Ik heb net al mijn bollen vervangen van mijn XM V 6 24 uit 1998.
In eerste instantie had ik de bollen vervangen op de veerpoten.
Daarna werkte alles correct.
Gisteren de middenbollen en de voorraadbol en de anti-inzakbol vervangen.
Nu werkt alles weer zoals het was behalve dat de hoogteregelaar achter
niet goed reageert. Als ik op de trekhaak ga staan corrigeert de wagen niet
en dit deed de wagen voorheen wel.
Ook staat de wagen in rijstand lager achter. Ik heb niet mijn messing busjes vervangen en ben verder nergens aan geweest behalve de bollen die ik heb vervangen.
Als ik de hoogtebediening in de wagen gebruik reageert de wagen goed.
Ook heb ik het idee dat de hoogteregelaar voor wat later reageert dan voorheen en achter reageert de wagen wel als ik van de trekhaak af spring en ze de te hoge instelling dan corrigeert.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Welke zaken moet ik nog nalopen?
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën
Heb je al een paar keer flink de wagen op en neer gegooid met de handmatige hoogteinstelling ?
En stukje rijden?
Mogelijk zit er nog wat lucht links en rechts in het systeem
Ouwe mopperkont
Ehm…. Wel de goede bollen erin geschroefd?
En inderdaad, na de hydraulische daad de dame laten gymnastieken. Verder kan ontluchten geen kwaad. (Een mens wil toch ook het bloed laten circuleren om een stijf gevoel tegen te gaan? Niets menselijks is onze dames vreemd )
Wim,
Disciplus Simplex
Ik denk toch ook wel sterk aan lucht in je leidingen .
Wat ook kan is dat door het gerommel aan je bollen het stangetje aan je achterste hoogteregelaar is losgeschoten .
Zit namelijk geklikt in een plastiek scharniergewrichtje aan de onder - en bovenkant van het stangetje, die loopt tussen je hoogteregelaar en het stangenstelsel aan je stab.stang bij het bronzen busje. Pff.., wat een zin.
Ook kan je stangetje van de stelopening zijn gesprongen .
Is mij ook wel eens gebeurd na een bollenwissel achter.
Succes , kijk er maar ff na .
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Ik heb wel de hoogteregelaar in de wagen een aantal malen op en neer bediend en dat werkt goed.
Wat ik nog niet heb gedaan is een stukje rijden met de wagen.
Misschien moet de wagen zich nog “zetten”.
Dirk bedankt ik zal dat nog ff checken.
Ik dacht overigens dat je bij een bollenwissel niet hoefde te ontluchten.
Als ik dat toch zou moeten doen, waar dan? Ergens achterop de wagen.
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën
door te gymen en rijden ontlucht het systeem zichzelf.
Ouwe mopperkont
Draai ook eens met de motor aan je ontlastbout bij je voorraadbol
een paar keer los en vast.
Spoelt lekker door , ontlucht en je kunt meteen checken of er wel druk genoeg op staat ;
je moet `em duidelijk horen sissen als je de bout losdraait .
En inderdaad : het systeem ontlucht zichzelf bij gymnastieken,alleen niet naar je remmen toe , maar dat is nu niet aan de orde.
Succes ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Dirk de Pirk schreef:Draai ook eens met de motor aan je ontlastbout bij je voorraadbol een paar keer los en vast.
Niet teveel hè! Anders kun je op zoek naar het kogeltje en het veertje. Een kwart slag los is genoeg.
Wim,
Disciplus Simplex
Jongens allereerst bedankt voor het meedenken.
Het ontluchten vond ik al vreemd en dat bevestigen jullie nu ook al.
Gisteravond kroop ik onder de dame en zag direct de oorzaak.
Ik had al mijn bollen vervangen en omdat ik de uitlaat niet wilde demonteren
( deze is ietwat krokant op sommige plekjes) heb ik het hitteschild gedemonteerd en zo kun je makkelijk bij de middenbol achter en het subframe heb ik laten zakken om zo mijn anti-inzakbol te vervangen.
Nadat ik alles had gemonteerd deed mijn hoogteregelaar vreemd en voorheen dus niet.
De oorzaak was dat het hitteschild de hoogteregelaar blokkeerde dit omdat ik het hitteschild iets had verbogen om hem te verwijderen.
Dat heb ik dus weer recht gezet.
Daarna heb ik de wagen weer gestart en ben op de trekhaak gaan staan en toen gooide de dame haar bips weer fier omhoog.
Alles werkt weer zoals het hoort EN ik zweef weer want dat merk je wel nieuwe bolletjes.
Ook merk ik weer verschil tussen sportstand en normale vering zoals ook voorheen het geval was.
Kortom ik ben weer blij.
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Maxima zou zeggen…....
na laat maar, mooi dat het opgelost is!
Mark Nijenhuis schreef:Maxima zou zeggen…....
na laat maar, mooi dat het opgelost is!
:
Veel plezier ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94