8 van de 10
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende > 
   
How to: relais plaatsen om schakelaar te ontlasten
Jelte Feenstra
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 28-09-2009

- CX 25 GTi
Gepost: 11 oktober 2009 02:55 PM
  [ # 106 ]

De discussie begon volgens mij met de vraag of je het relais in het dash moet inbouwen, direct bij de schakelaar, of elders.
Het dash heeft het voordeel dat je nauwelijks nieuwe draden hoeft te trekken (alleen wellicht een extra aarde ergens van aftappen). Je neemt wel aan dat de CX-ingenieurs voldoende dikke draden hebben gebruikt.
Twijfel je aan de draaddikte dan heeft uiteraard een relais dicht bij de accu, cq de koplampen, en korte dikke verbindingen de voorkeur. Nadelen: meer draden trekken en het relais ergens veilig vastzetten.

Profiel  
 
Falk
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007

- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Gepost: 11 oktober 2009 04:36 PM
  [ # 107 ]

Ik heb dan ook gekozen voor het dashboard.
Nu ik weer in het donker thuis kom heb ik het verschil in licht tussen een aantal auto’s kunnen ervaren.
De CX doet het nu beter dan de JUMPY uit 2002(H4)
De XSARA 2 doet het met dimlicht(xenon,wit Laughing ) beter dan de CX, maar met grootlacht wint de CX.
Ik heb bij de Ksaar en de Jumpert nog niet gekeken waar de relais zitten.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 oktober 2009 10:06 AM
  [ # 108 ]

Ik kijk ff naar de PDF. AWG 20 is bijna 1 mm dik. weerstand: 0.0333 Ohm / m. Twee koplampen van 60 watt is 10 ampere dus V= 0.3Volt. dit is niet acceptabel. bij 5 meter heb je al 1,5 !!!! volt verlies!

Neem dus minimaal 2,5 mm dik (awg10) draad voor je plus en de min vlak bij de lamp op het chassis zetten en goed schoonhouden!
Dat scheelt een factor 10 in spanningsverlies.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Jelte Feenstra
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 28-09-2009

- CX 25 GTi
Gepost: 12 oktober 2009 10:38 AM
  [ # 109 ]

Als dimlichten 60W/lamp gebruiken, begrijp ik inderdaad niet waarom de Citroen ingenieurs op een relais hebben bezuinigd. Wie schakelt er nu 10A met een gewone schakelaar.
Welke draaddikte wordt er naar het dash gebruikt?
Ik vind persoonlijk het relais in de dash nog steeds de mooiste oplossing, maar de combinatie van 10A en minder dan 2mm draaddikte dwingt tot een radicaler beslissing. 15W verstoken in de bedrading is ook idioot.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 oktober 2009 12:49 PM
  [ # 110 ]
TochWeerCX schreef:

Welke draaddikte wordt er naar het dash gebruikt?

1,5mm2….. need I say more? Rolling Eyes

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 12 oktober 2009 01:40 PM
  [ # 111 ]

nou Arjan, met deze info, waar komt je relais nu ??  Wink

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 12 oktober 2009 02:57 PM
  [ # 112 ]

Heren, heren. Naar mijn mening is er slechts een methode de juiste. Dat is die welke door o.a. Ree ook is toegepast in dit draadje http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/199232/P75/#996957

Daar zitten de montagepunten voor de relais al en je hebt korte draadjes = minder verlies naar de echte grootverbruikers.

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 oktober 2009 03:10 PM
  [ # 113 ]

Goh, laat ik dat nou op pagina 1 van dit topic ook al geschreven hebben…. huh

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 12 oktober 2009 03:27 PM
  [ # 114 ]

Surprisedops:

En dan worden er toch nog 8 pagina’s vol geschreven over hoe het wel niet zou moeten Laughing  Laughing  Laughing

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 12 oktober 2009 07:14 PM
  [ # 115 ]

Ik weet niet waar het idee vandaan komt dat ik mijn relais in het dash wil plaatsen…
Maar dat ben ik zeker niet van plan Wink

Voor de duidelijkheid ik ga voor:
2x relais
2x zekering
2.5 mm2 draad

De relais verwacht ik onder de kaplampen te kunnen hangen, daar lijkt ruimte te zijn. Zo blijven alle kabels zeer kort.

Ik gebruik misschien wel de originele massa kabels. Deze lijken wel dik te zijn.
Als ik het voltage te laag vind dan kan ik altijd nog even kijken voor andere massa kabels.

Ik heb nu met draaiende motor iets van 12.x V op de koplampen. Terwijl er op de accu ruim 14.x V staat.
Als ik ga beginnen meet ik alles nog precies voor de zekerheid om te kijken wat daarna het verschil is.

Dus ik weet niet waar alle geruchten vandaan komen, maar dikke draad en relais in de motorruimte zijn altijd al de basis van mijn idee geweest… Wink

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 oktober 2009 07:46 PM
  [ # 116 ]

De spullen waren binnen vandaag Smile

Dus direct aan de slag gegaan net Wink

Ik heb bijna 1 kabelboompje af voor de linker kant.
Even wat foto’s om een idee te geven hoe het allemaal komt te zitten.

Zo zit het origineel.

Zo komt het ongeveer te zitten.

Het relais komt onder de koplamp te hangen, daar zit voldoende ruimte en het houdt de kabellengtes zeer kort.
Het is nog niet af, dus er iets nog niets afgetaped of helemaal netjes met bindertje vast gezet.

Hier nog een keer het kabelboompje nadat ik het weer uit de auto had gehaald.

De zwarte langere draad moet nog naar de accu via een 10 A glaszekering.

Verder nog te doen is een zelfde boompje maken voor de rechterkant van de auto. Deze gaat denk ik bijna hetzelfde worden. Alleen de zwarte draad wordt een stuk langer om ook via een apparte zekering naar de accu te lopen.

Binnenkort meer Wink

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 oktober 2009 09:25 AM
  [ # 117 ]

En wat schakel je er nu mee? Dim of groot licht?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 oktober 2009 07:16 PM
  [ # 118 ]

Dimlicht.
Volgens de experts hier loopt grootlicht al via een relais.

Goed ik ben weer verder gegaan.

Het 2de kabelboompje is gemaakt. Beide aangesloten en de plus naar de accu aangesloten, uiteraard gezekerd.

Toen kwam het moment om de schakelaar om te zetten, en ja hoor we hebben licht, 2 maal zelfs! cool smile

Nog even de rest van de verlichting getest en dat werkt ook allemaal prima.

Nu morgen alleen nog even alle stekkers inspuiten met WD40 om vocht en oxideren tegen te gaan. Dan alles netjes op zijn plek hangen.

Als er geintereseerde zijn maak ik nog wel even foto’s Wink

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 15 oktober 2009 08:18 PM
  [ # 119 ]

Zo alles zit nu op zijn plekje.

Ik was trouwens het resultaat vergeten te vermelden:

Voltage op de pinnen van de stekker

Voor de mod:
Motor uit: 10.6 V
Motor aan: 12.2 V

Na de mod:
Motor uit: 11.2 V
Motor aan: 13.3 V

Dat is toch ruim 1 volt meer cool smile

Links

Rechts

Ik ben benieuwd of ik er ook echt meer licht door krijg bij het rijden in het donker Wink

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 15 oktober 2009 10:04 PM
  [ # 120 ]

Zo, dat ziet er netjes uit! Ben benieuwd of je verschil merkt.
Ik kon geen verschil zien in lichtopbrengst voor en na de operatie.

Profiel  
 
 
8 van de 10
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook