hallo allemaal
ben benieuwd naar welke motorolie er zoal wordt gebruikt in onze boxers
en wat de ervaringen zijn
mijn vraag komt voort uit de situatie dat ik af en toe een jarenlang stilstaande boxer wil
starten; een goede olie zoek die ook positief effekt heeft op de keerringen; een boxer nu
eenmaal in gebruik een hoge bedrijfstemperatuur heeft, en vast nog wel wat argumenten om
een goede olie te gebruiken
tot nu toe gebruikte ik een halfsyntheet 20/40 van kroon
groet
jelle
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
15 W 50 wordt vaak aangeraden. Halfsynthetisch lijkt me ok.
In de modernere blokjes (na 1980) schijnt volsyntheet 10 W 40 ook te kunnen. Mijn ervaring is echter dat dit net wat aan de dunne kant is. Het levert soms wat geratel op bij koude start. De garagist heeft vorig jaar 10W 40 in mijn GSA gegooid, vandaar deze ervaring. Binnenkort gaat ze weer naar binnen voor de winter. Als ik haar weer wakker maak voor de volgende zomerperiode gaat er alsnog 15 W 50 in, zoals dat eigenlijk de bedoeling was. Maar misschien heeft iemand nog goede ervaringen met iets anders.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
NOOIT zomaar vol-syntheet in een oudere motor gooien!! in een Gs en Gsa moet je dat al helemaal niet doen. Deze motoren zijn gemaakt voor mineraleolie. Half-syntheet kan net, maar mineraal geniet de voorkeur.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Want? Is dat te dun? Te goed? Smeert op een verkeerde manier?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Keeringen kunnen dat spul slecht verdragen en het olieverbuik kan dramatisch stijgen. Je kunt niet zomaar op vol-syntheet over gaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
GS: 20W50
GSA: 15W40, bij een oudere motor raad ik ook 20W50 aan.
Citroen!
mijn voorzichtige conclusie tot nu toe is:
dus, minerale olie 20/50 voor de oudere boxers (GS)
en mogelijkheid van half syntheet 20/40 voor de jongere blokken (GSa)
een andere conclusie is dat half en vol syntheet te dunne smering geeft, wat slecht is voor
de keerringen en zuigerveren?
geld dat voor alle toevoegingen in half synthetische olie?
ik heb ook wel eens begrepen dat toevoegingen een filmeffekt op binnenwanden, rubbers en veren heeft?
groet
jelle
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Volsynthetische olie kan veel beter vuil in suspensie nemen dan minerale olie. Wanneer je, nadat je langere tijd minerale olie gebruikt hebt, overschakelt op synthetische olie, kunnen allerlei vuilafzettingen aan de wandel gaan in je motor. Ook kunnen keerringen hierdoor gaan lekken.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik zal gewoon minerale olie gebruiken en geen half syntheet.
En zoals al gezegd , GS 20W50 en GSA 15W40.
heb dit onderwerp de afgelopen week ook in vrindenkring ter sprake gehad, en ook daar was
men eenduidig voor het gebruik van minerale olie 20/50
20/50 omdat een boxer nu eenmaal warmer wordt, en 50W de vloeibaarheid bij hogere temp beter kan
reguleren.
De volgende vraag die nu me opkomt is, dat minerale olie in tegenstelling tot bv halfsynteet,
geen toevoeging heeft met effect op versoepelen van keerringen
Is het dan niet beter (na lange stilstand van jaren) na verversing ook een toevoeging (blikje)
te gebruiken, om gedroogde keerringen te beschermen, of is dat zowieso illusie?
groet
jelle
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Dat een boxer warmer word dan een andere motor is niet waar. De motor van een GS/A is lucht gekoeld zoals je weet en die is zwaar onderkoeld. Vraag DriverD hier op het forum maar eens , die heeft een olie temperatuurmeter gemonteerd.
Wat die uitgedroogde keerringen betrefd , er is maar 1 mogelijkheid >vervangen. Die blikjes helpen niet of maar tijdelijk.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Op dit onderwerp zijn een paar reacties te lezen van mensen die jarenlange ervaring hebben met GS en en GSA’s (Citropower en DriverD).
Zelf rijdt ik al vanaf 1981 GS-GSA. Minerale olie voor GS 20w50 en GSA 15w40 van een goed merk(Total, Esso, Mobil, Castrol enz, dus geen Gamma….) meer hoef je niet te doen.
Alle toevoegingen zijn naar mijn idee overbodig en kunnen zelfs schadelijk zijn voor een oude motor.
Op tijd verversen,maximaal om de 10.000 km of 1 keer per jaar lijkt mij wel belangrijk. Zelf gebruik ik al jaren Esso 15w40 voor m’n GSA…....Probleemloos.
Veel succes met je auto
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Leuk je hier ook eens te zien Dirk.
Veel plezier op het forum.
Qua verversen , de 1 zegt om de 5000km ,de ander inderdaad om de 10.000km. Hangt ook af van je gebruik , dus veel lange afstanden of korte enz. Het lijkt me verstandig om het in ieder geval elk jaar te doen.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Dan ga ik voor mijn komende verversing ook uit van de adviezen alhier gegeven: 15 W 40 mineraal.
En GSA motortjes zijn idd nogal zwaar gekoeld voor NL omstandigheden. Pas na een km of 8 is ie lekker warm. En na ongeveer 15 km komt ie merkbaar op dreef.
Volgens mij kun je, als je korte stukjes rijdt, rustig in de zomer doorrijden met de wintergrille er voor, al ga ik dat maar niet beëxperimenteren.
Een automatische luchttoevoerklep zou nog wel een ideetje zijn voor de experimentele knutselaars onder ons. Of een thermostaat voor de oliekoeler knutselen… Vast al wel eens gedaan.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Acht minuten is tamelijk optimistisch. Na een ritje Leeuwarden op en neer (pak-m-beet 30Km) was de olie altijd handwarm.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Rustig rijdend wordt de olie niet warmer dan zo’n 50’C bij buitentemperaturen als deze….
Citroen!