Nou ik heb (gok ik) net als Citrophile flink over motorolie zitten googlen en het is dus zo dat een volsynthetische olie zelfs t.o.v. een halfsynthetische olie een sterk reiniginde werking heeft. Is het dus zo dat pakkingen of keerringen bijna door zijn maar dichtgehouden worden door slib wat zich in de motor gevormd heeft zullen deze geheid gaan lekken. Bijkomend risico is dat het vuil wat loskomt oliekanalen gaat verstoppen en dat wil je al helemaal niet. Volsynthetische olieën zijn er op verschillende basissen, om het simpel te houden: de één vreet rubber op en de andere bepaalde kunststoffen of een combinatie ervan. Altijd nagaan welke olie je motor kan hebben. Geadviseerd wordt om geleidelijk van een minerale of halfsynthetische olie over te gaan op volsynthetisch, zodat er niet in één keer grote proppen vuil loskomen.
Ontopic: Heeft iemand de truc ook al eens andersom uitgevoerd? Dwz de handbak in een ZPJ4 omgeruild voor een automaat? Past de 4HP20 er ook zo op?
Groetjes Erik!
4HP18 op een ZPJ4:
Ja die kan je er “gewoon” tegen aan schroeven, d.w.z. de koppelomvormer met meetneemplaat op de krukas schroeven ( vergeet de kunststof ring niet) , en de bak tegen de ZPJ4 bouten. Je hebt dan wel aandrijfassen van een automaat nodig, en je moet het schakelmechanisme van een automaat in de V6.24 inbouwen. Dan nog de elektrische bedrading aanpassen aan de autmaat ( maar een paar draadjes) en klaar.
Probleemje: Je hebt de auto zichtbaar gewijzigd: Als je een ZPJ4 in een V6.12 inbouwd ziet geen mens dat d.w.z. geen APK problemen etc. Andersom?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Lampie schreef:Nou ik heb (gok ik) net als Citrophile flink over motorolie zitten googlen en het is dus zo dat een volsynthetische olie zelfs t.o.v. een halfsynthetische olie een sterk reiniginde werking heeft. Is het dus zo dat pakkingen of keerringen bijna door zijn maar dichtgehouden worden door slib wat zich in de motor gevormd heeft zullen deze geheid gaan lekken. Bijkomend risico is dat het vuil wat loskomt oliekanalen gaat verstoppen en dat wil je al helemaal niet. Volsynthetische olieën zijn er op verschillende basissen, om het simpel te houden: de één vreet rubber op en de andere bepaalde kunststoffen of een combinatie ervan. Altijd nagaan welke olie je motor kan hebben. Geadviseerd wordt om geleidelijk van een minerale of halfsynthetische olie over te gaan op volsynthetisch, zodat er niet in één keer grote proppen vuil loskomen.
Over het diepgaande informatie over motorolie zul je niet met google vinden, hooguit wat algemene informatie. Mijn informatie over motorolie kan ik aan een vriend van me vragen, maar die verteld natuurlijk ook niet over specifieke gegevens waarmee bijv. een olie geformuleerd kan worden.
Als de motor vol zit met afzettingen en daarmee keerringen en pakkingen moet afdichten, dan is het niet goed . In volsynthetische motorolie wordt een middel toegevoegd om de rubberen keerringen soepel te houden, anders zou het gaan lekken tussen de uitgeharde keerringen.
Ververs volsynthetische motorolie in het begin regelmatig totdat de afgetapte motorolie er fris uitziet, zodoende voorkom je dat de opgeloste vuil gaat verstoppen.
V.w.b. volsynthetische motorolie Mobil1 0W40 ben ik een ervaringsdeskundige met mijn ZPJ4
@citroensmgz, had je jouw XM met automaat nog bij de RDW laten herkeuren o.i.d.?
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
EH Autoservice schreef:Zoals elders te lezen is , heb ik mijn ZPJ na 325.000 Km omgewisseld voor een ZPJ4 .
de ZPJ was overledenhet grappige is dat ik de 4HP18 automaat , met óók 325.000 Km , er “gewoon” terug op gemonteerd heb
gezien het mooie koppel vanaf +/- 2000 RPM , vind ik de automaat ideaal “passen” achter een ZPJ4 .
de automaat valt immers terug naar +/- 2000 RPM na het overschakelen bij “rustig” rijden
het is dan een mooie éénparige versnelling , terwijl de motor zeer rustig draaitbovendien schakelt de automaat soepeler als ooit
dit zal mede liggen aan het feit dat ik álle oude bakolie er ui heb laten lopen , dus geen 2 liter nieuwe bakolie er in zoals bij een normale verversing , maar nu ruim 8 literondertussen ben ik een 1000 Km verder , en zowel de motor als ook de bak werken perfect , ik ben geheel in mijn nopjes met deze fantastische combinatie , het geluid van een ZPJ4 is écht geweldig
ook heb ik mijn cruise control op de ZPJ4 gebouwd , deze werkt ook perfect .
bestaan er XM’s V6.24 met originele cruise control , ik heb het nog nooit gezien ...... ?
Over ZPJ4 en cruisecontrol: ik heb die combi, maar wel handschakel.
UPDATE :
Ondertussen ruim 30.000 Km verder
Bak schakelt nog steeds als nieuw , totaal geen problemen .....
Wie ging ook alweer de weddenschap aan hoe lang (kort) het heel zou blijven
Leuke bijkomstigheid : ook de ZPJ4 die ik van een bekend persoon alhier overgenomen heb , loopt nog steeds geweldig , zonder bijgeluiden , zonder olieverbruik ............
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Mooi om te horen dat het nog steeds goed gaat , de 2ton moet je toch makkelijk kunnen halen en misschien wel meer als je met regelmaat de automaatbak olie ververst.
Heb je een 605 SV24 serie1 of serie2? Persoonlijk vind ik de serie2 mooier.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Ik heb een 605 3,0 SV phase 2 .....
Zat dus een ZPJ in , wat een ZPJ4 geworden is .
Deze conversie is bij ruim 300.000 Km gedaan .
De automaat heeft nu alles bij elkaar 350.000 Km gedraaid ........
Uiteraard ga ik sowieso 1 keer per jaar de bakolie verversen , en dan wel 2 keer achter elkaar , gezien de kleine hoeveelheid die er uit komt bij aftappen .
Ik zeg : Op naar de 4 Ton
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Bij het verversen van de automaat is het handig om nadat de olie is afgetapt even (tien tellen) stationair te draaien. Wel eerst even de dop er op. Scheelt weer wat liters. Zo kom ik op bijna 5 liter.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik heb gewoon de bak gedemonteerd , koppelomvormer er uit , en een nacht uit laten druppelen
Toen ging er dus 8,5 liter verse ATF in ..........
De tip van JanSr is iets praktischer als je niet elke beurt je bak wil demonteren
Ouwe mopperkont