12 van de 14
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende > 
   
De Xm van Stalsie: TE KOOP
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 06 oktober 2009 07:05 PM
  [ # 166 ]

Je moet ook eens kijken naar het groot onderhoud,wanneer dit moet gebeuren.
Ik heb dit gedaan toen ik haar kocht en ik heb er 11.000 mee gereden en jij
nu 12.000,das 23.000 km ik denk dat dit opnieuw zou moeten gebeuren nu,maar
ben niet zeker. huh

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 06 oktober 2009 07:43 PM
  [ # 167 ]

]Hai, Stalsie.
Even over je probleem met de Cruise Control.
In het verleden had ik hier ook last van.
Het bleek te liggen aan het relais dat boven de rechter koplamp zit.
Je kan op twee dingen hiervan letten, de eerste is, ofdat de contacten geoxideert zijn en wat ook wel eens voorkomt is, dat dat er een stekkertje uit de houder is gedrukt, maar nog net wel contact maakt.
Deze laatste zit met een bajonetsluiting aan het frame vast.
Ik hoop, dat je hier wat aan heb.
Groet, Kees.

[EDIT moderator: SVP normale kleur en lettergrootte gebruiken!]

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 06 oktober 2009 08:23 PM
  [ # 168 ]
Blooper1963 schreef:

Je moet ook eens kijken naar het groot onderhoud,wanneer dit moet gebeuren.
Ik heb dit gedaan toen ik haar kocht en ik heb er 11.000 mee gereden en jij
nu 12.000,das 23.000 km ik denk dat dit opnieuw zou moeten gebeuren nu,maar
ben niet zeker. huh

Hey blooper,

puur intuïtief zou ik zeggen dat het groot onderhoud pas bij 120.000 km aan de beurt zou zijn?

Wat omvat zo’n ‘groot’ onderhoud in feite?
Zijn dit dan nieuwe bougie’s bijvoorbeeld?

10.000 km geleden is de motorolie vervangen, dus dit staat op het programma, maar wacht een beetje een drogere dag af.
Helaas heb ik zo geen schema waar de onderhoudsintervallen voor een V6 opstaan, heeft iemand deze?

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 06 oktober 2009 10:15 PM
  [ # 169 ]

Staan de onderhoudsintervallen niet ‘gewoon’ in je boekje?
Ik stel die vraag omdat ik van de Xant weet dat menigeen geen boekje denkt te hebben, omdat ze het ‘geheime’ opbergluikje niet weten. Da’s bij de XM rechts onder het dashboard tegen de wielkast.

Groot onderhoud is dacht ik elke 20.000 km (uit mijn hoofd) en bestaat onder andere uit:
- nieuwe olieën,
- nieuwe bougies,
- nieuwe filters,
- controle plus eventueel vervangen LHM,
- controle remmen
en vul zelf maar aan.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 06 oktober 2009 10:18 PM
  [ # 170 ]

hey wimb,

het ‘geheime vakje’ wordt gebruikt bij mij hoor :d
daar liggen al m’n boorddocumenten en gebruikshandleiding in een mooi tasje.

Bij de picasso had ik een apart boekje met onderhoudsintervallen, dat moest ingevuld worden door de dealer indertijd. Daarom denk ik dat dit ook voor de xm moet bestaan.
Zal eens op service.citroen kijken

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 06 oktober 2009 10:27 PM
  [ # 171 ]

Jij is snel big surprise

Ik krijg nu de kriebels om naar beneden te rennen en te kijken waar bij mij het onderhoudsoverzicht staat.
Hmm… doe het nu niet: te laat op de avond Wink Maar ik dacht dat het achter in het instructieboekje stond.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 06 oktober 2009 11:18 PM
  [ # 172 ]

Gary, het onderhoudsboekje zit er toch ergens bij??
je moet eens kijken in de deur van de chauffeur…

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 07 oktober 2009 09:36 AM
  [ # 173 ]

Ik ben toch niet tevreden met m’n eigen antwoord, dus maar het onderhoudsboekje erbij gepakt:

Afbeelding Bijlagen
klein.jpggroot.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 13 oktober 2009 11:28 PM
  [ # 174 ]

naar aanleiding van wimb’s tabelletjes, waarvoor ik hem héél dankbaar ben, resten er mij niet veel zaken om nog te doen.

- Motorolie verversen => geen probleem
- controle bougies => wel probleem

Even de berekeningen maken; Ik heb hem van Blooper sinds 95750 km, blooper heeft er 11.000 km mee gereden, dat maakt dat op +/- 85.000 km de bougies vervangen zijn.
We zijn nu bijna exact 20.000 km verder en het volgende onderhoud is binnen een goede 13.000km volgens de tabel.

Hoe controleer je bougies, of is het beste er na 20.000 km er wel af? Is deze vervanging makkelijk zelf te doen?

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 14 oktober 2009 08:17 AM
  [ # 175 ]

‘Controleren bougies’ vond ik ook al een rare. Bougies gaan zo’n 30.000km(*) mee. Dus lijkt het mij dat daar hoort te staan: ‘Vervangen bougies’. Verder niet zo spannend, het is een courant model dat de eerste de beste automaterialenzaak heeft.


(*) Ik weet dat er van die speciale long life zijn, maar daar gaat het hier niet over.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 14 oktober 2009 10:16 AM
  [ # 176 ]

Gary! Heb je het ondrhouds boekje nu nog niet terug gevonden??
Het moet in het vakje zitten van de chauffeurs deur. Wink

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 14 oktober 2009 10:31 AM
  [ # 177 ]
wimb schreef:

‘Vervangen bougies’. Verder niet zo spannend,

Mits je over het juiste gereedschap en een uurtje of wat beschikt is het best een inspannend klusje.
je hebt a) een verrekte lange dunne bougiesleutel nodig om bij de kaarsen te kunnen komen, en b) om er te kunnen komen moet er nog het e.e.a. van de motor afgebouwt worden….. ik meende het inlaatspruitstuk. Best wel inspannend dus Mr. Green

Profiel  
 
FerryV
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 14-09-2006

- ID/DS DSuper
Gepost: 14 oktober 2009 10:52 AM
  [ # 178 ]

wimb schreef:

‘Vervangen bougies’. Verder niet zo spannend,
Mits je over het juiste gereedschap en een uurtje of wat beschikt is het best een inspannend klusje.
je hebt a) een verrekte lange dunne bougiesleutel nodig om bij de kaarsen te kunnen komen, en b) om er te kunnen komen moet er nog het e.e.a. van de motor afgebouwt worden….. ik meende het inlaatspruitstuk. Best wel inspannend dus

Zeker de eerste keer zijn de achterste drie bougies niet zo’n pretje. Volgens mij hoeft er standaard niks van de motor af (Bij mij wel wat; de gasinjectoren en daarmee de V6-afdekkap).
Als je lange armen hebt, en een zaklamp, is dat zeker handig

Ipv de lange bougiesleutel, die ik niet heb, gebruik ik een pijpsleutel; mt 16/17. Kant 16 over de bougie, en aan kant 17 heb ik een boutje M10, met ringetje en moertje, knoeperd hard tegen elkaar aan gedraaid. Door dit in de pijpsleutel te stoppen (ringetje zorgt ervoor dat ie er niet in zakt) kun je dus met een doppenset (of wat dan ook) het moertje draaien, en daarmee de bougie.
Misschien is de uitleg een beetje ingewikkeld, maar de praktijk is heel simpel, en ik vind het erg lekker werken; beter dan een lange bougiesleutel (Die ik wel voor de ds heb, maar waar ik nu ook dit systeem toepas).

Succes!

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 14 oktober 2009 01:37 PM
  [ # 179 ]

Nog even een tip. Leg een doek oid in de V van het blok. Daarmee voorkom je dat de bougies of andere tussen de cilinders van het blok vallen. Daar dingen uit vissen is vrij lastig!

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 14 oktober 2009 03:18 PM
  [ # 180 ]
Mark Nijenhuis schreef:

en b) om er te kunnen komen moet er nog het e.e.a. van de motor afgebouwt worden….. ik meende het inlaatspruitstuk. Best wel inspannend dus Mr. Green

Het inlaatspruitstuk hoeft alleen bij de ES9J eraf, kwartiertje werk. Daarna kom je bij de achterste bougies.

Bij een ZPJ hoeft alleen de zwarte afdekplaat eraf en de bougiekabels los. De bougies zitten redelijk diep….

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
 
12 van de 14
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook