandaan ga halen; kan niet rechtstreeks van de accu .Of wel?

Groet,
Dirk

Misschien zit er nog lucht in het hydraulisch systeem, dat gaat niet zo snel eruit en kan misschien het traag reageren van de voorste HR verklaren.

Ik heb de 12V direct van mijn + accupool gepakt om er zeker van te zijn dat er zo min moglijk verlies is.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 11 oktober 2009 04:45 PM
  [ # 96 ]

Ha die Citroville,

Rechtstreeks van de accu gaat goed hè?
Als het relais niet aangestuurd wordt staat er ook geen 12V. op .
Inderdaad ga ik , als `t wat rustiger is , de boel even lekker ontluchten en doorspoelen .

Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 11 oktober 2009 09:17 PM
  [ # 97 ]


Ha ,
Relais geplaatst , bijna geen verschil.
Misschien dat de Dame iets meer doorveert , maar dat kan ook suggestie zijn .
Blijkt toch dat VC en elektroklep voldoende stroom kregen om goed te werken.
Merkte gisteren ook al weinig verschil met constant 12 v. op de kleppen.
Rij er nog een weekje mee door , kijken of me nog iets opvalt wat verbeterd is , anders gaat het relais er weer uit .
Tenslotte kan ìe daar ook wel weer gaan storen op den lange duur , hoe minder er op zit hoe beter .
Ik ga me nu concentreren op spoelen en ontluchten en evt. comfortbollen.
ABS doet ook al een tijdje raar , dus spoelen kan geen kwaad denk ik.( zie draadje “remmen doen raar’)
http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/201650/
Tevens rijd ik nog steeds op mijn 3 jaar oude accu van mijn vorige XM , 2.0 inj. , die iets kleiner is , die ga ik maar vervangen door de iets zwaardere die er in hoort .
Denk toch Citrophile dat bij jouw XM je kabels , connectoren en VC te weinig stroom meer doorlieten , waardoor je met het relais zo`n verbluffend resultaat boekte .
OK , iedereen weer bedankt , ik ben weer een stukje verder in het uitsluiten wat het niet is en heb weer wat bijgeleerd .Daar is dit forum ook voor bedoeld , nietwaar?
Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten van Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 12 oktober 2009 01:15 AM
  [ # 98 ]

Dirk, 

Weet je zeker dat je HA1 hebt en geen HA2, omdat er `94 bij je vermelding staat. Mijn vorige XM was van `93 en had HA2 met de standen normaal/sport, mijn huidige heeft HA1 met de standen automatisch/sport.

Hoor je de electroklep wel klikken op de juiste momenten? Indien het HA1 is zou ik het relais laten zitten, want de voedingsspanning vanuit de veercomputer staat erom bekend minder te worden.

Heb je met een proeflampje of een multimeter gecontroleerd of er daadwerkelijk 12V op de electroklep staat en voel/hoor je het relais zelf ook klikken als je de massadraad of signaaldraad erop en af doet?

Indien alle bollen goed op druk staan, zou de electroklep nog kapot kunnen zijn (bij geen klikgeluiden) of een slechte massa verbinding van de veercomputer aan de zijscherm.

Het systeem een aantal keer spoelen met LHM en dan ontluchten via de remnippels werkt ook goed.

succes!

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 12 oktober 2009 02:46 AM
  [ # 99 ]
Citrophile schreef:

Dirk, 

Weet je zeker dat je HA1 hebt en geen HA2, omdat er `94 bij je vermelding staat. Mijn vorige XM was van `93 en had HA2 met de standen normaal/sport, mijn huidige heeft HA1 met de standen automatisch/sport.

—-Ja hoor , HA1 , er staat aut. op.

Hoor je de electroklep wel klikken op de juiste momenten? Indien het HA1 is zou ik het relais laten zitten, want de voedingsspanning vanuit de veercomputer staat erom bekend minder te worden.

—-Het is een heel geklik als ik het relais op de accu aansluit.

Heb je met een proeflampje of een multimeter gecontroleerd of er daadwerkelijk 12V op de electroklep staat en voel/hoor je het relais zelf ook klikken als je de massadraad of signaaldraad erop en af doet?

Indien alle bollen goed op druk staan, zou de electroklep nog kapot kunnen zijn (bij geen klikgeluiden) of een slechte massa verbinding van de veercomputer aan de zijscherm.

—-Massa extra gecontroleerd vanmiddag en weer schoongemaakt en ingespoten met contactspray.

Het systeem een aantal keer spoelen met LHM en dan ontluchten via de remnippels werkt ook goed.

succes!

—-Dank je !
Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
 
7 van de 7
« Eerste  < Vorige 5 6 7
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook