Laatste week, steeds na een kwartiertje rijden gaat het rode stoplampje met daarnaast de watertemperatuur lampje branden. Kortom, watertemp te heet. Op het moment dat deze branden slaat niet altijd de fan aan. Je zou zeggen dat deze dat wel zou moeten doen totdat de temp in de radiator weer op pijl is en de lampjes weer uit springen. Het lijkt er op alsof de fan een eigen leeft. Soms springt ie aan maar soms dus ook niet. Iemand een idee? hoe kan ik testen wat er mis is?
groet Marty

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Klinkt als een slecht contact.
Zet de auto op contact en trek de stekkers van het thermocontact in je radiateur en sluit deze even kort door er een paperclip ofzo in en op te drukken: slaat/n de fan/‘s aan?
Maak de contacten in de stekkerverbindingen goed schoon en monteer weer.
Start de motor en laat deze warm draaien.
Wacht totdat de fan/‘s aanslaan, zoniet is je thermocontact kaduuk.
Succes!
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Er zijn CX-en met een niveausensor in het expansievat. Heb jij een expansievat met draden? Is je vloeistofniveau goed?
Misschien een overbodige vraag, maar ik weet niet over welk soort CX je het hebt.
Heb een 2400 prestige (carb) uit 1976.
Gedaan wat Pascal zei! doorverbonden, fans slaan aan, stekkertjes vervangen, contacten schoongemaakt maar de fans slaan nog steeds, soms aan en bij een te hoge watertemp (lampjes gaan weer branden) slaan ze niet altijd aan. Thermocontact vervangen? Alleen het contact of ook de thermostaat?

Totaal aantal Berichten: 15709
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Als na een kwartier rijden de boel bij deze temperaturen al oververhit, dan zou ik eerst eens kijken of mijn thermostaat nog wel (voldoende) open gaat. Kortom als de lampjes gaan branden, is je radiateur dan ook overal heet? Dit zou ook kunnen verklaren waarom het thermocontact geen signaal geeft aan de fans he. De fans worden gestuurd door het thermocontact in de radiateur, de temperatuurlamp door een voeler in het blok…
Hoe kan ik dat zien of testen? Thermostaat uit de radiator draaien? en dan? Vandaag sloeg de fan al naar een paar minuutjes aan! En dat inderdaad al bij deze kou. Lijkt me niet normaal iig. Na een kwartier gaan de lampjes branden. De fans lijken daar niet op te reageren (beetje at random) Water is dan overigens wel knapjes heet! dus de lampjes lijken wel hun werk te doen want de temperatuur kan best al zo rond de 89 graden zijn. Kan het zijn dat het water niet wordt rondgepompt? Je zou nl logischerwijs kunnen denken dat het water dan sneller oververhit raakt. hoe kan ik dit testen?