Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Als je bij een Xantia/XM/BX (turbo) diesel een te lage koelwatertemp hebt, doe je er goed aan de stekker van de temperatuurzender schoon te maken.
Meestal gemonteerd bij het brandstof filterhuis, in een groepje van twee/drie.
Voor zover ik weet gebruikt Citroen de blauwe sensor voor de indicatie op het instrumentenpaneel.
Vuile contacten leveren signaalverlies op en dus een lagere indicatie wink
Ook bij mijn XM diesel leverde schoonmaken een stijging van zo’n 10 graden op, hetgeen nog te koud bleek.
Pas daarna heb ik de thermostaat vervangen, met het gewenste resultaat.
Als je na het schoonmaken een klodder siliconenvet in de sensor smeert voorkomt dit nieuwe corrosievorming op de contacten en ben je er veel langer vanaf.
Groet, Piet
Nou ik heb hem vervangen! De thermostaat kostte 27,50 inclusief nieuwe pakking. De motor warmt nu razendsnel op naar 80 graden (was 70) en daar blijft ie!
Ik merk er verder geen klap van trouwens. Rijdt nog steeds helemaal toppie.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Piet Visser schreef:Als je na het schoonmaken een klodder siliconenvet in de sensor smeert voorkomt dit nieuwe corrosievorming op de contacten en ben je er veel langer vanaf.
Misschien een domme vraag, maar isoleert dat juist niet?
Of is het de bedoeling om ervoor te zorgen dat het juist niet op de contacten komt, maar eromheen?
Het siliconenvet isoleert inderdaad, maar tijdens het in elkaar schuiven van de verbinding schuift metaal over metaal.
Met het vet voorkom je indringen van vocht tussen deze verbinding.
Ik heb mijn XM nu een goed jaar en heb in die tijd al de nodige stekkers op deze wijze aangepakt, tot volle tevredenheid.
Ook de Xantia hiervoor is gedurende tien jaar op die manier gedaan, elke stekker hoeft maar één keer.
Groet, Piet
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
@Bixie: de thermostaat van mijn TD is nu ook vervangen, en zelfde laken een pak. Temperatuur van net boven de 80 graden wordt snel bereikt, waar voorheen de temperatuur erg lang op 70 graden bleef steken.
Dank voor dit draadje, zo zied je maar weer dat rondstruinen op het forum je veel leert.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik zie dat mijn reply ook verdwenen was hier.
Ik heb nogmaals een nieuwe thermostaat gemonteerd - de andere was ook nieuw maar al een paar jaar oud - en nu komt mijn motor ook weer normaal op temperatuur.
Eveneens ben ik tevens ook.