Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gisteren naar de gezamenlijke meeting van de GS/A en BX Club gehad en daar toch weer enorm gecharmeerd geraakt van de GS/A. Nu zat ik vandaag een beetje te surfen en kwam ik op Marktplaats deze GS/A 1300 te koop.
Na wat mailcontact met de eigenaar is mij nog niet helemaal duidelijk wat ik kan verwachten bij deze auto en ben ik dus nog niet overtuigd of ik moet gaan kijken (en kopen). Zo vraag ik mij af of iemand misschien deze auto kent? En wat kan ik verwachten qua kosten als de volgende werkzaamheden uitgevoerd moeten worden?
- Compleet nieuwe uitlaat
- Nieuwe banden (is niet zeker dat dat moet)
- Eventueel wat laswerk aan 1 wielkast achter en een klein plekje op de bodem.
Voor de rest vraag ik mij dit nog af:
- Hoe staan deze motoren overigens bekend qua betrouwbaarheid?
- Wat zijn punten waar je op moet letten bij alle GS/A’s?
Als iemand nog algemen adviespunten heeft omtrent een GS/A hoor ik dat ook graag !
Het lijkt mij een leuke auto voor niet al te veel geld, maar ik heb ook weinig zin geld in een bodemloze put te gooien.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Motoren zijn wel betrouwbaar, mits goed onderhouden.
Plaatwerk kan een ramp zijn/worden, kijk maar eens op en verder. Het begon met een klein plekje, voor je het weet ben je met een zeer uitvoerig project bezig.
Kan je zelf lassen? Heb je tijd/sleutelruimte?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De link naar de foto’s:
http://www.mijnalbum.nl/Album-3QW3XGHI-Foto’s-in-Nijmegen-Foto’s-van-Auto’s-Citroën.html
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Zelf lassen is geen mogelijkheid. Je link werkt overigens niet.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Mijn ervaring tot nu toe:
Zéér betrouwbaar. Geeskje heeft me nog geen enkele keer laten staan. Die keren dat dat toch gebeurde was het mijn eigen schuld omdat ik de lichten was vergeten omdat ik verwend was met het piepertje van de BX. ops: Maar zelfs dan kon ik d’r altijd nog handmatig aanzwengelen!
Over het algemeen is het een hartstikke leuke en - voor die tijd - comfortabele auto. Een auto met een groot karakter die zijn tijd ver vooruit was. Daardoor heb je ook nog relatief veel bekijks.
Het is echter geen geschikte auto voor mensen die bij elk piepje, knokje of kraakje in paniek raken… Een BX is duidelijk moderner qua techniek. Een GS/A eist soms wat aandacht.
De motortjes zijn vrijwel onverwoestbaar maar helaas notoir om hun olielekkage. Zo rond de ton beginnen de oliekeerringen van de retourpijpjes van de koppen naar het carter te lekken. Er komen dan plasjes olie te liggen recht onder de kleppendeksels. De olie loopt dan ook in afdekklepjes die onder de uitlaten hangen voor de kachel waardoor je stank van verdampende olie in de kabine krijgt als je de kachel open zet.
Voor de reparatie moet het blok worden gelicht. (Zie o.a. mijn topic over JadeDraakje: http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/196541)
GS/A’s Zijn extreem roestgevoelig. Als je ze niet behandeld en er vervolgens mee door de pekel banjert dan kun je er na de tijd op een klapstoeltje voor gaan zitten om toe te kijken hoe de roest ontstaat… Het plaatwerk lost op waar je bij zit.
De zwakste plekken qua roest: subframes, voetenbakken, spatschermen, binnenschermen achter, onderkant deuren, kofferbakbodem, het vlakke stukje onder de achterruitjes, tsja… eigenlijk overal dus. Maar vooral die plaatsen waar twee laagjes plaatwerk over elkaar heen liggen, zoals bij de voetenbakken en de binnenschermen.
De zwakste plekken qua techniek: de genoemde olielekkage, elektronica en de aandrijfassen.
En nu is het wachten op verdere aanvullingen van anderen. Succes met de eventuele aankoop. Ze zijn, ondanks de paar nadeeltjes, heel erg leuk.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Dat is wel een erg duidelijke beschrijving zeg, hier kan ik wat mee!
De eigenaar heeft het over een erg kleine olielekkage en aangezien de auto zo’n 95.000 (of wat het nou 85.000?) heeft gelopen klinkt dat als het probleem wat jij beschrijft.
De roest in de binnenschermen achter zal dan ook wel te maken hebben met die dubbele beplating. Aangezien de eigenaar niet echt overkwam als een kenner zou het natuurlijk zomaar kunnen dat er op andere plekken nog meer verborgen ellende zit.
Ik zou me niet echt af laten schrikken door piepjes etc. want het zou toch een auto voor erbij zijn. In een dagelijkse auto vind ik dat overigens wel erg vervelend
Begin nu toch wel te twijfelen of ik eens langs zou gaan om te kijken, een kenner interesse om mij bij te staan in zo’n geval?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Volgens mij is de vraagprijs al geboden, dus of kijken nog zin heeft?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ach, hoeveel waarde heeft een bod op marktplaats zolang je de centen nog niet binnen hebt?
Zeg Poekoek, uit welke regio kom je?
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Ik woon in Hengelo, Overijssel.
In onze mailwisseling sprak de eigenaar niet over dat bod. Zin om zenuwachtig te doen heb ik niet, dus als de auto toevallig eerder verkocht is dan ik tijd heb gehad om te kijken heb ik gewoon pech gehad natuurlijk.
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Een GS/A is heden ten dage toch al gauw 30 jaar oud. En dan nog geen ton gelopen? Het zal voorkomen maar er blind op vertrouwen zou ik zeker niet. Voor pak weg 3000km per jaar koop je toch geen auto. Dan is een taxi goedkoper
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De meeste GS- en -A’s hebben redelijk weinig op de klok. Vroeger reed men nog niet zoveel als nu. Mijn GS zit ook aantoonbaar onder de ton. Ik sta er niet versteld van, het is eigenlijk redelijk normaal.
En dan nog… ik vind kilometerstanden bij dit soort oude wagens niet heel erg interessant. Als het goed klinkt en loopt, dan is het over het algemeen ook redelijk goed. En lekken, dat gaan ze toch wel doen, ongeacht de kilometerstand.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Inderdaad hebben GS/A’s weinig km op de teller over het algemaan. Die van mij hebben tussen de 20 d.km en 60d.km gereden behalve de GSA , die staat iets boven de ton.
Dus als deze rond de 85 d.km op de teller heeft staan klinkt dat best geloof waardig.
Met een GS/A is het maar net wat je zoekt. Wil je sleutelen en lassen ben je voor een paar centen klaar. Wil je dat niet zit je al snel boven de 1750>2000 euro. Dus wat zoek je?
Voor de rest is bijna alles al voorbij gekomen qua techniek en carroserie. Let wel op de distributie of die vervangen is.
En qua koets de bekende roestgevoeligheid. Als ie nog gaaf is houden zo en niet s’winters ermee rijden. Is ie al ergens rot kun je vaak meer elende verwachten op de bekende plekken of het komt er snel aan.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Voor dat geld koop je een wagen waar je af en toe gelazer mee hebt. Maargoed, dat houdt het wel spannend natuurlijk
Directe kosten is lastig te zeggen, want je zal net zien dat de apk man er meer uithaalt dan je zelf hebt kunnen constateren. Een fuseekogeltje hier, een ashoesje daar, en misschien nog een verrotte hd leiding. Als je dat laat doen dan ben je natuurlijk weer 300 euro verder. Probeer het van te voren goed te inventariseren voor je hem aanschaft.
De raam mechanieken drogen op een gegeven moment helemaal uit. Het vet dan he, op de tandrad. Zolang die tanden nog niet afgebroken zijn hoef je ze alleen te smeren met een dikke lik vet, en dan draaien ze weer als nieuw. Als de tanden afgebroken zijn, moet je gewoon een nieuw mechaniek erin zetten. Bestuurdersraam moet open kunnen voor de apk.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het open doen van een raam is doorgaans geen probleem. Dicht krijgen en dicht houden wel! Zo knalde mijn ruit plotsklaps naar beneden toen de RDW-keurmeester hem wilde openen. Maar dat is voldoende om hem goed te laten keuren.
En ach, als je een degelijke basis hebt, heb je naar mijn idee een vrij betrouwbare auto welke technisch misschien wel makkelijker met eenvoudige middelen terug op de baan te helpen is bij pech dan een nieuwerwetse mobiel.
Ik denk zelfs dat je goedkoper onderhoud aan een GSA met minder dan een ton op de teller hebt dan een BX met 2,5 ton op de klok.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Mocht je echt interesse hebben wil ik wel mee om wat te gaan inspecteren. De GSA ken ik inmiddels aardig en weet de vervelende plekken te vinden. Lijkt me wel leuk hoor, nog een GSA in Hengelo
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
patje74 schreef:De meeste GS- en -A’s hebben redelijk weinig op de klok. Vroeger reed men nog niet zoveel als nu. Mijn GS zit ook aantoonbaar onder de ton. Ik sta er niet versteld van, het is eigenlijk redelijk normaal.
En dan nog… ik vind kilometerstanden bij dit soort oude wagens niet heel erg interessant. Als het goed klinkt en loopt, dan is het over het algemeen ook redelijk goed. En lekken, dat gaan ze toch wel doen, ongeacht de kilometerstand.
Mijn eerste nieuwe GS kocht ik in 1978. Daar heb ik in twee jaar tijd 160.000km mee gereden. Wonen in Uden en werken in Zoetermeer brengt al aardig wat op de klok. Als je dan ook nog weekendjes naar Wenen, Rome of Gothenburg gaat maken rij je al snel wat bij elkaar. Een weekendje Parijs was net zoiets als even om de hoek boodschappen doen.
Heerlijke auto was dat, je ging/bleef rijden voor de lol. Daarna ingeruild op een DS, zelfde verhaal.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton