Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Smclub de france ook??
Daar ben nog niet zo zeker van.
ik heb dit onlangs nog gevraagd,en toen waren ze nog bezig aan het zoeken
naar een fabrikant,welke het wilden doen.
Bij de duitse club heeft er zich iemand mee bezig gehouden,weet ik.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En ik inmiddels ook.
De dash verlichting heb ik ook verLED. werkt perfect!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Maar weer eens een vraagje: als “zij” tzt eens op een (werkplaats)brug (bijv. APK) moet en deze deze garage heeft alleen een 2 kolloms brug waar moeten dan precies die 4 (zwenk)armen onder de wagen komen ??? daar mijn bodem nog helemaal strak/recht is wil ik dit graag zo houden. Alle !!! Sm’s die ik heb bekeken voor de definitieve aanschaf hadden meerdere deuken in de bodem en zo te zien kwam dit
dan van een brug. Zitten deze “punten” op dezelfde plaats als bij een Ds ???
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gewoon de armen plaatsen net als bij een DS en alles gaat goed.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
M’n verwarming doet het niet . Ik zal morgen eens kijken of de kachelradiateur niet overbrugt is. Zo ja, moet ik dan het dashboard verwijderen om de kachelradiateur te vervangen. ????
Kan ik teminste gelijk de verlichting van dat bedieningspaneeltje link repareren.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Voel eerst eens, met een hete motor en de verwarming open, of de rubber darm die achter je motor door het schutbord naar binnen loopt, warm is thv het schutbord. Zoniet dan is waarschijnlijk het ‘kraantje’ defect, nr. 2 op je tekening.
Als je dit wilt verwijderen, moet je eerst (na eerst de bestuurdersstoel er uit te nemen), het bestuurderschutbord afnemen van de middenconsole. Daartoe 2 vijzen en één moer (onder de 3 midden wijzerplaatjes: olie/water temp, benzine). Verder zit het gewoon geschoven in de richel van de inox versierlijst van de middenkonsole, alsook met een tweetal beugels. Uitheffen dus gewoon.
Dan zie je het ding.
Kabeltje van de bediening losmaken. Alle boutjes en de rubberslangklemmen losmaken, behalve de 2 van het kraantje zelf. Zet er wel een emmer en dweil onder, voor de koelvloeistof. Kurken in de openingen van de koeldarmen. Dan kraantje mét radiator samen, naar buiten trekken. De radiator ligt los. Vanuit het kraantje loopt een Bourbon koperen buisje over de radiator, zorg dat dit niet afbreekt.
Dan kan je het kraantje testen, zonodig openmaken.Hiertoe ondermeer de metalen ronde beugel openplooien.
Repareren is een hele andere zaak. Ik ben er niet in geslaagd
Ik ben dan ook al een eeuwigheid op zoek naar een vervangstuk.
Iemand een idee over ersatz, reparatie of heeft nog een vervangstuk????
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
Projectje voor morgen. Zal mij benieuwen of de ramen dan wat sneller op en neer gaan.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gewoon 2 relais per kant in de middenconsole ploffen en de schakelaars heraansluiten,en dat werkt zeker.
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Relais moet je niet in de console stoppen. ten eerste worden ze daar veel te heet, ten tweede moet je de relais zo dicht mogelijk bij het raam-motortje plaatsen. Dat wel in het sm geval zeggen: monteer ze in de voorschermen, vlak bij de A-stijl. Zo zitten ze heel dicht bij de raammotoren, kom je mooi uit met de brading ( want de stekkers tussen draadboom en deur zitten daar ook en je kunt er mooi een verse plus van accu naar toe trekken) en je houd de bedrading lekker kort, want er geldt immers: draad vanaf de accu tot de raammotor korthouden scheelt veel verlies.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
waterman schreef:Relais moet je ...zo dicht mogelijk bij het raam-motortje plaatsen…
Waarom is dat?
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat staat er toch, om zo weinig mogelijk verlies te hebben. Komt bij dat plaatsen in de middenconsole wel logisch lijkt, omdat daar de schakelaar zit, maar dan leidt je dus de grote stroom helemaal om door de middenconsole, terwijl je daar eigenlijk alleen het schakeldraadje van doen hebt. De relais zo dicht mogelijk bij het motortje of de accu en de draad van het een naar het ander zo kort als mogelijk.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
klopt helemaal! De grote stroom voerende draad altijd kort houden. In het CX deel staat dat een draad van 1 mm dik ( en die heb je veel binnen de sm) een verlies geeft van 0.3 volt per meter!!! Dus 5 meter draad = 1,5 volt minder om je motortje te laten draaien… Daardoor stijgt de stroom enz enz…
Hiervoor kan ik je ook wel een setje leveren. Interesse?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Setje .... Bedoel je 4 relais en een (bijpassend)kabelboompje ???
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bogaard77 schreef:klopt helemaal! De grote stroom voerende draad altijd kort houden. In het CX deel staat dat een draad van 1 mm dik ( en die heb je veel binnen de sm) een verlies geeft van 0.3 volt per meter!!! Dus 5 meter draad = 1,5 volt minder om je motortje te laten draaien… Daardoor stijgt de stroom enz enz…
Hiervoor kan ik je ook wel een setje leveren. Interesse?
De stroomsterkte daalt! omdat de totale weerstand groter wordt. (I=V/R)Het werkt dus dubbel, stroomsterkte wordt minder en vanwege het spanningsverlies in de draden blijft er ook nog eens minder spanning over voor het motortje.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.