De discussie begon volgens mij met de vraag of je het relais in het dash moet inbouwen, direct bij de schakelaar, of elders.
Het dash heeft het voordeel dat je nauwelijks nieuwe draden hoeft te trekken (alleen wellicht een extra aarde ergens van aftappen). Je neemt wel aan dat de CX-ingenieurs voldoende dikke draden hebben gebruikt.
Twijfel je aan de draaddikte dan heeft uiteraard een relais dicht bij de accu, cq de koplampen, en korte dikke verbindingen de voorkeur. Nadelen: meer draden trekken en het relais ergens veilig vastzetten.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl




Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Ik heb dan ook gekozen voor het dashboard.
Nu ik weer in het donker thuis kom heb ik het verschil in licht tussen een aantal auto’s kunnen ervaren.
De CX doet het nu beter dan de JUMPY uit 2002(H4)
De XSARA 2 doet het met dimlicht(xenon,wit ) beter dan de CX, maar met grootlacht wint de CX.
Ik heb bij de Ksaar en de Jumpert nog niet gekeken waar de relais zitten.












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik kijk ff naar de PDF. AWG 20 is bijna 1 mm dik. weerstand: 0.0333 Ohm / m. Twee koplampen van 60 watt is 10 ampere dus V= 0.3Volt. dit is niet acceptabel. bij 5 meter heb je al 1,5 !!!! volt verlies!
Neem dus minimaal 2,5 mm dik (awg10) draad voor je plus en de min vlak bij de lamp op het chassis zetten en goed schoonhouden!
Dat scheelt een factor 10 in spanningsverlies.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Als dimlichten 60W/lamp gebruiken, begrijp ik inderdaad niet waarom de Citroen ingenieurs op een relais hebben bezuinigd. Wie schakelt er nu 10A met een gewone schakelaar.
Welke draaddikte wordt er naar het dash gebruikt?
Ik vind persoonlijk het relais in de dash nog steeds de mooiste oplossing, maar de combinatie van 10A en minder dan 2mm draaddikte dwingt tot een radicaler beslissing. 15W verstoken in de bedrading is ook idioot.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
TochWeerCX schreef:Welke draaddikte wordt er naar het dash gebruikt?
1,5mm2….. need I say more?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
nou Arjan, met deze info, waar komt je relais nu ??
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje





Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Heren, heren. Naar mijn mening is er slechts een methode de juiste. Dat is die welke door o.a. Ree ook is toegepast in dit draadje http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/199232/P75/#996957
Daar zitten de montagepunten voor de relais al en je hebt korte draadjes = minder verlies naar de echte grootverbruikers.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goh, laat ik dat nou op pagina 1 van dit topic ook al geschreven hebben….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
ops:
En dan worden er toch nog 8 pagina’s vol geschreven over hoe het wel niet zou moeten
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik weet niet waar het idee vandaan komt dat ik mijn relais in het dash wil plaatsen…
Maar dat ben ik zeker niet van plan
Voor de duidelijkheid ik ga voor:
2x relais
2x zekering
2.5 mm2 draad
De relais verwacht ik onder de kaplampen te kunnen hangen, daar lijkt ruimte te zijn. Zo blijven alle kabels zeer kort.
Ik gebruik misschien wel de originele massa kabels. Deze lijken wel dik te zijn.
Als ik het voltage te laag vind dan kan ik altijd nog even kijken voor andere massa kabels.
Ik heb nu met draaiende motor iets van 12.x V op de koplampen. Terwijl er op de accu ruim 14.x V staat.
Als ik ga beginnen meet ik alles nog precies voor de zekerheid om te kijken wat daarna het verschil is.
Dus ik weet niet waar alle geruchten vandaan komen, maar dikke draad en relais in de motorruimte zijn altijd al de basis van mijn idee geweest…












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De spullen waren binnen vandaag
Dus direct aan de slag gegaan net
Ik heb bijna 1 kabelboompje af voor de linker kant.
Even wat foto’s om een idee te geven hoe het allemaal komt te zitten.
Zo zit het origineel.
Zo komt het ongeveer te zitten.
Het relais komt onder de koplamp te hangen, daar zit voldoende ruimte en het houdt de kabellengtes zeer kort.
Het is nog niet af, dus er iets nog niets afgetaped of helemaal netjes met bindertje vast gezet.
Hier nog een keer het kabelboompje nadat ik het weer uit de auto had gehaald.
De zwarte langere draad moet nog naar de accu via een 10 A glaszekering.
Verder nog te doen is een zelfde boompje maken voor de rechterkant van de auto. Deze gaat denk ik bijna hetzelfde worden. Alleen de zwarte draad wordt een stuk langer om ook via een apparte zekering naar de accu te lopen.
Binnenkort meer












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En wat schakel je er nu mee? Dim of groot licht?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dimlicht.
Volgens de experts hier loopt grootlicht al via een relais.
Goed ik ben weer verder gegaan.
Het 2de kabelboompje is gemaakt. Beide aangesloten en de plus naar de accu aangesloten, uiteraard gezekerd.
Toen kwam het moment om de schakelaar om te zetten, en ja hoor we hebben licht, 2 maal zelfs!
Nog even de rest van de verlichting getest en dat werkt ook allemaal prima.
Nu morgen alleen nog even alle stekkers inspuiten met WD40 om vocht en oxideren tegen te gaan. Dan alles netjes op zijn plek hangen.
Als er geintereseerde zijn maak ik nog wel even foto’s












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zo alles zit nu op zijn plekje.
Ik was trouwens het resultaat vergeten te vermelden:
Voltage op de pinnen van de stekker
Voor de mod:
Motor uit: 10.6 V
Motor aan: 12.2 V
Na de mod:
Motor uit: 11.2 V
Motor aan: 13.3 V
Dat is toch ruim 1 volt meer
Links
Rechts
Ik ben benieuwd of ik er ook echt meer licht door krijg bij het rijden in het donker
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Zo, dat ziet er netjes uit! Ben benieuwd of je verschil merkt.
Ik kon geen verschil zien in lichtopbrengst voor en na de operatie.