
















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Hoe is je bobine?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
giel schreef:Ten eerste, hoe kan je de titel van je topic veranderen?
....
Ik heb geen idee waar we moeten zoeken.
Topic titel kun je als TS veranderen in het eerste bericht.
Ontsteking kan in de war raken doordat de koelslangen uitzakken en op de verdeelkap terecht komen, dan krijg je vonkoverslag naar het koelwater. Heb zelfde probleem gehad met nieuwe LPG-installatie en opgelost door de koelslangen op te binden.
Je kunt de vonkoverslag overigens horen, voelen (!) en in het donker wellicht ook zien.
Succes ermee, Rob.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
giel schreef:Zo, hier eindelijk weer wat nieuws van deze kant. Ten eerste, hoe kan je de titel van je topic veranderen? Ik wil gewoon een eigen topic van mijn auto.
Het bericht waar je het topic mee begon wijzigen en dan daar de titel aanpassen. Tenminste zo ging het op het oude forum.
Met de rest kan ik je niet helpen aangezien ik noch op gas, noch met 123 rij.
Volg je hart, gebruik je hoofd.





Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Ontsteking kan in de war raken doordat de koelslangen uitzakken en op de verdeelkap terecht komen, dan krijg je vonkoverslag naar het koelwater. Heb zelfde probleem gehad met nieuwe LPG-installatie en opgelost door de koelslangen op te binden.
Je kunt de vonkoverslag overigens horen, voelen (!) en in het donker wellicht ook zien.
Succes ermee, Rob.
Dit hebben we gechecked en is niet het geval. Wel is er een pijpje die boven de bougie zit vervangen omdat er een gat in gebrand zat. Dit had wel wat invloed, maar gaf nog niet het gewenste resultaat.
Ook zit er over te denken om de motor om te bouwen naar carburateur. Kan iemand mij precies vertellen wat hier bij komt kijken en of het wel interessant is. Misschien is het wel beter om de motor te vervangen van een ander exemplaar. Ik weet een 21 carb. met een halfautomaat te koop voor een mooi prijsje.
Ik wordt het gemedder eigenlijk wel een beetje zat en wil gewoon een keer lekker rijden zonder problemen.
Giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel



Totaal aantal Berichten: 388
Geregistreerd: 01-09-2009
- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 pallas
dit is echt zonde van zo’n mooie dame , zo zie je maar weer dat een ongeluk in een klein hoekje zit succes met de reparatie en je dame weer snel over de weg zweeft
groetjes DS rijder





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ombouwen naar carbureateur is moeilijk. Er moet een andere kop op en er zit in het blok geen gat voor de mechanische benzinepompaandrijving.
Maar waarom zou je het doen? Een goede injectiemotor loopt mooi en start probleemloos. (en trekt toch wel beter, zeker tussen 2500 en 3500 rpm)
Aangezien je motor een nieuwe lpg-installatie heeft en tot een tijdje geleden goed op lpg liep zou ik het zeker in de ontsteking zoeken. Ook een 123 kan kapot, of de bobine. Maar je zou kunnen beginnen met de rotor en verdelerkap te gaan verdenken.
Succes!
Jan
PS ik bedenk met net (ervaringsfeit) dat ook nieuwe bougies wel eens kapot zijn!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Bedankt de suggesties Jan, we zullen deze zaken nalopen. Waarom ik erover denk om een andere motor erin te zetten of om te bouwen naar carb. is omdat ik zelf niet heel technisch ben en geen verstand van electriciteit heb. Een carb. lijkt mij voor mij makkelijker te begrijpen en kan ik er mss zelf ook wat aan doen zonder dat ik afhankelijk van anderen ben. Daar komt bij dat het voor mij ook financiele kwestie is; drie kinderen en verbouwingen.
Groet Giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Giel,
Een DS IE op gas (mengstuk in luchtslang) heeft als voordeel dat het gas goed mengt met de lucht in de relatief grote ruimte van het inlaatspruitstuk van de IE. Misschien is een iets latere gaspedaal-reactie het gevolg, maar dit maakt het rijden m.i. minder nerveus.
Starten op benzine blijkt wel nodig, anders heb ik grote kans op backfire, ondanks 123-ontsteking. Gevolg: grote klap/ontploffing onder motorkap met rookpluim en dan het inlaatspruitstuk los uit de 4(!) inlaatslangklemmen of het luchtfilter uit elkaar (klembeugels opeggebogen, rubber afdichting los…..) Er zijn DS-en die een zelfbouw expansie klep in het inlaatspruitstuk hebben, buiten dandcontactdoos-deksel met veer en rubber afdichting. Bij mijn BX14E (ook injectie) was het luchtfilterdeksel met rubber banden bevestigd om de klap op te vangen.
Er wordt beweerd dat backfire in een DS met 123 niet meer kan gebeuren, maar als je dan een keer te lang doorstart…boem!
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!





Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Hallo, vanavond weer even bezig geweest en de bougie vervangen waarvan het pijpje slecht was. De auto loopt nu vele malen beter op zowel gas als benzine. Voor nu lijkt dit het probleem te zijn geweest (blijf wel voorzichtig met dit soort uitingen).
Ik heb echter wel nog een vraag over een slang die van van het inlaatstuk naar beneden loopt. Er zit bij mij een stelschroef op (die niet origineel is) die helemaal dicht zit. Deze heeft invloed op het stationair lopen, maar kan iemand mij vertellen waarvoor deze precies is?
Giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Een fotootje zou helpen, want er lopen meerdere slangen, maar volgens mij gaat er maar 1 naar beneden, naar de extra luchtschuif. Of eigenlijk komt die van die schuif.
Deze schuif zorgt voor extra lucht bij een koude motor. Aangezien deze vaak niet (goed) meer werkt en een nieuwe onbetaalbaar is, kan ik me voorstellen dat een vorige eigenaar een stelschroef in die slang gemeubeld heeft. Het niet goed meer werken houdt meestal in dat de schuif niet meer sluit en dus altijd open staat. Met als gevolg een verhoogd stationair toerental, bij een motor op bedrijfstemperatuur.
‘s Zomers kan je, is mijn ervaring, best zonder die extra lucht, maar ‘s winters heb je die de eerste paar minuten nog wel nodig. Ik denk dan ook dat de bedoeling is dat ‘s zomers die schroef de extra lucht afsluit, waardoor je een normaal stationair toerental behoudt. En ‘s winters staat de schroef open, zodat je in de kou, met behulp van de extra lucht, toch normaal kan starten en wegrijden zonder steeds afslaan. Je krijgt ‘s winters dan wel een te hoog stationair toerental zodra de motor op temperatuur is.
Ik hoop dat dit duidelijk is.
Ik ben wel benieuwd naar hoe dit is uitgevoerd bij jou, dus een foto zou wel welkom zijn.
Volg je hart, gebruik je hoofd.





Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Hier een fotootje van de betreffende slang:
[img][img]
Het gaat om de slang die van de zijkant van het inlaatspruitstuk komt met dat kraantje erop. Kan iemand mijn vertellen waar deze voor dient?
Bedankt Giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Geen foto
.komma





Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Even kijken of het zo wel werkt met die foto’s.
Ik weet niet precies welke geplaatst moest worden maar het was er zeker een van deze.
Giel was t alweer helemaal zat met die foto’s…lukte hem niet, hopelijk lukt t mij wel
Kirsten (de vriendin van Giel)
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gelukt hoor Kirsten!
Giel, dat is inderdaad de slang die vanaf de koude-luchtschuif komt. Ik zou die schroef lekker dicht draaien, daarmee simuleer je een gesloten koude-luchtschuif, alsof de motor op temperatuur is. Na het starten dan een beetje gas blijven geven, zodat ze niet meteen weer afslaat.
Pas als het zo koud wordt dat je je DS moeilijk aan de praat houdt na het starten, kan je die open zetten. Geeft extra lucht, hoger stationair, motor blijft draaien. Gevolg is dus wel een te hoog stationair toerental bij een warme motor.
Zelf heb ik mijn luchtschuif afgedopt. Ik heb dus nooit die extra lucht, en ik moet zeggen dat ook bij de huidige buitentemperaturen ze vrij moeiteloos aan blijft. Even een beetje gas en ze blijft gewoon lopen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.





Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Bedankt Brian voor je reactie, ben net terug van een weekeindje weg dus kon niet eerder reageren. Bij mij is hij ook zo goed als dicht en laat dat dan maar ook zo.
Ik was met de snoek het weekeindje weg. Hij liep op gas weer beroerd en sloeg zelfs af midden op de snelweg in een file. Ik kreeg hem niet een twee drie aan de praat en moest hem van de weg duwen. Na een paar keer starten liep hij weer en kon ik mijn weg verder vervolgen. Op benzine loopt hij prachtig echter!!!! Geen idee wat er nu aan de hand is.
Giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel