1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

Relais 848 probleem toch niet opgelost.
Lody
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142

Gepost: 11 oktober 2009 05:50 AM

Hallo allemaal,
Ja…. daar ben ik weer .... <zucht>...

Nou.. dat hele mooie verhaal van mij in topic : “Relais 848 revisited”....
dat klopt dus niet.!

Het probleem is niet opgelost en is nog steeds als volgt :

Na het starten van de motor, schakelt alles normaal in…

Maarrr…. als ik mijn lichtschakelaar op “gedimd groot licht” zet, dan stoppen een aantal “grote verbruikers” ermee, zoals b.v. de airco, de elektrokleppen, de koelventilatoren, grote lichten etc.

Hierbij nog de volgende gegevens:
- het clignoteurrelais slaat af en toe “op hol”. D.w.z. dat ie zomaar, op eigen initiatief, begint te klikken.
- ik heb dit probleem niet altijd, maar wel steeds vaker. Soms kan ik na een tijdje rijden het grote licht wèl aandoen, maar soms ook niet.
- Ik heb een XM II Exclusive Automaat 1995, van duitse origine, 120.000 km op de teller. Vorige en enige eigenaar was een binnenvaartschipper en ik heb dus al heel wat corrosie moeten verwijderen.

Ik heb inmiddels wel begrepen. dat het waarschijnlijk òf een aarde-probleem, òf een lichtschakelaar-probleem is.

Ik wilde, voordat ik de boel ga slopen, echter aan jullie vragen of er iemand is die hier ervaring mee heeft en misschien wel een “snelle” tip heeft hoe dit aan te pakken.

Bij voorbaat dank.

Lody J. Claessen

Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7317

- SM 2.7 carb
Gepost: 11 oktober 2009 09:27 AM
  [ # 1 ]

Het af en toe “op hol” slaan van het clignoteurrelais komt wel vaker voor ....(heb ik nu ook weer last van) en dat betekent dat de sleepcontacten in de schakelaar smerig zijn. je kunt deze proberen schoon te maken of een andere schakelaar monteren.
Wat die storing betreft: als je het relais van het dimlicht (achter je rechter koplamp(vanuit de bestuurderstoel bekeken))nu eens verwijderd wat gebeurd er dan bij in of uitschakelen van de dimverlichting ???

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  

Lody
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 11 oktober 2009 10:28 AM
  [ # 2 ]
citroen23 schreef:

Het af en toe “op hol” slaan van het clignoteurrelais komt wel vaker voor ....(heb ik nu ook weer last van) en dat betekent dat de sleepcontacten in de schakelaar smerig zijn. je kunt deze proberen schoon te maken of een andere schakelaar monteren.
Wat die storing betreft: als je het relais van het dimlicht (achter je rechter koplamp(vanuit de bestuurderstoel bekeken))nu eens verwijderd wat gebeurd er dan bij in of uitschakelen van de dimverlichting ???

Hallo Citroen23,
Dat is een stap in de goede richting.. hardstikke bedankt zover…
Ik vermoedde al dat clignoteurgedoe er niets mee te maken had…

Relais eruit >> alles blijft goed.
Relais erin >> probleem is terug.
Dus het zit niet in de schakelaar… maar in het relais of in een andere plek in het verlichtingscircuit.

Heb je misschien nog een tip voor me..??

Lody

Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- SM 2.7 carb
Gepost: 11 oktober 2009 10:47 AM
  [ # 3 ]

Ja; die heb ik. verwijder het relais en overbrug (in de relaisvoet) het contact. Je kunt dan het gedeelte tussen relais en schakelaar uitsluiten als mogelijke storing indien het probleem zich dan nog steeds voordoet. is het probleem nu verdwenen zou het wel eens in de schakelaar kunnen zitten.

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  

wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3247

Gepost: 11 oktober 2009 01:09 PM
  [ # 4 ]

Op hol geslagen clignoteurrelais KAN vieze contacten zijn. Maar grotere kans dat de contacten zijn ingesleten en dus versleten. Maak maar open dan zie je wat ik bedoel; voor zo’n grote dure auto is het wel een heel erge cheap-cheap constructie. In dat geval is vervangen een betere optie. Een prettige bijkomstigheid is dat je dan ook de bediening van de verlichting vervangt. Ik vermoed dat een gedeelte van de ‘vage’ problemen ook te herleiden is tot die schakelaars.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  

Lody
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 11 oktober 2009 02:53 PM
  [ # 5 ]
citroen23 schreef:

Ja; die heb ik. verwijder het relais en overbrug (in de relaisvoet) het contact. Je kunt dan het gedeelte tussen relais en schakelaar uitsluiten als mogelijke storing indien het probleem zich dan nog steeds voordoet. is het probleem nu verdwenen zou het wel eens in de schakelaar kunnen zitten.

- Ik heb het relais eruit gehaald en getest met een externe voeding en dat werkte prima.
- de test met het “bypass”- draadje werkt niet, want het is een 1x omschakelrelais en als ik ‘m eruit laat, dan werken er een boel dingen niet meer.
Ik weet nu echter wel zeker dat het niet aan het relais ligt.

Dus… zoals WimB al schreef…

WimB schreef
Op hol geslagen clignoteurrelais KAN vieze contacten zijn. Maar grotere kans dat de contacten zijn ingesleten en dus versleten. Maak maar open dan zie je wat ik bedoel; voor zo’n grote dure auto is het wel een heel erge cheap-cheap constructie. In dat geval is vervangen een betere optie. Een prettige bijkomstigheid is dat je dan ook de bediening van de verlichting vervangt. Ik vermoed dat een gedeelte van de ‘vage’ problemen ook te herleiden is tot die schakelaars.

Dus er zit niets anders op dan een andere lichtschakelaar te zoeken…. <zucht>....

Oh ja… ik heb in mijn omgeving ook nog gehoord dat het een aardingskwestie zou kunnen zijn…
Hebben jullie daar nog enig idee over…??

In ieder geval bedankt zover, Citroen23 en WinB voor jullie hulp en adviezen…

groet
Lody

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten

- SM 2.7 carb
Gepost: 11 oktober 2009 03:27 PM
  [ # 6 ]

Dat door een aardings probleem andere componenten worden afgeschakeld bij een type II XM: daar geloof ik niet zo in.Die aardings kwestie is met name van toepassing op XM’s tot en met juli 94’
(dus type I)

- de test met het “bypass”- draadje werkt niet, want het is een 1x omschakelrelais en als ik ‘m eruit laat, dan werken er een boel dingen niet meer.

Das vreemd… Dat het relaitje goed werkte dat geloof ik zo ook wel. Of het opgelost is met het vervangen van die schakelaar; ik hoop het voor je. (zo doen de meeste garage’s het ook: sorry meneer we hebben de schakelaar vervangen a €200 euro maar het probleem is er nog steeds. we zullen verder moeten kijken(factuur loopt op)). Ik vind dat niet de manier van werken.Zou eerst eens de schakelaar loskoppelen en dan 13V op poot 1 van relais 825 zetten. worden er dan nog steeds andere “dingen” afgeschakeld ???

Profiel  

Lody
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 11 oktober 2009 04:06 PM
  [ # 7 ]

Hey Citroën23,

Zou eerst eens de schakelaar loskoppelen en dan 13V op poot 1 van relais 825 zetten. worden er dan nog steeds andere “dingen” afgeschakeld ???

Als ik ‘t zo ‘s bekijk, dan heb jij verdomd goeie schema’s en niet van die slechte fotokopieen zoals ik…
Over dat relais 825 (dimrelais).
Wat ik al wel heb gedaan, is met een draadje de voeding en het NormaalOpenContact doorverbonden (pen 3 en 5 dus), bij stilstaande motor, en toen deden de gedimde lichten het wel… maar ja… dat geeft eigenlijk ook maar weinig informatie.

Het zou kunnen dat het een grote spanningsdip in het lichtcircuit is, waardoor dat relais 848 (en verwanten) afvalt… maar ja, dan zou ie terug moeten komen als die dip afneemt… en dat doet ie dus niet…

Ik ga morgen die schakelaar er eerst maar eens uitbouwen en kijken of er wat aan mankeert…
en als ie er nog goed uitziet dan doe ik jouw bovengenoemde test (want dan is de schakelaar toch afgekoppeld) en dan zien we dan wel weer.
Ik denk dat dat mijn beste kansen zijn nu…
Ik hoop ook dat het droog blijft…

En ik laat je nog wel weten hoe het verloopt.

Oh ja weet jij wat een nieuwe schakelaar kost…???

Tot zover bedankt,

Lody

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten

- SM 2.7 carb
Gepost: 11 oktober 2009 04:40 PM
  [ # 8 ]

vanwege dat snel ratellende knipperlichtrelais zul je toch de knipperlichtschakelaar (=ook verlichtingsschakelaar) moeten vervangen maar ik reken toch op zo’n 200 euro bij de dealer (en zelfs dan heb ik nog het idee dat ik aan de lage kant zit…....). het linker informatie display heb ik eens nagevraagd en dat koste toen al 580 euro ex btw. heb toen maar de contacten van dit display schoongemaakt dus dat scheelt weer. onlangs nog een lhm leiding van hd-pomp naar drukregelaar aangeschaft 165 ex btw. Nou ja, het zij zo: comfortabel rijden heeft z’n prijs. Grin

Profiel  

Lody
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 11 oktober 2009 05:00 PM
  [ # 9 ]
citroen23 schreef:

vanwege dat snel ratellende knipperlichtrelais zul je toch de knipperlichtschakelaar (=ook verlichtingsschakelaar) moeten vervangen maar ik reken toch op zo’n 200 euro bij de dealer (en zelfs dan heb ik nog het idee dat ik aan de lage kant zit…....).

Jaaa… <zucht>... dat dacht wel…
Ik ben er wel een beetje aan gewend, aan die prijzen. Rij al meer dan 40 jaar Citroen…
Maar ja, zoals ik al eerder zei… als het mechanisch of de carrosserie is, dan is 2de hands helemaal OK.
Elektrische zaken zit wat meer risico aan..
Ik zal maar ‘ns bij m’n “bronnen” even informeren…
————————————————————————————-

het linker informatie display heb ik eens nagevraagd en dat koste toen al 580 euro ex btw. heb toen maar de contacten van dit display schoongemaakt dus dat scheelt weer. onlangs nog een lhm leiding van hd-pomp naar drukregelaar aangeschaft 165 ex btw.

Ja… dat display… dat heb ik toen ook maar zelf schoongemaakt… wat een prijzen…
Lichtsterkte is niet best van het display dus ik moet nog dat mechanisme zien uit te schakelen, dat er voor zorgt dan het dashboard wordt gedimd als de verlichting word aangezet…. Dan zie ik tenminste nog wat…..

Anyway, ik heb wat dat betreft geluk, heb een goed adresje voor 2de hands onderdelen met monteurs die weten wat ze doen… en niet bang zijn voor grote klussen..
————————————————————————————-

Nou ja, het zij zo: comfortabel rijden heeft z’n prijs. Grin

Ja… dat heb je zo met dit soort verslavingen…. afkicken zit er niet echt in…<grijns>.....

groet
Lody

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten

- SM 2.7 carb
Gepost: 11 oktober 2009 05:07 PM
  [ # 10 ]

doe er u voordeel mee Wink

Profiel  

wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3247

Gepost: 11 oktober 2009 05:33 PM
  [ # 11 ]

Heren, heren,

Toen ik het over een vervangende schakelaar had, bedoelde ik natuurlijk niet een nieuwe Evil or Very Mad
Wat ik bedoel is dat je er een bij de sloop haalt en daarmee gaat experimenteren.

Sowieso dat ik af en toe de sloop bezoek om wat uit te zoeken: als ik bij zo’n auto iets stuk maak dan heb ik er geen hartpijn van angel

Quote:
‘De sloop is je vriend.’, Wim van Bakel Mr. Green

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 11 oktober 2009 10:22 PM
  [ # 12 ]
Lody schreef:

€120,83

Van een sloper is dus wel de moeite waard

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

Lody
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 12 oktober 2009 05:27 AM
  [ # 13 ]
Brian schreef:
Lody schreef:

€120,83

Van een sloper is dus wel de moeite waard

Bedankt Brian.!

Lody

Profiel  

Lody
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 12 oktober 2009 05:33 AM
  [ # 14 ]
citroen23 schreef:

doe er u voordeel mee Wink

Ja… zie je wel…. volgens mij heb jij een boek vol met mooie, goed leesbare plaatjes….<grijns>.....

Bedankt voor de nette copie.!

Lody

Profiel  

Lody
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 12 oktober 2009 05:41 AM
  [ # 15 ]
wimb schreef:

Heren, heren,
Toen ik het over een vervangende schakelaar had, bedoelde ik natuurlijk niet een nieuwe Evil or Very Mad
Wat ik bedoel is dat je er een bij de sloop haalt en daarmee gaat experimenteren.
Sowieso dat ik af en toe de sloop bezoek om wat uit te zoeken: als ik bij zo’n auto iets stuk maak dan heb ik er geen hartpijn van angel
Quote:
‘De sloop is je vriend.’, Wim van Bakel Mr. Green

Ja… dat begrijp ik wel, maar…

Ik heb nu al van verschillende mensen gehoord, dat die schakelaar überhaupt slecht is…. goedkope uitvoering.
Daar komt bij dat we tegenwoordig de gedimde lichten altijd aan zetten, ook overdag, en dat deed men vroeger niet, zeker niet in Frankrijk.
Dus als ik nog zo’n 10 jaar wil rijden met deze auto (van 1995 en nog geen 120.000 op de teller), dan is het misschien slimmer een nieuwe te kopen….

groet
Lody

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook