Onlangs zijn we op vakantie geweest naar Tsjechië met de sleurhut.
Nu reed de auto perfect (wel wat lastig om de toeren er in te houden, want anders helpt de turbo niet meer) maar het viel mij wel op dat de temperatuur op zo’n 100 graden komt. Is dit normaal? Ik meen dat Zandvoorta ook een 1.9 TD heeft met sleurhut? Hoe vergaat jou het rijden met de sleurhut. Onze caravan weegt beladen 850 kg en willen graag een grotere volgend jaar maar doe ik hier verstandig aan?
Xantia 1.9 TD Break
Bij welke buitentemperaturen?
Mijn xantia is ook een heethoofd als er een caravan achter hangt, ook tussen de 90 en 100 graden. Zonder caravan iets van 80-85
Schijnt normaal te zijn, ik heb de vraag op het xantiaforum ook wel eens gesteld.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Ralph,
Wij reden ook dit jaar weer met onze Xantia TD Break met sleurhut van ca. 1.000 kg berg op en af. De tempertuur steeg bij flinke hellingen tot ca 95 graden, waarna de fan zich in werking stelde en de temperatuur weer richting 90 terugbracht. Geen probleem dus. Overigens denk ik dat 100 graden geen probleem is met het gesloten circuit van de Xant. Meters kunnen afwijken. Slaat jou fan wel in?
Ja mijn fan staat wel in.
Ik had richting Tsjechie natuurlijk best wel wat hellingen te doen.
Maar ik had niet gedacht dat de temp. zo snel zou stijgen.
Xantia 1.9 TD Break
ootje28 schreef:Klopt doet mijn xantia ook met de caravan van 1000 kg. Het helpt om de airco uit te doen. Ik dacht eerst dat het was omdat ik op slaolie reed.
Slaolie ?? : : : :
Ik heb trouwens geen airco in mijn Xantia wel arko. Dus hier zal het bij niets mee te maken hebben. maar ik had al gehoord dat het vaker voorkwam.
Xantia 1.9 TD Break
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
100 graden is geen probleem hoor. Bij bergop doe ik het niet echt rustigaan (berg af wel natuurlijk) en dan wil ie wel naar 110 gaan. Airco aan, 5de versnelling en inhalen maar op een berg. Tsja, mag ie het dan ook een beetje warm krijgen
Het is gewoon een beetje spelen met de versnelling om te zorgen dat je in het goede toerengebied zit. En als ie echt wat te warm wordt even iets rustigeraan. Kwam in frankijrk nog een heling van zo’n 5 km, 7% tegen. Maar zelfs daarop geen probleem. Als ie boven de 110 komt is het wel verstandig om even wat langzamer te gaan en terug te schakelen. Maar 850 kg achter de TD is echt geen probleem mits de auto goed onderhouden.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl