13 van de 33
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
   
DS-cabrio 4 deurs: Kop zit er op
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 17 oktober 2009 10:08 PM
  [ # 181 ]

Ik sluit mij gaarne bij de vorige spreker aan Smile
Versleten klepgeleiders geven inderdaad het door jou genoemde symptoom. Succes!

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2975
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 17 oktober 2009 10:29 PM
  [ # 182 ]

Cyl kop:
Speling klepgeleiders was bij een paar 0.15 mm
Heb nog een kop liggen waar speling max 0.03 is, dus die ga ik er op zeeten. Die kop ziet er verder goed uit. Wel de kleppen opnieuw inslijpen.

Klepstoterbussen:
Bij een heel slechte een flink deel van de zijkant weggeslepen om na te gaan hoe ver deze gehard is. Blijkt dat die tot ongeveer 5mm diep gehard is. Dat betekent dat je het door pitting beschadigde oppervlak gewoon op kan slijpen. Eens nadenken of ik een manier kan vinden om dat zelf te doen zonder draaibank etc.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 19 oktober 2009 11:27 PM
  [ # 183 ]

Dat lijkt me dan weer een mooie uitdaging, Egbert. Zoals je zelf al stelde: goed bezig.

Profiel  
 
Jos K
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 08-10-2009

Gepost: 20 oktober 2009 12:44 AM
  [ # 184 ]

Beste Egbert

Heb ooit stoterbussen afgedraaid,zijn niet zo diep gehard, na 0,5 mm afdraaien kon ik al merken dat ze zachter werden,kijk er mee uit .

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2975
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 05 november 2009 09:38 PM
  [ # 185 ]

Deze week vakantie, dus heel wat uurtjes aan de DS gewerkt.
Maar eerst een klein model prof draaibank gekocht, kabel voor 380 getrokken naar de schuur en een beetje hobbyen om te oefenen. Daarna klussen aan de DS.

Oliepomp: tussen het deksel en de tandwielen zat aardig wat speling, dit is vermoedelijk de reden dat olielampje bij stationair bleef branden. Met de draaibank iets van het pomphuis afgedraaid en hij moet weer zo goed als nieuw zijn. Ook 2 groeven in de schacht van de oliepomp gedraaid om daar 2 olieringen voor de afdichting in te zetten. De druk komt daar uit een gaatje, maar de afdichting is niet meer dan de schacht van de oliepomp in het gat van het blok. Met 2 o-ringen gaat het echt afsluiten.

Klepstoter bussen: Citrotech gebeld, die slijpt ze ook gewoon, bus is volgens hun helemaal gehard.
Dus bus in draaibank, is te hard om af te draaien, dus een opstelling gemaakt met slijpmachine en zo de bussen keurig en mooi vlak afgeslepen. Eerste nog een opgeofferd voor de controle, maar na een stukje slijkpen is het staal inderdaad nog mooi hard. Na het slijpen, gewoon met schuurpapier 120-180-240-400 het oppervlak “spiegel” vlak gemaakt.

Nokkenas: 1 nok was ook wat gepit. Weer eerst een oude echt slechte en veroeste nokken as “opgeofferd”, stukje van een nok afgeslepen, materiaal bleef mooi hard, dus slijpen durf ik aan. Eerst geoefend met de proef nokkenas: met een “powerfile” stukje van de nok geschuurd, het niet ondersteunde band deel gebruikt, daardoor schuur je vanzelf een vrij mooie ronding. Gaat maar om 0,1 mm er af, dat druf ik wel aan voor de vorm van de nok. Door goed op te spannen in de draaibank, er voor gezorgd dat de nok in de lengte richting vlak blijft. Hierna het in het “echt” gedaan.

Kop: Had nog 2 motor blokken liggen, die had ik al uitelkaar getrokken om te zien of daar goede stoterbussen in zaten( dus niet). 1 kop zag er keurig uit. kepgeleiders met erg weinig speling. Die mooi schoon gemaakt, kleppen opnieuw ingeslepen.
Wil hem niet laten vlakken als niet hoeft. Komt de draaibank weer van pas. Het geleider bed van de draaibank is helemaal zuiver. Kop daar opgelegd en dan kan je zo nameten met voelermaten of hij krom is. Hij is minder dan 5/100 mm krom( dunste voelermaat kon niet tussen de ruimte) en WPH geeft aan dat hij 0,1 mm krom mag zijn. Dus kop hoeft niet gevlakt.

Inmiddels pakking set binnen van Chyparse, dus kan nu de kop weer gaan opbouwen.
In de pakkingset zitten 2 dikten voetpakkingen.
Wie weet hoeveel de cylinder bussen uit moeten steken? kan dat niet in het WPH vinden. Want dan kan ik bepalen welke dikte voetpakkingen ik moet nemen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 05 november 2009 11:08 PM
  [ # 186 ]

Goed bezig!

Er zit meestal weinig slijtage op de oliepomp: Is immers een van de best gesmeerde delen.
De bussen moeten -uit mijn hoofd- 0,1 mm uitsteken boven het blok. Voor de zekerheid zou ik even Bert Heijekamp Motorrevisie in Wageningen bellen, hij heeft al heel wat DS-blokken gereviseerd. Hij kan je ook adviseren over de nokkenas, als je dat wil.

Citroen!

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7315
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 04 december 2009 11:11 PM
  [ # 187 ]

Eentje gespot / zie ook onderstaande link (kon het gespotte 4 deurs cabrio draadje niet meer vinden…)


link

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 559
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 05 december 2009 08:19 AM
  [ # 188 ]

Die knipperlichtjes achter.
Een giller.

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2975
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 05 december 2009 12:57 PM
  [ # 189 ]

Zeer fraai

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 05 december 2009 03:36 PM
  [ # 190 ]
citroen23 schreef:

eentje gespot (kon het gespotte 4 deurs cabrio draadje niet meer vinden…)

Beetje griezelig. Mijn bewondering voor Egbert stijgt al weer verder. Wink

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2975
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 08 december 2009 12:39 AM
  [ # 191 ]
break23m schreef:

Beetje griezelig. Mijn bewondering voor Egbert stijgt al weer verder. Wink

Moet niet gekker worden

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2975
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 09 december 2009 01:15 AM
  [ # 192 ]

Weekje vrij, dus mooi tijd om door te gaan met de DS.
Motor inelkaar gezet. Dit keer ook het blok mooi groen geverfd.
Wat is dat schoonmaken van alle onderdelen, boutjes etc een werk. Ontdekt hoe handig een schraapstaal is, tot nu altijd toe plamuurmes en schroevendraaiers gebruikt.  Het werkelijk montage werk doe je vrij vlot.
Naast de oliedruk sensor voor het lampje zit een plug in de oliedruk gallerij, waar de sensor voor een oliedruk meter in gaat( of een olie temp sensor in zou kunnen).
En begonnen met de bak uitelkaar te trekken.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 09 december 2009 08:35 AM
  [ # 193 ]

Ik heb dit topic met bewondering zitten lezen. Wat een gaaf project. Vooral heel knap dat je zo’n mooie vorm in die kap hebt weten te krijgen.

Petje af! very good

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 09 december 2009 09:50 AM
  [ # 194 ]
Egbert schreef:


Naast de oliedruk sensor voor het lampje zit een plug in de oliedruk gallerij, waar de sensor voor een oliedruk meter in gaat( of een olie temp sensor in zou kunnen).

Elders op dit forum is dit feit geheel onbekend!

knuffel

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7315
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 10 december 2009 05:40 PM
  [ # 195 ]

Resp. 26K en 37K ahh Ik denk dat ik ook maar weer eens een Ds ga aanschaffen en voorzien van een (deugdelijk) stukje landbouwplastic….........

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=l13xgdygg3aj

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vqhiajaghrf4

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
 
13 van de 33
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook