Arjan Verkade schreef:Volgens mij is 100 euro voor een chiptuning niet erg veel….
Bij een nieuwe auto (dan wordt het wel gedaan voor je) ben je zeker 400 kwijt
Nee dat klopt is inderdaad niet erg veel. Maar omdat ik nu eigenlijk al redelijk tevreden ben met mijn huidige omstandigheden zit ik aardig te twijfelen aan een chip. Maar als hij daardoor beter gaat lopen stationair, dan lonkt het wel aardig. En ik wil eigenlijk wel 2 verschillende ECU’s hebben voor 1 motor. Maar aan de andere kant zal ik dan toch maar 1 computer blijven gebruiken constant. Dus die 100 euro doet mij stevig twijfelen. Voor 40 euro had ik het inderdaad nog gedaan.
@ Gais: Een motor met steile nokken heeft toch een onrustigere stationairloop dan een motor met vlakkere nokken? Het ligt dus ook een beetje aan het mechanische van de motor. Maar het elektronische is ook nog niet helemaal lekker geregeld.
@ Mighel: Ik heb vandaag op school nagevraagd of ze daar de apparatuur voor hebben, maar dat hebben ze helaas niet. Wel heb ik op internet gelezen wat je nodig hebt, maar dan kan ik beter die chip bestellen voor 100 euro. Of er moet erg veel vraag naar zo’n chip zijn, dan kan je er nog op gaan verdienen Die apparatuur kost meer dan 100 euro.
Autofan schreef:@ Gais: Een motor met steile nokken heeft toch een onrustigere stationairloop dan een motor met vlakkere nokken? Het ligt dus ook een beetje aan het mechanische van de motor. Maar het elektronische is ook nog niet helemaal lekker geregeld.
Dat gaat pas op bij hele felle nokkenassen en heb je het over ruim meer dan 100pk/liter. Zulke nokkenassen gebruiken ze niet in straatauto’s. De D6A is een hele soepele motor maar die Jetronic maakt er een potje van. De D6D is als het goed is hetzelfde blok maar dan met een Motronic, deze heeft zijn max koppel al bij 2750 toeren ipv 4500!
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik vind hem toch wel soepel….
Als ik hem vergelijk hoe makkelijk een GTi rijdt in de stad vergeleken met mijn 1.6 16v in de Xsara dan wint de GTi dat. De GTi is onderin veel soepeler en heeft meer koppel, dan het veel nieuwere 1.6 16v blok.
Ik denk dat je de elektronica gewoon goed in orde moet hebben, rijdt het allemaal prima.
Ik moet wel zeggen dat de 1.6 16v stationair veel rustiger loopt. De GTi rommelt en ploft af en toe wat, maar dat vind ik er wel bij passen
Zeker als ik een BX GTi vergelijk met mijn CX Turbo dan wint de BX helemaal, dat loopt veel soepeler in de stad. Buiten de beouwde kom wordt het een ander verhaal
Juist in de stad vind ik mijn GTi niet zo lekker. Bij weinig toeren, zeg maar onder de 2.000 rpm, is hij in de 1, 2 en 3 zo bokkig dat ik vaak kies om de koppeling in te trappen om rustig verder te glijden, dan dat ik hem me overduidelijk laat weten dat hij echt meer gas wil hebben om vrolijk verder te kunnen blazen. En volgens mij kun je aan die Jetronic weinig anders afstellen dan het mengsel, of heb ik dat verkeerd?
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zo rijdt ik bij de CX dus ook… Zeker rond het bekende 2200 rpm punt.
Maar bij de BX hoeft dat dus niet
Ik weet niet wat je al gedaan heb maar ik zou beginnen bij de basis.
All stekkers controleren schoonmaken en inspuiten. Bougie’s vervangen, bougie kabels controleren/vervangen. Verdeelkap ook niet vergeten. Etc.
Het is een soepele motor, zolang je versnelt voelt het lekker smeuig en krachtig aan (al denk ik dat er nog wel wat meer pit inzit) Alleen de stationairregeling is gewoon slecht, onder de 2000 toeren hoef je niet te komen en bij een constante belasting (onder de ~4000 toeren dan) krijg je last van misfires waardoor ze zo onrustig aanvoelt.
In de stad rij ik in z’n vier, net voldoende toeren om lekker te lopen maar dusdanig hoge versnelling dat ze niet zo zenuwachtig is. Alleen als ik heel voorzichtig ben lukt het om soepeltjes net iets boven stationair te blijven rollen in de twee of drie.
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Stad is idd in ze 4 dat gaat makkelijk.
60 gaat al in ze 5, zeker op lange rechte stukken waar je toch niet harder kan/mag. Ik weet even niet meer hoevoel toeren die dan maakt, dat is te lang geleden dat ik daarop gelet heb
Bougies en bougiekabels en luchtfilter zijn al vervangen. Verdeler gecheckt maar ziet er nog goed uit, niks ingebrand. Meer eerder had iemand in dit draadje het over het vacuumpotje dat lek zou kunnen zijn en de vacuumvervroeging in de stroomverdeler. Maar ik kan hierover niks vinden in Haynes en al evenmin in de Vraagbaak. Waar zitten die?
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Ik heb momenteel contact met die verkoper van die chip voor 100 euro. Hij zegt dat de chip niet hetzelfde kan zijn als die van 40 euro. Een aantal mensen hebben zo’n chip al gekocht met een GTi en gebruiken hem in rally’s.
De vermogenstest was gedaan met een GTec testbank of iets dergelijks. De precieze naam weet ik zo even niet, maar die testbank gaf geen uitdraai.
Ik heb hem nu gevraagd hoe de stationairloop is en hoe de motorkarakteristiek is. Kijken wat hij daarop beantwoord. Ben aan de ene kant wel benieuwd naar die chip.
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik blijf erbij dat je pas over zo’n chip moet gaan denken als je basis goed is.
Zo’n motor hoort gewoon met de fabriekschip goed te kunnen lopen. En heeft zeker geen andere chip nodig om dat te kunnen doen.
Oftewel gewoon op zoek naar de oorzaak naar het probleem.
Chippen prima als je dat wil, maar wel om de juiste reden
@autofan:
ik heb op mijn slooppc nog het mailadres gevonden van degene waar ik mijn chip toendertijd heb gekocht. Als je dat wilt hebben stuur maar een pb’tje. Misschien heeft hij ze nog liggen.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)