Regelmatig leiden de ruitenwissers van mij xsara picasso een eigen leven.
Ze gaan prima aan…. maar in de interval-stand gaan ze dan na enige tijd naar de normale stand. Als je naar de snelle stand gaat werkt dat wel, maar terug naar de interval werkt niet meer.
Nog erger… HIJ STOPT ER HELEMAAL NIET MEER MEE!
dus toen ik vandaag even de ruiten schoon wilde sproeien had ik een probleem… ik moest dus wel, met 28 graden en strak blauwe hemel, de hele tijd water blijven sproeien om de bladen te beschermen. Automobilisten achter mij konden dat niet waarderen
Zelfs als je de auto helemaal uitschakelt en afsluit blijven de ruitenwissers soms nog gewoon wissen… ook als je na 10 minuten weer controleert. (maar toen regende het).
Een paar keer starten-stoppen is de enige manier… en mazzel hebben.
bekend probleem hier? (heb het niet kunnen vinden)
suggesties om dit euvel op te lossen?
liever op 2 dan 4 wielen… en dan nog het liefst op 1
Een vriend van mij heeft hetzelfde probleem met zijn Kadett Gsi 16V ( ops: ), bij deze auto is het waarschijnlijk een massa-probleem.
Hendel versleten, denk ik. Ik had hetzelfde bij een andere auto. Na de handel losgehaald te hebben waren de nokjes die de keuzestand bepalen versleten. De hendel was dus (elektrisch gezien) niet op 1 stand te houden.
Zette ik hem uit, ging ie soms op interval (even morrelen aan de hendel en het was weer goed)
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
huizing schreef:Hendel versleten, denk ik. Ik had hetzelfde bij een andere auto. Na de handel losgehaald te hebben waren de nokjes die de keuzestand bepalen versleten. De hendel was dus (elektrisch gezien) niet op 1 stand te houden.
Zette ik hem uit, ging ie soms op interval (even morrelen aan de hendel en het was weer goed)
maar ging de ruitenwisser dan ook door als je de motor van de auto uitzette?
De enige manier om de ruitenwisser dan uit te zetten is net zo vaak de motor aan en uit zetten totdat je een keer de stroomtowvoer naar de ruitenwisser hebt weten te onderbreken (ruitenwisser staat dan tijdens het starten even stil).
liever op 2 dan 4 wielen… en dan nog het liefst op 1
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik heb het vermoeden dat bij jouw auto ook gebruik wordt gemaakt van de Com2000 (dat is het geheel van stengeltjes en schakelaars achter het stuur) net als in mijn phaseII Berlingo. Bij mij hielden de ruitenwissers er zonder waarschuwing plots mee op. De Nederlandse dealer kon niets anders meer bedenken dan het monteren van een nieuwe Com2000. Vond ik echter een beetje duur als experiment. Terug naar de Belgische dealer werd er onmiddellijk verwezen naar een fout in de software. Was een bekend euvel (heb zelfs de fax gezien waarin Citroen Belgie zijn concessionaires hiervoor waarschuwt), hetgeen op te lossen was met een update van de software. In het kort komt het hier op neer: Met de ruitenwisser aan wordt het contact afgezet (bv bij thuiskomst in de regen). Doordat e.e.a. door de BSI wordt geregeld, treedt bij opnieuw starten de ruitenwisser niet automatisch terug in werking. De hendel staat echter wel in de ‘aan’stand. Om de ruitenwisser opnieuw te activeren dient de hendel dus eerst aan en dan weer uit te worden gezet. Op de een of andere manier snapt de BSI deze handelingen niet en slaat na verloop van tijd op hol (bij mij na ruim 2 jaar). De software update zou dit uit de wereld moeten helpen (over twee jaar meer nieuws lol). Al met al was ik voor de software update 45 euro kwijt, een pak minder dan een nieuwe Com2000. Overigens kon de update niet meteen worden uitgevoerd, dus werd de BSI gereset door het contact uit te zetten, de stekkers op de Com2000 los te halen, het contact weer aan (waardoor de BSI op zoek gaat naar dingen die er niet zijn, in paniek slaat en in noodloop gaat). Contact weer uit, stekkers er weer op, contact weer aan, et volia, euvel verholpen.
graddus schreef:Ik heb het vermoeden dat bij jouw auto ook gebruik wordt gemaakt van de Com2000 .....
thnx!
fijn verhaal…. de reset is het proberen zeker waard!
BSI? Built-in System Interface ?
ik heb een haynes manual en daar zie ik wel het e.e.a. aan diagrammen. Ik kom de BSI daar wel tegen, maar Com2000 zie ik nergens.
heb je nog een hint waar ik de BSI/Com2000 fysiek kan vinden? Met haynes kan je je blok reviceren maar dit soort dingen vind je er niet in.
liever op 2 dan 4 wielen… en dan nog het liefst op 1