13 van de 14
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 Volgende > 
   
De Xm van Stalsie: TE KOOP
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 14 oktober 2009 05:49 PM
  [ # 181 ]

dag allemaal,

onderhoud is goed verlopen vandaag..

-Nieuwe olie en lhm een beetje bijgevuld
-Deurrubbers ingespoten tegen het aanvriezen en deuren nog een tikkeltje afgesteld

De bougies zijn voor de volgende 10.000 km dan aan de beurt.

Heb ook even wat verder gezocht waar ik nu precies een lhm lek heb, en heb het schutbord achter het linkervoorwiel even weggenomen. Er hingen lhm druppels aan de hydractiefbol, maar het kwam van hoger. Als je meer naarboven volgt, zie je inderdaad dat daar ook redelijk wat vettige en groene brei hangt, maar van waar het lek komt weet ik ook niet direct.

Zowel links als rechts zit ik ergens met een lekje.
Zou dit graag eens voorleggen op de sleutelmeeting, zou dit mogelijk zijn?


@blooper, onderhoudsboekje gevonden.. Had ik blijkbaar met de andere documenten al in een tasje gestoken, maar niet op gelet. Het schema in dat boekje is lichtjes anders dan wimb’s tabelletje,maar scheelt niet zoveel.
Er staat bijvoorbeeld: aftappen water uit benzinefilter. Bij de picasso zat daar een mooi kraantje voor onder de motorkap,maar noch in de haynes, noch in de expert automobile vind ik hier iets over terug.


Tot slot nog een klein vraagje: het stationaire toerental. In de expert automobile staat dat dit 750 hoort te zijn als climatisation is ingeschakeld. Nu zit ik ergens rond de 1125,wat toch wel een groot verschil geeft.
Stappenmotor is het eerste wat in me opkomt. Verder geen foutcode’s in het motormanagement gevonden.
Feit is wel dat, mede door de gasinstallatie, alles toch écht wel moeilijk bereikbaar is in zo’n V6.
Is de stappenmotor kwestie van loskoppelen,reinigen en terugplaatsen?

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3249
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 14 oktober 2009 10:55 PM
  [ # 182 ]

Oh ja, V6. Ik ging uit van een gewoon blok. Mea Culpa. Maarrehh… als je aan je motor sleutelt heb je toch wel een behoorlijke doppenset? En daar zitten dan toch bougiedoppen bij? Of zeg ik nu iets heel raars?

Wat betreft de stappenmotor: ja, ja en ja. Maar of dat zo veel verschil in toeren uitmaakt betwijfel ik: je praat over 30% minder toeren.

Mijn 2 liter draait iets onder de 1000 toeren (koud en warm, maakt niet uit). Met airco wil dat richting de 900 gaan. Ik heb me daar in het begin druk over gemaakt, maar intussen geloof ik het wel.
Schiet me ineens te binnen dat je gaskabel misschien te strak staat? Of zeg ik nu weer iets raars omdat je elektrieke regeling hebt?

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 15 oktober 2009 12:26 AM
  [ # 183 ]

volgens mij werkt die weldegelijk nog met een gaskabel.

Als hij wat warmer komt, zijn de toeren eerder bij de 1000

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 15 oktober 2009 12:33 AM
  [ # 184 ]

Volgens mij is het bij de XM alleen maar benzinefilter vervangen om de x kilometer. Klusje wat vaak niet gedaan wordt, omdat je er slecht bij komt. (moet ‘m zelf ook nog zoeken)

Wimb, volgens mij zeg je inderdaad iets raars Wink en haal je bougiedoppen en bougiesleutels door elkaar. Bougiedoppen zijn de dingen die de bougies met de bougiekabels verbinden. Echter een bougiesleutel is specifiek gereedschap en zit meestal niet in een doppenset of gereedschapset (tenzij speciale autogereedschapset). Met een beetje mazzel heb je er wel een hoge dop 16 bij, daar zou het dan ook mee moeten lukken dacht ik.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3249
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 15 oktober 2009 08:15 AM
  [ # 185 ]
Lampie schreef:

Met een beetje mazzel heb je er wel een hoge dop 16 bij, daar zou het dan ook mee moeten lukken dacht ik.

En die bedoelde ik met ‘bougiedop’ Wink Dopperdedop.

Het benzinefilter zou trouwens boven het achterste subframe zitten, bij de benzinetank.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 16 oktober 2009 01:36 PM
  [ # 186 ]

Je kunt beter een specifieke dop 16 met rubber inlay kopen voor max een tientje bij een Brezan oid, dan een standaard dop 16 of een bougie sleutel. Ze willen soms best vast zitten en bovendien dondert de bougie er iedere keer uit als je egen rubberen inlay hebt.

De benzinefilter moet je eigenlijk gewoon om de 25dkm vervangen. Ze kosten niets, alleen is het lastig te vervangen. Hij zit bovenop de achteras bij het rechter achterwiel, in een rubber hoes waar je m uit moet persen (lees, met veel kracht uit moet duwen) en daarna weer in terug moet krijgen. Met een brug 30min werk, op bokjes heel voorzichtig zijn!

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3249
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 16 oktober 2009 08:09 PM
  [ # 187 ]

Jaha, ik had ook zo’n sleutel. En een errug vastzittende bougie. Ergo, dat handgreepje bovenop de sleutel lag in m’n handen. En zat niet meer vast aan de sleutel; de bougie nog wel aan het blok. Met die bougiesleutel van m’n doppenset de nare bougie er wel uitgedraaid gekregen.
Inderdaad heeft die dop een rubberen bekleding. Vandaar m’n eerdere opmerking.
Doet me er trouwens aan denken dat bougies niet strak vast hoeven te zitten: een moment van 25 Nm (uit m’n hoofd) is genoeg. En dat is niet veel!

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 23 november 2009 08:14 PM
  [ # 188 ]

even controleren of ik een aantal maanden geleden de automaatolie juist vervangen heb:

ik lees hier vaak van mensen die eerst schroefjes verwijderen en dan een kapje wegtrekken. Ik heb gewoon de haynes gevolgd en die leidde me naar een imbus schroefje => losdraaien en dan kwam de olie eruit.

nu heb ik wel niet de filter gevonden, dus vermoed dat die onder dat kapje zit? Maar waar zit dat kapje ergens? Misschien een foto?

alvast dank!!

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 21 december 2009 11:48 PM
  [ # 189 ]

Deze avond een 2-tal km achter een strooiwagen gereden. Steek hem voorbij en plots valt m’n LPG uit.
Druk weer op het knopje, en opnieuw weer: piep piep piep en lpg weer uit.

Bij het stilzetten van de xm zie ik ook op het display “ABS buiten werking”


Zou het kunnen dat het zout in relatie staat met 1 van deze problemen?
Ga morgenvroeg eens zien of er iets veranderd is.

Vroeger met de picasso ook een ABS storing gehad, maar dit was doordat de batterij kapot was.
Hoeveel moet je met draaiende motor meten, 13-14 volt?

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 22 december 2009 12:00 AM
  [ # 190 ]

draaiende motor met een goede dynamo geeft 14,4 - 14,6

Rij voor de rest eens door de wasstraat en neem het hele pakket waarbij ook de onderkant afgespoten word.

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 22 december 2009 12:06 AM
  [ # 191 ]

14,6 lijkt me wat veel. Eerder 13,8 - 14,4.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 22 december 2009 12:34 AM
  [ # 192 ]

ja, je hebt gelijk, 14,4 moet een goede dynamo kunnen doen. 13,8 is aan de lage kant meen ik.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 22 december 2009 10:58 AM
  [ # 193 ]

13,8 is ook prima hoor.
Maar of t zout ermee te maken heeft? ik denk niet het gestrooide zout waar je achter reed.
Kan eerder een aarde punt zijn wat te nat is geworden door al die natte sneeuwdrab enzo.
Loop ze allemaal even na Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 22 december 2009 03:19 PM
  [ # 194 ]

Vanmorgen naar de carwash geweest met bodemreiniger. Motor weer stilgelegd en terug gestart… en abs lichtje was uit.


Nu alleen nog het lpg probleem oplossen. Maar zal niet voor direct zijn wegens de examens.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 22 december 2009 03:56 PM
  [ # 195 ]

Zout water geleidt veel beter dan zoet water. Ergens waar het normaal gesproken net goed gaat, krijg je nu dus wel een storing.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
 
13 van de 14
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook