De dashboardverlichting vd bx brandt altijd, ongeacht of de lampen wel of niet aanstaan. Ik vind dit irritant omdat ik nu wel eens vergeet de verlichting aan te doen omdat ik denk dat die al aanstaat.
Is er niet een manier om die pas te laten branden als de verlichting wordt ingeschakeld? Het klokkenspel moet toch een keer los omdat er een paar lampjes stuk zijn
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
kwestie van wat draadjes omleggen, het moet kunnen. In mijn GTi was ‘t zo omgebouwd toen ik ‘m kocht, maar dat heb ik vrijwel meteen ongedaan gemaakt. Ik doe altijd m’n lichten aan, vergeet ik nooit
Harm schreef:kwestie van wat draadjes omleggen, het moet kunnen. In mijn GTi was ‘t zo omgebouwd toen ik ‘m kocht, maar dat heb ik vrijwel meteen ongedaan gemaakt. Ik doe altijd m’n lichten aan, vergeet ik nooit
En welke draden moet ik omleggen? lopen de originele via het contactslot oid?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Re: dashboardlicht
metro2005 schreef:De dashboardverlichting vd bx brandt altijd, ongeacht of de lampen wel of niet aanstaan. Ik vind dit irritant omdat ik nu wel eens vergeet de verlichting aan te doen omdat ik denk dat die al aanstaat.
Is er niet een manier om die pas te laten branden als de verlichting wordt ingeschakeld? Het klokkenspel moet toch een keer los omdat er een paar lampjes stuk zijn
Ja grappig, bij de BX is de verlichting over het contact geschakeld ipv over de verlichting zoals bij veel andere auto’s. Ik zou zeggen, men neme de voedingsdraad van de dimmer en doe hier wat creatiefs mee (neem bijv. de voeding van het stadslicht).
Gr,
Marten
Re: dashboardlicht
mpostma schreef:metro2005 schreef:De dashboardverlichting vd bx brandt altijd, ongeacht of de lampen wel of niet aanstaan. Ik vind dit irritant omdat ik nu wel eens vergeet de verlichting aan te doen omdat ik denk dat die al aanstaat.
Is er niet een manier om die pas te laten branden als de verlichting wordt ingeschakeld? Het klokkenspel moet toch een keer los omdat er een paar lampjes stuk zijnJa grappig, bij de BX is de verlichting over het contact geschakeld ipv over de verlichting zoals bij veel andere auto’s. Ik zou zeggen, men neme de voedingsdraad van de dimmer en doe hier wat creatiefs mee (neem bijv. de voeding van het stadslicht).
Gr,
Marten
Ohja das wel een goeie tip om de dimmer te gebruiken! daar kan ik tenminste makkelijk bij. Misschien maak ik wel een hele nieuwe schakelaar die tevens het dimlicht inschakeld, die stengel voelt namelijk toch al niet al te stevig aan.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
We maakten vroeger een sport van om vanaf de achterbank auto’s zonder licht te spotten in de schermering. Waren voor 99% BX-en (en ik meen ZX-en). Ombouw naar stadsverlichting lijkt me een goede en veilige keuze.
Kan je niet beter een andere oplossing maken. Je zeg zelf dat je nu niet weet of je je lichten aan hebt staan. Misschien is het makkelijker om je dimlichten gewoon te schakelen via je contact. Dan heb je EN altijd dashboard verlichting EN altijd dimlicht aan
Zo heb ik het laten doen in mijn C5. Zodra de motor draait staan de lichten aan. En dan heb jij nog geluk dat bij jou de dashboard verlichting altijd aan staat. Die springt bij mij dus pas aan zodra het donker wordt omdat deze geschakeld staat via de (standaard) automatische inschakeling van het dimlicht.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Bas schreef:Kan je niet beter een andere oplossing maken. Je zeg zelf dat je nu niet weet of je je lichten aan hebt staan. Misschien is het makkelijker om je dimlichten gewoon te schakelen via je contact. Dan heb je EN altijd dashboard verlichting EN altijd dimlicht aan
Zo heb ik het laten doen in mijn C5. Zodra de motor draait staan de lichten aan. En dan heb jij nog geluk dat bij jou de dashboard verlichting altijd aan staat. Die springt bij mij dus pas aan zodra het donker wordt omdat deze geschakeld staat via de (standaard) automatische inschakeling van het dimlicht.
Die bx is al geen zuinigheidswonder, dan heb ik liever niet ook nog eens 10% hoger verbruik door lichten die altijd aan staan
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Zit de dimmer in de plus of in de massa? (ben ff te lui om op te zoeken).
In mijn GTI had ik het destijds ook omgelegd, inderdaad een kwestie van 1 draadje maar welk…
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
web schreef:Zit de dimmer in de plus of in de massa? (ben ff te lui om op te zoeken).
