Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
par eXeMple! schreef:Poekoek schreef:Ik vind dat de XM vrij snel beslaat van binnen, heeft iemand enig idee hoe dat komt? Vandaag parkeerde ik de auto zo rond 18.10 uur en nog geen 1,5 uur later was de voorruit al compleet beslagen. Duurt niet lang om het te ontwasemen, maar irritant vind ik het zeker.
Snel beslaan betekent (veel) vocht in de auto. Bekende vochtproblemen in de XM:
Het tapijt vooraan naast de middentunnel kan nat zijn. Ruik je koelvloeistof in de auto?
Verder kan het tapijt van de kofferbak nat zijn. Licht het even op en voel er onder want van boven voelt het vaak droog aan terwijl het toch nat is.
Die punten zal ik eens langslopen van het weekend!
@ CitroMarty: al op gereageerd toen er nog geen prijs bij stond, dit is mij te gek. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het te veel is.
Poekoek schreef:Ik vind dat de XM vrij snel beslaat van binnen, heeft iemand enig idee hoe dat komt? Vandaag parkeerde ik de auto zo rond 18.10 uur en nog geen 1,5 uur later was de voorruit al compleet beslagen. Duurt niet lang om het te ontwasemen, maar irritant vind ik het zeker.
Hee, ook een bekend probleem bij de Xant. Op het Xantiaforum is wel ‘ns voorgesteld om de keuzeknop voor buitenlucht/circulatie op circulatie te zetten als je parkeert. Uit eigen ervaring weet ik dat het wel wat scheelt. Bij de Xant dan he, bij de XM nog geen ervaring.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Dat gaan we dan ook eens proberen. Bij de BX hielp het ook wel eens om het wat minder muf te laten ruiken de kachel op 0 te zetten. Maar nu het volgende:
Nou de XM was altijd al een vrij enthousiast tikkende auto, maar nu is het een secondewijzer geworden. Waar ligt zoiets ook alweer aan?
Mijn LHM is op niveau en de bollen (inclusief de voorraad en XM-eigen bollen) zijn op heel recent op druk gebracht.
Het is nog zo’n anti-inzak XM.
Wat dacht je van een kapotte voorraadbol? Die schijnen er van te houden om de geest te geven nadat ze op druk zijn gebracht.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Komt de auto dan ook niet meer omhoog? Want dat gaat nog prima.
Jawel, komt gewoon omhoog hoor. En je kweekt ook geen spierballen aan het stuur.
De voorraadbol dient als buffer. Normaal gesproken wordt die bol af en toe bijgevuld, dan hoor je dat getik. Is de bol kaduuk, dan moet er constant bijgevuld worden: constant getik.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Kan van alles zijn.Ik heb al vervangen:
HD-pomp, stuurhuis, remservo, alle bollen, hoogteregelaar (2x), debietregelaar (2x)
Ook nog gespoeld met hydraurincage, en vervolgens weer verse LHM
Het helpt allemaal niets, ze blijft om de 5 seconden of zo aanslaan, maar verder heb ik er geen last van: vering, remmen, hoogteregeling, stuurbekrachtiging doen het allemaal prima.
Wat er dan echt aan de hand is? Beats me!
Wat blijft er nog over: ABS-blok (laat maar, te veel werk), hydractiefblokken, en vanne de priorité.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Wat wimb noemt klinkt meer als mijn situatie en ik ga die voorraadbol dan ook maar een laten controleren komende week. Bol is net vervangen en loopt inderdaad constant bij te tikken in plaats van eerst vrij regelmatig. Daarbij blijft de auto (en de STB) netjes werkend.
Houd je rem eens ingetrapt, als de motor draait. Als je voorraadbol kapot is voel je de HD-pomp in je pedaal (of geldt dit alleen voor een V6?)
Groetjes Erik!
Ik heb hier nog niet eerder over gelezen. Maar klinkt mij heel erg aannemelijk in de oren om zo te constateren of die bol kapot is.
Wim,
Disciplus Simplex
Toen ik de automaat net had viel me dit op, was m’n achterremmen aan het testen met behulp van de hoogteregeling en voelde het afslaan van de pomp in het pedaal. Eerst dacht ik dat het normaal was, later heb ik de bollen laten vullen, en bleken zowel de voorraadbol als de diravibol kapot. Daarna was het weg.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Nou, het is nog een heel verhaal geworden. Vanochtend rond een uurtje of 9 wilde ik wegrijden richting Citroville. Meteen bij wegrijden kreeg ik de melding Druk Hydraulisch systeem en ik merkte ook dat er weinig kracht onder het rempedaal zat. Nog een klein stukje doorgereden, maar er kwam geen verandering in. Aan de kant van de weg gezet en toen zag ik al een behoorlijk LHM lekkage alleen kon ik zo niet plaatsen waar het vandaan kwam.
De ANWB was er na een half uurtje en wist al snel te melden dat de LHM uit de voorraadbol spoot! Motor maar weer uitgezet en de vriendelijke monteur van de ANWB heeft er een nieuw ringetje ingezet, dat was de boosdoener. In de laagste stand met de ANWB achter me naar een Brezan gereden voor wat LHM en daarna de bol weer op druk laten bregen bij Citroville. Was eigenlijk al blij dat het zo’n simpel te verhelpen probleem was, ik dacht eerste dat het een geknapte HD leiding was.
Al met al weer een lekker spannende ochtend en voor mijn huisgenoot die het Citroën wereldje ook wel interessant vind was het ook hele beleving
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Het blikkie staat momenteel op de type 1 velgen die Matthijs309 te koop aanbood. De banden die daar om zaten worden om de Monte Carlo velgen gelegd die ik momenteel aan het spuiten ben. Morgen verwacht ik de laatste hand te leggen daaraan en het ziet er naar uit dat het een erg mooi resultaat wordt Voor deze keer heb ik ook maar de binnenkant helemaal strak gemaakt, dan is het echt helemaal af.
Nog verhaal wezen bij citroville waarom ze die rubber ring niet fatsoenlijk hebben teruggezet toen ze de bol op druk hebben gezet?
Jammer dat ie nu op lelijke velgen met prutbanden staat, maar vooruit
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Nee eigenlijk niet, behalve dan dat ik de bol weer heb bij laten vullen en ze er nu wel een nieuw ringetje tussen hebben gezet. Niet bepaald handig van ze, maar goed.
Die velgen zijn er zaterdag al weer onder weg