Displays werken weer
niekcx
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121

- BX 14RE
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive benzine
Gepost: 11 oktober 2009 12:11 PM

Voor wie er zijn of haar voordeel mee wil doen. Andere tips (of opmerkingen over deze methode) zijn welkom.

Zoals bij zoveel CX-en werkten mijn displays (vier stuks) niet of niet goed. Dus volgde ik de aanwijzingen op http://www.citrotech.se/cx/t&t/CXdisplay.html. Met goed resultaat, dacht ik…

Na het opvolgen van de aanwijzingen werkten ze alle vier. Om ervoor te zorgen dat er voldoende druk op de glaasjes kwam, had ik op de randen daarvan stukjes schuim (de dikte van dubbelzijdig tape) aangebracht. Daardoor drukte het front de glaasjes tegen het achterdeel.
Dat was nodig, omdat zo’n beetje alle schroefbevestigingen afgebroken waren en ik dus niet goed met schroeven het front tegen het achterdeel kon bevestigen. Ik had dat gedaan met tape.
Maar helaas, na verloop van tijd nam die druk blijkbaar af, want het functioneren van de displays nam weer af, één voor één lieten ze het weer afweten.

Dus dacht ik dat er een andere manier moest zijn, waarmee er druk op de glaasjes zou zijn zonder dat daarvoor het front nodig is.
Ik heb dunne reepjes van een fietsband geknipt en die erg voorzichtig (zonder kwetsbare delen te beschadigen) om de printplaat en de glaasjes bevestigd. Bij ieder glaasje aan iedere kopse kant een “elastiekje”. (echte elastiekjes hebben niet de goede diameter, zijn te dik en niet zwart en verpulveren snel door ouderdom).
Het gevolg is dat alle vier de displays prima werken, zelfs als er geen front aanwezig is.
Als je de reepjes niet te breed maakt, kan het front weer goed bevestigd worden. Als je nauwkeurig werkt, zie je bij het eindresultaat op je displays hele dunne randjes van de reepjes. Omdat die zwart zijn, is dat (vind ik) niet hinderlijk.

En nu maar afwachten of dit goed zal blijven…

Afbeelding Bijlagen
091011-displays.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

C6 3.0 V6 Exclusive benzine 2005 en BX 14RE 1991. Ook nog: Renault 4 TL 1989 (hobby/erbij). Eerder veel Citroëns, onder meer: BX, DS, Xantia, C5, CX, XM, C6

Profiel  

cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3907

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 11 oktober 2009 07:00 PM
  [ # 1 ]

als ik het goed begrijp, heb je dunne cirkeltjes binnenband er om heen gedaan. klopt dat ?
leuke truc!
staat er veel spanning op de glaasjes ? 

bij mij zijn er ook weer schroefnokjes losgebroken….
ik ga eerst ook je truc proberen.
volgende alternatief wordt anders kleine moertjes op het huis lijmen, met dunne/lange boutjes.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  

niekcx
> 100 berichten
RankRank

- BX 14RE
Gepost: 11 oktober 2009 09:13 PM
  [ # 2 ]

Klopt, ik heb strookjes fietsbinnenband van ongeveer 2 mm breed geknipt. De diameter daarvan is iets kleiner dan wat om de printplaat met daarop de houdertjes met de glaasjes erop past. Dus hoef je de rondjes binnenband maar iets te rekken om ze erom te doen en staat er dus bijna geen spanning op de glaasjes. Maar wel voldoende druk om ze goed contact te laten maken.
Het werkt nu en ik hoop dat het lang blijft werken (en dat bijvoorbeeld de binnenband-“elastiekjes” niet snel hun elasticiteit verliezen of zo).
Jouw methode van bijvoorbeeld het oplijmen van moertjes heb ik ook overwogen, maar deze methode lijkt me doeltreffender en eenvoudiger.

C6 3.0 V6 Exclusive benzine 2005 en BX 14RE 1991. Ook nog: Renault 4 TL 1989 (hobby/erbij). Eerder veel Citroëns, onder meer: BX, DS, Xantia, C5, CX, XM, C6

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27947

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 12 oktober 2009 09:19 PM
  [ # 3 ]

Die display’s die weten wat…

Daar blijf je mee bezig. Ik heb ook al verschillende keren die pootjes moeten lijmen. Vaak gaat het dan weer een tijdje goed.
Inmiddels zijn er weer een aantal steepjes die af en toe wegvallen. Meestal na een tijdje rijden en als alles op temp is dan doet alles het wel weer.

Voor degene die hiermee voor het eerst beginnen gewoon doen. Het valt best mee.
Zorg wel dat je er goed voor zit want het is soms wel priegelwerk Wink

Als alles weer werkt een tevreden gevoel Smile

Profiel  

Gepost: 12 oktober 2009 09:56 PM
  [ # 4 ]

Hé Niek,

Wat een goede tip!! very good Originele manier om dit veel voorkomende probleem op te lossen! Je hebt er duidelijk goed over nagedacht.
Erg fijn dat je dit met iedereen wilde delen, dan kunnen alle mensen die hier ook mee “worstelen” er hun voordeel mee doen. Denk dat ik het zelf ook eens ga proberen. Even priegelen, maar eigenlijk is het een hele simpele oplossing!

En tja.. zoals je al zei: nu maar hopen dat het blijft werken!
Het blijft toch een CX hè...  Wink  Very Happy

Succes!
Léo

P.S. Uit welk album van Kuifje komt dat plaatje in je Avatar? Ik dacht dat Hergé allang geen strips meer tekende (al dood was?) toen de CX verscheen.  huh

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  

niekcx
> 100 berichten
RankRank

- BX 14RE
Gepost: 17 oktober 2009 09:46 AM
  [ # 5 ]

Hallo Léo,

De afbeelding komt niet uit een album van Hergé, maar is van een sticker. Destijds is een serie stickers uitgegeven van 12 stuks, bij het merk Côte d’Or.
Een deel van die afbeeldingen is in 1994 weergegeven in het boek “Citroën in de strip - de fraaie lijn”. Zie bijgevoegde afbeeldingen.
Overigens staat op de CX-sticker: CX 2200 1974. Voor de verzamelaar: dergelijke stickers zijn soms nog te koop op bijvoorbeeld Marktplaats, zie bijgevoegde afbeelding.

Groeten,
Niek

Afbeelding Bijlagen
091017-1.jpg091017-2.jpg091017-3.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Profiel  

Venzo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 107

Gepost: 21 oktober 2009 10:11 PM
  [ # 6 ]

Hulde voor deze man! Het werkt echt perfect!
En het is eigenlijk een klusje van maar 10 minuten.

Het is wel lastig uitleggen hoor, aan de fietsen man. Dat je een stukje oude binnenband nodig hebt om een dashboardklokje van een CX te repareren. “heeft mijn Mercedes niet nodig” was het antwoord. Snap je meteen waarom hij t bij fietsen houdt..

Maar nogmaals: SUPERTIP!!
Je bespaart zo dik 250 euro als je de unit bij CX-Basis zou laten reviseren. Toch weer mooi verdient! Wink

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook