Wie o wie kan mij zeggen welke houtsoort er gebruikt is in de T1 XM’s en de vroege T2’s?
Ben aan het zoeken geweest in de brochures, maar daar wordt enkel over een edele houtsoort gesproken met warme tinten.
Wil wat onderdelen erbij gaan maken en om in styl van de XM te blijven zou ik graag hetzelfde hout gebruiken.
Onderdeel wat ik wil maken is de tweeterkapjes in het dashboard, daar moeten nl middentonen in komen.
Ik had eers de kapjes nagemaakt van MDF en overtrokken met stof maar dat staat als een modderschip op een vlag dus daar ben ik niet tevreden over, als ik ze nu in hout kan maken staat dit een stuk beter denk ik.
De tweeters zelf zullen verplaatst worden naar de A-stijlen waar ze beter te richten zullen zijn voor een (nog) beter geluidsbeeld.
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8
volgens mij is het notenhout.
Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Nee het is Afrikaans rozehout.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Volgens mij kan je zomaar elke lichte houtsoort gebruiken, als je het maar in de juiste kleur beitst.
afrikaans rozenhout dus, dan ga ik eens zoeken of dat dat ook ,los te koop is….
En andere houtsoorten (licht of niet) hebben waarschijnlijk een heel andere structuur, en ik heb het graag zoveel mogelijk hetzelfde
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8
Het is idd Rozenhout, klopt helemaal. Als je dat wilt hebben…
Bel maar eens met http://www.fijnhout.nl/ Die zitten in arnhem en in Amsterdam. Elke houtsoort die je maar kunt verzinnen hebben ze. Zelf heb ik er ook wel eens eea vandaan gehaald.
He Jeroen:
Mocht je ergens al hout gaan kopen.
Kijk dan eerst even naar de stukken hout die in de auto zitten.
Of dat dosse, kwartiers of half kwartiers is. (zeg maar; hoe de nerf in het stuk hout loopt)
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Hahaa als je ergens je tanden in zet… liefst niet in dat hout natuurlijk.
Maar de site van Fijnhout had ik idd al gevonden en daar ga ik dus idd even naar bellen ze hebben het hout iig wel, maar gezien de kleine stukjes die ik nodig heb kan dat nog wel eens lastig worden… t kost 1495 euro per kuup…..
@ basisbix / Coen, wat is dan wat? het hout in de XM loopt zeg maar met de boom mee, de nerfrichting is gelijk aan het houten deel (behalve de radioklep dan)
Hoe het ook is, ik ga er een belletje aan wagen, en wellicht hebben ze wel wat stukjes afval liggen…..
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8
stooftaker schreef:
@ basisbix / Coen, wat is dan wat? het hout in de XM loopt zeg maar met de boom mee, de nerfrichting is gelijk aan het houten deel (behalve de radioklep dan)
Dan moet je even op de kopse kant kijken om te zien wat het is.
Hier staat wat wat is:
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Zal niet meevallen, dan moet ik eea gaan demonteren… maar aan het plaatje van jou te zien zal het kwartiers of half kwartiers zijn.
Zal eerst eens bellen of ze wat stukjes hebben.
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8
Fineer is geen optie?
neuh in de kamer is vloerdelen ook mooier dan laminaat….
En daarnaast zal het niet mee vallen de fineer er netjes en goed sluitend op te krijgen, dus dat zou het eerder moeilijker als makkelijker maken.
ik ga op jacht naar afrikaans rozehout!
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8
Nou , dat laminaat is tegenwoordig al te krijgen met houtnerf en al !
Bijna niet van echt hout te onderscheiden.
Ik zou aan de laminaat als ik jou was , is ook al lekker dun.
t`Is niet “the real thing”, maar wie ziet dat ? Je moet het weten wil je het zien.
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Waarschijnlijk is laminaat dat er uit ziet als Afrikaans notenhout nog moeilijker te verkrijgen dan the real thing.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Brian schreef:Waarschijnlijk is laminaat dat er uit ziet als Afrikaans notenhout nog moeilijker te verkrijgen dan the real thing.
Zeker weten ; is zelfs helemaal niet te krijgen!
XM TCT Ambiance`94
De dikte is juist van belang…
De inbouwdiepte van de middentoners is groter dan de ruimte onder het originele tweeterkapje, en ik wil dus niet in mij dashbord gaan hakken, daar heb ik een tweede dashboard voor, maar dat is weer een later projekt…......
Met het hout kom ik dus een stuk boven de originele tweeterkapjes uit dadelijk om zo voldoende ruimte te creëren voor de middentoners, laminaat is dus überhaupt geen optie alleen al vanwege de dikte, maar ook vanwege het ontbreken van structuur aan de zijkanten/ kopse kanten.
Het fineer zou een mogelijkheid zijn, maar omdat je de hoek om moet plakken wordt dit heel lastig netjes te krijgen wat me dus weer terugbrengt op het hout.
Ik zal wel eens een fotootje plaatsen van wat ik voor ogen heb.
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8