1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Snelheidsmeter doet het (soms) niet
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 15 oktober 2009 11:09 AM

Ik weet dat dit al ettelijke keren aan de orde is geweest op het forum, maar meestal gaat het over een Type 1 of over diravi-gerelateerde problemen of over een meter die helemaal stuk is.

In mijn geval, Type 2, gaat het om een meter die het meestal wel doet, maar soms even, of iets langer, niet. Dus óf de correcte snelheid, óf 0.

Eerste verdachte is denk ik de sensor op de automaatbak? Klopt dat, of zou de meter het dan helemaal niet meer moeten doen.
De hele sensor vervangen of een onderdeel?
Wat zijn nog meer mogelijke verdachten?

Afbeelding Bijlagen
AANDR SNELHEIDSM AT.jpgAANDR KILOMETERTELLER.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

joink
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60

Gepost: 15 oktober 2009 11:50 AM
  [ # 1 ]

Als het de sensor op de bak niet is, dan kun je ervan uitgaan dat het aan de solderingen van de teller zelf ligt. Is een bekend probleem bij de Xantia (voornamelijk 1e type). Zie dit draadje van het Xantia forum.

Oplossing is om het tellerpaneel los te halen en de solderingen te controleren op scheurtjes om deze vervolgens opnieuw (met tin) aan te tippen.

Onderstaande foto’s zijn van een Xantia type 1:

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 15 oktober 2009 12:04 PM
  [ # 2 ]

Ok, dat is wel een serieuze kandidaat. Die hele printplaat is al een beetje brak namelijk: ABS lampje doet het niet, hydractief-sportstand-lampje doet het niet, automaatselectiesignalering mist een streepje, dus dit kan er ook nog wel bij. Zal de volgende keer bij uitval eens eenklap op het dashboard geven, en kijken of die het dan weer gaat doen.

Blijft de vraag: kan de sensor zorgen voor soms wel, soms geen uitlezing? Of geldt daar stuk=stuk?

Profiel  

Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2028

Gepost: 15 oktober 2009 02:52 PM
  [ # 3 ]

Mijn gevoel zegt: sensor stuk, is altijd stuk. En daar kan je niet een onderdeeltje van vervangen.

Ouwe mopperkont

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 15 oktober 2009 04:13 PM
  [ # 4 ]

Ik dacht dat het als volgt zat:

Op de tweede foto uit het eerste bericht zie je de hele sensor (nr. 1)
Op de eerste foto zie je de onderdelen waar die unit uit is opgebouwd, met als metende onderdeel, de echte sensor dus, nr 2

Nu ik beter kijk lijkt het wel hetzelfde te zijn, maar ze hebben allebei een ander onderdeel nr.  huh en een andere prijs.

Profiel  

Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 15 oktober 2009 04:21 PM
  [ # 5 ]

je hebt verschillende typen sensoren, met of zonder kabel insert. Met kabel = type1, zonder kabel is type2.
Maar het je hebt wel gelijk, linker foto #2, rechter foto #1.

Ouwe mopperkont

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 15 oktober 2009 05:32 PM
  [ # 6 ]

Beide plaatjes komen vanaf service.citroen.com, behorende bij mijn auto. Moeten dus alle 2 met een elektronische aansluiting zijn. Klopt ook wel, de stekker zie je zitten. Daarnaast zit er ook nog een kabel aan, aandrijving voor de kilometerteller lijkt me.

Op de terugweg, geen nulstand, dus ik kon het dashboard geen klap geven.

Als de sensor het probleem zou zijn zou ik toch een storing in de VC moeten krijgen? VC uitlezen en, als geen storing, dan probleem in dashboard?

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 15 oktober 2009 09:16 PM
  [ # 7 ]

Wat ik even vergeten was te vertellen is dat de km-teller stil blijft staan als de snelheid op 0 staat. Toch maar de sensor denk ik als ik het Xantia draadje zo lees. Of het stekkertje op de sensor. Zal daar eens mee beginnen, aangezien ik laatst de ABS ook al kon fixen door het stekkertje linksvoor schoon te maken.

En kan iemand mij vertellen waar die sensor precies zit? Links of rechts? Kan ik hem van boven af zien, of alleen van onderaf? Wat voor stekkertje zit eraan, met hoeveel draden?
Het liefst natuurlijk een foto Wink

Profiel  

Matthijs309
> 2000 berichten

Gepost: 16 oktober 2009 09:12 AM
  [ # 8 ]

hij zit aan de bijrijderskant van je diff. ietwat bovenop waar de aandrijfas daar naar binnen gaat.

Rechts op t plaatje:

Ouwe mopperkont

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 16 oktober 2009 11:48 AM
  [ # 9 ]

Dat wat jij beschrijft heb ik ook gehad en is opgelost door de radartjes van het tweede plaatje te vervangen. Sindsdien geen probleem meer mee gehad.

Het zijn de onderdeeltjes 4, 6 en 7 geloof ik. Overigens is er dan nog een leuke troen verrassing… Je hebt ze namelijk, ja ja, idd, in 2 uitvoeringen…16 tands en 18 tands… En dat weet je dus pas als je de oude in je handen hebt.

Het is ook te verklaren dat het ding het af en toe wel doet. De tandjes pakken dan nog net wel elkaar en blijven dan draaien.

De eerste aankondiging die ik kreeg van de teller was dat ik bij gas geven op 100km/h spontaan doorsloeg naar 210 oid… Binnen een fractie van een sec. Vond ik best knap met mijn 2.0 16v Smile
Daarna werd het steeds vaker en langer dood liggen.

Ding vervangen is overigens een fluitje van een cent.

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 16 oktober 2009 01:00 PM
  [ # 10 ]

Nieuw gehaald bij de dealer of uit een sloper?

Nr. 6 of 7 zijn waarschijnlijk die 2 verschillende die jij bedoelt. Bij mij is zoals je kan zien alleen nr. 6 beschikbaar.
Ik zal dan nr. 4 en 6 moeten hebben. Of heb jij 3 onderdelen vervangen?

Afbeelding Bijlagen
AANDR SNELHEIDSM AT 2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 16 oktober 2009 01:16 PM
  [ # 11 ]

Ik zie het al, €12,07 nieuw bij de dealer. Daarvoor ga ik niet lopen kloten met tweedehands spullen.

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 16 oktober 2009 02:27 PM
  [ # 12 ]

ik heb een compleet set gehaald bij de dealer, de hele handel. Dus ook nieuw huisje en schildje en rubbertjes enzo.
Tevens beide tandwieltjes.  Idd misschien wat overkill, maar ik had geen zin om op de brug te staan en dan tot de conclussie te komen dat er of net dat andere ding in had gemoeten of dat er nog wat bij moest omdat dat bij demontage kapot was gegaan.

Ik geloof dat ik alles bij elkaar 4 tientjes kwijt was…

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 16 oktober 2009 02:54 PM
  [ # 13 ]

Hele ding is idd 45 euro en een beetje

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 23 oktober 2009 08:32 AM
  [ # 14 ]

Stekkertje/sensor gevonden, maar nog niets mee gedaan omdat ik dan eerst wat luchtslangen moet loshalen om er goed bij te kunnen. Dus meer dan alleen met mijn vingertoppen. Andere optie is kijken of ik er van onderen bij kan.

Ik vraag me alleen of of daar het probleem zit, want gisteren de VC uitgelezen (met het kastje van Malle Pietje) en die gaf geen storing. Iets dat ik wel zou verwachten, als die geen input van de snelheidssensor krijgt.

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten

Gepost: 23 oktober 2009 01:37 PM
  [ # 15 ]

Ik snap dat je dat zou verwachten. Dat had ik echter ook niet hoor. De VC gaf gewoon aan dat alles in orde was. De vc krijgt overigens wel input van de meter, echter niet de correcte waarde…

En idd, de beste manier is van onderuit. Als de dame op de brug ligt is het echt een fluitje van een cent.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook