Ja dat begrijp ik. Maar wat ik bedoelde is om eerst met een sloper te stoeien. Als je daarmee de oorzaak van je problemen hebt gevonden, kun je alsnog een nieuw exemplaar kopen. Om maar meteen nieuw aan te schaffen in de hoop dat… vind ik persoonlijk ook zonde
Even een zijsprong:
De Xantia heeft een hele beruchte kwaal: Daar zijn de contacten van het contactslot Kwalitatief Uiterst Treurig uitgevoerd: o.m. de ventilator wordt geschakeld over een paar ielige koperstripjes. Dat fikt er daar geheid uit als je de ventilator niet eerst op “0” zet. De modificatie is om een vermogensrelais te plaatsen.
Door dit gegeven en het verhaal van Lody zit ik nu te broeden op het idee om de richtingaanwijzers bij de XM ook via een relais te schakelen. Want volgens mij schakelt de handle flink wat vermogen (verhalen over gesmolten plastic enzo).
Wim,
Disciplus Simplex
citroen23 schreef:doe er u voordeel mee
Ha die Citroen23,
Laatste nieuws,
Ik heb na een hoop ge-%^$&*(*&!! de stekkers uit de schakelaar weten te frutselen.
Motor gestart en daarna voeding gezet op de draad naar het dim-relais..
Resultaat : relais schakelt en het dimlampje in het dashboard gaat aan en…. het belangrijkste…. de airco valt niet af…
Dus ik denk dat ik veilig kan aannemen, dat de lichtschakelaar naar de ratsmodee is…Nu nog uitvogelen hoe het stuur eruit te lichten zonder de airbag te laten ploffen.
Dat moet wel omdat ik anders de schakelaar er niet uit kan krijgen… tenzij ik het dashboard sloop en daar hebben we geen zin in…Dat was..‘t..
Lody
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.
Hoe je je stuur er uit moet slopen staat hier.
Wim,
Disciplus Simplex
Die schakelaar krijg je er wel uit zonder het stuur los te halen (of het dashboard te slopen). Wel moet je stuurkolomhoes los.
Stuk of 5 schroeven aan de onderkant, ook één boven de hendel om je stuur te verstellen. Nadat je de onderkant losgekregen hebt is het geloof ik het makkelijkst om de stuur-instelling niet te vergrendelen, dan kun je het meeste rommelen.
Bovenkant van de stuurkolomhoes zit in het frame geklikt waar ook je schakelaars in zitten, deze moet je met wat kracht daar uit drukken. Weghalen lukt niet. Stekkers losmaken van de schakelaar, 4 schroeven los en met een beetje vrotten - zeker met de bovenhelft van de stuurkolomhoes - moet ie eruit kunnen.
Als je dit te lastig vindt is het nog steeds makkelijker om het dashboard deels te slopen dan het stuur los te maken, vind ik. Of ik doe iets verkeerd, maar ik heb elke keer de verrassing dat m’n stuur er niet meer recht op zit na zo’n klusje. (ik draai m’n stuur heen en weer om goed bij de 2 schroeven aan de achterkant van het stuur te kunnen)
Wat je ook doet, minimaal 10 minuten vóór het opnieuw aansluiten van de airbag, je accu losmaken. En (uit voorzorg) zorg dat er niemand achter het stuur zit als je de accu weer aansluit.
Groetjes Erik!
Ze hadden die lichtschakelaar natuurlijk nooit op dat richtingaanwijzerstangetje moeten frotten maar gewoon die degelijke draaiknop daaronder moeten handhaven…
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Lampie schreef:Wat je ook doet, minimaal 10 minuten vóór het opnieuw aansluiten van de airbag, je accu losmaken. En (uit voorzorg) zorg dat er niemand achter het stuur zit als je de accu weer aansluit.
Nou als het waar is wat jij hier vertelt Erik dan had ik die klapzak al 5 keer voor m’n kop moeten krijgen. Accu eraf bij het loshalen is ook al een sprookje.
Heren,
Ik kom net van Jan Dijkman vandaan (bevriende garage) en daar heb ik eerst maar eens een andere lichtschakelaar uitgeprobeerd….
En ja hoor….. dat maakte dus géén verschil....
Ik blij dus…
Verder gediscussieerd en uiteindelijk toch weer bij dat relais 848 uitgekomen als enige mogelijkheid…
Ter herinnering, dat relais vertelt de computers en andere zaken dat “de motor loopt” en bepaalt wanneer grootverbruikers mogen worden ingeschakeld.
De voeding van de spoel van dat relais 848 komt rechtstreeks van het contactslot, de andere kant gaat rechtstreeks naar de dynamo voor die “motor-loopt-detectie”.
Het is zo goed als zeker dat de contacten van het startslot vervuild zijn.
Als ik het contactslot een aantal malen “heen-en-weer” draai, dan blijft de airco vaak wel lopen als ik de gedimde lichten inschakel.
Dus de volgende actie is… de stekers van het startslot “even” loshalen een een slot dat ik even heb meegekregen uitproberen en zien of dat helpt…
Ik hou je op de hoogte…
groet
Lody
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.
@Mark: het is een voorzorgsmaatregel. De airbag zóu af kunnen gaan door een eventuele restspanning of statische electriciteit. (daarom trouwens ook alleen de minpool losmaken van de accu). Goed, ik ken geen echte gevallen, maar dat het een sprookje is durf ik niet zo te zeggen. Mooi item voor Mythbusters.
Groetjes Erik!
Als het inderdaad aan vervuilde contacten ligt dan heb je mazzel. Citroens zitten wat apart in elkaar en voor het contactslot is dat voor de echte doe-het-zelluvert een zegen. Hij is ontworpen om nog ‘ns uit elkaar gehaald te kunnen worden. En, veel belangrijker, weer in elkaar gezet te kunnen worden.
Ik hoop voor je dat dat het euvel is.
Wim,
Disciplus Simplex
Lampie schreef:@Mark: het is een voorzorgsmaatregel. De airbag zóu af kunnen gaan door een eventuele restspanning of statische electriciteit. (daarom trouwens ook alleen de minpool losmaken van de accu). Goed, ik ken geen echte gevallen, maar dat het een sprookje is durf ik niet zo te zeggen. Mooi item voor Mythbusters.
Lampie je hebt helemaal gelijk.
In Nederland zullen we er niet zó gauw last van hebben, maar als de luchtvochtigheid zó laag (en dat kan ook in de winter) is, dat je statische schokjes krijgt met b.v. het aanraken van de auto, zou ik toch maar erg voorzichtig zijn.
De lading van die schokjes, al voelt het het niet zo aan, is erg hoog en als alles tegen zit, kan de airbag toch boem zeggen… en dan wil je toch ècht niet achter je stuur zitten…
Verder zijn er dan nog de eventuele ingebouwde ontstorings-condensatoren die, als ze een beetje fors zijn, hun lading ook lang vasthouden.
Lody
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.
Over de Reais in een XM: Heb je “franse relais ” d.w.z. originele of zijn deze door Duitse relais ( hella of zo vervangen”.
Waarom: Ik heb dezelfde problemen gehad met een XM na het vervangen van relais met verroeste contacten en wat bleek:
- Die franse relais hebben een houdspanning van 7-8 volt: d.w.z. de vallen NIET af als je start of als de boordspanning in elkaar donderd, bijvoorbeeld door slechte aarding. De duitse relais die ik gemeten hebben vielen beneden 9-10 volt af, en dus klapperden er bij mij een paar relais. Oplossing: Op de sloop “oude franse” relais gezocht, gecontroleerd, schoongemaakt, en ook een paar contacten in de aansluitblokken vervangen ( die waren echt bijna weg.. daarna nog jaren gereden zonder problemen.
T’is maar een weet dus.
groet,
To err is human, not to err is divine.
Citroensmgz schreef:Over de Reais in een XM: Heb je “franse relais ” d.w.z. originele of zijn deze door Duitse relais ( hella of zo vervangen”.
Waarom: Ik heb dezelfde problemen gehad met een XM na het vervangen van relais met verroeste contacten en wat bleek:
- Die franse relais hebben een houdspanning van 7-8 volt: d.w.z. de vallen NIET af als je start of als de boordspanning in elkaar donderd, bijvoorbeeld door slechte aarding. De duitse relais die ik gemeten hebben vielen beneden 9-10 volt af, en dus klapperden er bij mij een paar relais. Oplossing: Op de sloop “oude franse” relais gezocht, gecontroleerd, schoongemaakt, en ook een paar contacten in de aansluitblokken vervangen ( die waren echt bijna weg.. daarna nog jaren gereden zonder problemen.
T’is maar een weet dus.groet,
Wow Citgroensmgz….
Man…. ik wou dat ik jou eerder gesproken had….
Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden, dat je daar de spijker op z’n spreekwoordelijke kop hebt geslagen…
Eerlijk gezegd heb ik al ‘ns aan zoiets (die houdspanning) gedacht maar toen meteen verworpen onder het motto…“nee toch, dat zou te gek zijn…”
Maar nu het woord “duits” valt…
Mijn XM is in Duitsland gekocht.!
Dus…... er is een goeie kans dat daar ook een Duits relais in zit….
Ik ga dat meteen checken en je hoort nog van me…
Intussen alvast bedankt voor je reactie.
Lody
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.
Citroensmgz schreef:Over de Reais in een XM: Heb je “franse relais ” d.w.z. originele of zijn deze door Duitse relais ( hella of zo vervangen)”.
Wel… Citroensmgz… mijn relais is een Italiaans relais.
Ik heb ‘m getest met een labvoeding (7 tot 15 volt) en bij 7 volt valt ie nog steeds niet af….
Dus dat kan ‘m niet zijn…. <zucht>....
We gaan verder met het startslot….
Toch bedankt,
Lody
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.
Ik heb het schema er maar ff bijgepakt: als je motor draait en je zet je dimverlichting aan dan schakelt hij soms “dingen” zoals de airco af…. als je nu je motor laat draaien je zet je dimlicht aan (o.a. airco schakelt nu hopenlijk af) zet dan eens rechtstreeks een plus (+) op pen 1 van relais 848. Doet nu alles het nu wel ????dan zit het probleem in het contactslot of de zekeringvoet F5 of bekabeling naar relais 848. Al betwijfel ik dat het probleem iets met relais 848 te maken heeft.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:Ik heb het schema er maar ff bijgepakt: als je motor draait en je zet je dimverlichting aan dan schakelt hij soms “dingen” zoals de airco af…. als je nu je motor laat draaien je zet je dimlicht aan (o.a. airco schakelt nu hopenlijk af) zet dan eens rechtstreeks een plus (+) op pen 1 van relais 848. Doet nu alles het nu wel ????dan zit het probleem in het contactslot of de zekeringvoet F5 of bekabeling naar relais 848. Al betwijfel ik dat het probleem iets met relais 848 te maken heeft.
Bedankt voor je tip…
Man, ik ben blij met je…
Voor ‘t eerst na 15 jaar (door de baas betaald onderhoud), moet ik zelf weer aan de bak.. ben dus een beetje roestig en niet meteen zo bekend met alle schema’s en waar bepaalde onderdelen daarin te vinden…
Logisch dus… relais 848 staat bij de dynamo…. sjongejonge wat ben ik een sukkel hè.
Ben blij dat je me dat even hebt aangewezen.
Ik ga vandaag eerst een ander startslot uitproberen, dan is het gauw genoeg duidelijk of dat de boosdoener is…
En om eerlijk te zeggen, ik zou niet weten wat het anders kan zijn…
Dus nu eerst het startslot uitproberen…
Ik hou je op de hoogte.
Lody
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.