Hallo allemaal! Vandaag kreeg ik een verontrustend geluid uit onze Saxo. Aangezien de Xsara net voor €2300,- (!!!) is gerepareerd probeer ik via deze weg erachter te komen of dit een mee leven probleempje is of iets wat direct moet worden gerepareerd . Hopelijk kunnen jullie hierin helpen.
Het probleem:
Wanneer de auto volledig naar links gestuurd staat en je stuurt naar rechts hoor je op een punt een “kloenk” uit de voortrein komen. Het maakt niet uit of je rustig rijdt of stilstaat. Diezelfde “kloenk” voel je ook een beetje in je stuurkolom.
Heeft iemand enig idee of dit “grote kosten betekend” of dat dit zelf makkelijk is op te lossen…
Auto:
saxo 1.6 VTS type II
bj 2000
stuurbekrachtiging
kan het eventueel het toplager niet zijn van de veerpoot? als die wat vast zit kan het zijn dat je veer verspringt op het laatste ...
Vandaag even de auto op de krik gezet en er viel een stuk veer naar beneden. Ik denk dat dat de oorzaak is .
Thanks voor het de juiste richting insturen!
Wel, gisteren het veertje vervangen en alles werkt weer naar behoren. Even een tip voor mensen met dit zelfde probleem:
Zorg voor twee liter versnellingsbakolie. De aandrijfas ging bij mij in ieder geval uit de bak vandaan waardoor deze twee litertjes eruit liepen
Let goed op het juiste type veer. Bij het zoeken op internet kwam ik veel universele veren die onder een 1.1, 1.4, 1.6, 1.5D zouden moeten passen. Ik durfde het niet aan aangezien de 1.6 standaard al iets verlaagd is en heb er dus maar eentje bij de dealer besteld.
Tip twee:
Wees niet zuinig op een veerpootlager. Deze voor €30,- meteen meepakken. Ik heb nu dus na een paar duizendkilometer weer het hele zaakie los kunnen halen voor dit lager
Bij de citroengarage zeiden ze al dat het lager toch wel aan te bevelen was…. Hmmm, volgende keer toch maar luisteren