This question is left as an exercise for the reader. Je moet niet alles voorkouwen
Maar goed, met een lampje en wat draadjes heb je het zo uitgevonden. Of een multimeter voor de beter gesorteerde medemens.
mpostma schreef:web schreef:Zit de dimmer in de plus of in de massa? (ben ff te lui om op te zoeken).
This question is left as an exercise for the reader. Je moet niet alles voorkouwen
Maar goed, met een lampje en wat draadjes heb je het zo uitgevonden. Of een multimeter voor de beter gesorteerde medemens.
Kan ik mijn duur betaalde mulitmeter eens uitproberen
Eerst maar hopen dat de bx dit weekend klaar is bij de dealer
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Het zal wel aan mij liggen, maar je hebt toch doorgaans 2 verklikkerlampjes die zeggen dat je je verlichting aan hebt, en ook nog 4 lampen voor aan de auto waar een spuit licht uit komt.. het valt toch wel op wanneer je wel danwel niet je licht aan hebt?
deur63 schreef:Het zal wel aan mij liggen, maar je hebt toch doorgaans 2 verklikkerlampjes die zeggen dat je je verlichting aan hebt, en ook nog 4 lampen voor aan de auto waar een spuit licht uit komt.. het valt toch wel op wanneer je wel danwel niet je licht aan hebt?
Die lichten zie je niet zo goed als het schemerig is (koplampen) en die 2 lampjes op het dashboard zie ik vaak over het hoofd ops: Ik zie altijd dashboardverlichting, hee licht aan.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Die bx is al geen zuinigheidswonder, dan heb ik liever niet ook nog eens 10% hoger verbruik door lichten die altijd aan staan
nou… ik rij vanaf het begin altijd met lichten aan (maar ik heb dan ook gele ) en m’n verbruik is van veel dingen afhankelijk, maar niet van de lichten.
Tijdens m’n rijlessen heb ik me al aangewend: gaan zitten, gordel om, motor starten, lichten aan. Is gewoon een automatische handeling eigenlijk
metro2005 schreef:deur63 schreef:Het zal wel aan mij liggen, maar je hebt toch doorgaans 2 verklikkerlampjes die zeggen dat je je verlichting aan hebt, en ook nog 4 lampen voor aan de auto waar een spuit licht uit komt.. het valt toch wel op wanneer je wel danwel niet je licht aan hebt?
Die lichten zie je niet zo goed als het schemerig is (koplampen) en die 2 lampjes op het dashboard zie ik vaak over het hoofd ops: Ik zie altijd dashboardverlichting, hee licht aan.
De associatie dahboardverlichting aan => licht aan leer je wel af na langdurig BX rijden
Meerverbruik ligt trouwens in de orde van enkele procenten, niet 10 procent.
Ik doe mijn verlichting meestal aan als het bewolkt weer is. Met heldere zonne(n)schijn rij ik zonder licht. Hooguit maak ik een enkele uitzondering als ik door de wouden rij of bij zonsondergang als de zon nog wel actief is maar de schaduwen al lang worden. Of wanneer het verplicht is zoals in Zweden, Denemarken of Kroatie.
mpostma schreef:metro2005 schreef:deur63 schreef:Het zal wel aan mij liggen, maar je hebt toch doorgaans 2 verklikkerlampjes die zeggen dat je je verlichting aan hebt, en ook nog 4 lampen voor aan de auto waar een spuit licht uit komt.. het valt toch wel op wanneer je wel danwel niet je licht aan hebt?
Die lichten zie je niet zo goed als het schemerig is (koplampen) en die 2 lampjes op het dashboard zie ik vaak over het hoofd ops: Ik zie altijd dashboardverlichting, hee licht aan.
De associatie dahboardverlichting aan => licht aan leer je wel af na langdurig BX rijden
Meerverbruik ligt trouwens in de orde van enkele procenten, niet 10 procent.
Ik doe mijn verlichting meestal aan als het bewolkt weer is. Met heldere zonne(n)schijn rij ik zonder licht. Hooguit maak ik een enkele uitzondering als ik door de wouden rij of bij zonsondergang als de zon nog wel actief is maar de schaduwen al lang worden. Of wanneer het verplicht is zoals in Zweden, Denemarken of Kroatie.
Je doet toch ook niet je gordel om alleen maar omdat het overal verplicht is? Ik heb liever een 10% hoger verbruik (het is inderdaad geen 10%, maar veel minder) dan dat ik iemand heb die de neus van mijn auto probeert korter te maken omdat hij mij niet gezien heeft…..
Het is mij ook al een aantal malen overkomen dat ik auto’s over het hoofd gezien heb omdat ze het vertikken om hun licht aan te zetten. Dan denk je makkelijk in te kunnen halen en dan verschijnt er vanuit het niets ineens een auto.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat