3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Relais 848 probleem toch niet opgelost.
Lody
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 24-01-2009

Gepost: 16 oktober 2009 12:31 PM
  [ # 31 ]

Het vervolg…

Startslot eruit…. wat een gedoe…<zucht>....

Bij het vrijmaken van de bijbehorende kabelbundel, komt er op gegeven moment een soort plastic bevestigingssteun met een hoop kabelwerk naar beneden gedonderd… moet maar zien dat ik dat allemaal weer op z’n plek krijg met dit koude weer…
Ook de “kabelgoot” die achter de stuurkolom zit heb ik beschadigd…. kan iemand mij vertellen waarom die er eigenlijk om de startkabels heen zit…??? Ja… bescherming… maar waar tegen…??

Toen het startslot opengemaakt….. man, man, wat een Neanderthal-constructie….
Wel een hoop zwarte roetachtige aanslag op de contactvlakken.
Dat ga ik vanmiddag schoonmaken.

En dan nog even kijken naar de verbindingspennen in de achterkant van de zekeringenbak waar deze startslotstekkers in moeten, het lijkt wel of ze een beetje “aangeslagen zijn…”...

En dan maar hopen dat we het in ‘t weekend droog houden ... want dit gaat wel het hele weekend duren…

En maar blijven hopen dat het weer goed komt…..

groet
Lody

Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 16 oktober 2009 08:24 PM
  [ # 32 ]

Lody,

Het lijkt wel of je ontmoedigd raakt. Dat moet je niet doen. Het startslot van de XM heb ik nog niet verwijderd of losgehaald. Wel bij de Xant en dat is vrijwel dezelfde constructie. Ik vond het heel erg meevallen. Het is wat gepriegel met het pennetje dat de cilinder in de stuurkolom vasthoudt. Maar als je dat snapt is het er in een p**p en een zucht uit. En die stekers, ach valt wel mee. Dikke draden, dus stugge kabelbundels. Wees blij dat die Fransen het daar zo solide hebben ‘opgeborgen’. Ik moet er niet aan denken dat daar door bewegende bedrading sluiting wordt gemaakt shock
Zoals ik al eerder zei, ik vind de hobbyvriendelijkheid van de XM best wel groot.
Ik raad je ook aan ‘ns wat informatie op te doen op het forum van de Xantiaclub. Het zijn daar zeer aktieve hobbyisten. Vooral over dit soort zaken hebben ze veel info. En, gelukkig voor ons, zijn de Xant en de XM op veel punten verwant (hence the common X Wink ).
Nogmaal, laat je niet ontmoedigen. Denk aan het goede gevoel dat je hebt als je straks de problemen hebt opgelost very good

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Lody
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 24-01-2009

Gepost: 17 oktober 2009 05:08 AM
  [ # 33 ]
wimb schreef:

Lody,
Het lijkt wel of je ontmoedigd raakt. Dat moet je niet doen…..Het startslot van de XM heb ik nog niet verwijderd of losgehaald. Wel bij de Xant en dat is vrijwel dezelfde constructie.

Oh welnee hoor….<grijns>.....ik ben niet ontmoedigd…. ik heb wel voor hetere vuren gestaan….
Ik ben een echte Amsterdammer en om de moed er in te houden, loop ik dan een beetje te kankeren… en dat schrijf ik dan “van me af”.....maar dat stelt niks voor…
Om dat nog een beetje toe te lichten en eventuele “volgers” voor te bereiden, het volgende.
Bij de Xantia is de stuurslotbedrading maar maximaal 25 cm lang, bij de XM is ie meer dan 2x zo lang en loopt achter de stuurkolom langs, voor een deel weggestopt in een soort plastic kabelgoot die door de kou niet open is te krijgen…..
En als er dan bij het loswurmen van die kabel een ophanging van een “klomp draad” achter de zekeringenkast (jeweetwel héélemaal links-voor-onder-achteraan, waar je niets kunt zien) losschiet en een grote “bos haar” naar beneden dondert, ben je niet echt blij… zeker niet als de temperatuur de kabelklomp zo stug maakt als een bord koude spaghetti….
Toen de startslotkabel eenmaal vrij was en ik sleuteltje 6/7 had gevonden, lag het slot er in 15 seconden uit.

Waar ik echter nu mee zit, is een gedemonteerd slot, waarvan de onderdelen allemaal zijn schoongemaakt, maar waarvan ik nog niet zeker weet hoe ik het weer inelkaar moet zetten, zonder dat de veertjes me om de oren vliegen… Maar…. ook daar kom ik ook wel weer uit…

Toch bedankt voor je vriendelijke woorden Wimb…
Lody

Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 17 oktober 2009 10:55 AM
  [ # 34 ]
Lody schreef:

Ik ben een echte Amsterdammer en om de moed er in te houden, loop ik dan een beetje te kankeren… en dat schrijf ik dan “van me af"Lody

[leugenmodus] gulp In die veertig jaar die ik sinds m’n geboorte in Amsterdam heb doorgebracht ben ik nooit, maar dan ook echt nooit een Amsterdammer waar dan ook tegengekomen die kankert. [/leugenmodus] Volgens mij hebben we het werkwoord kankeren zelfs uitgevonden Wink

Mocht je hulp nodig hebben: Mijn werktijd breng ik meestal door in de Twin Towers bij het Amstelstation. Ik kan in hoge mate zelf m’n werkdagen indelen (heerlijk als je een baas hebt die je vertrouwt). Dus mocht er iets zijn, stuur maar ‘n pb’tje.

En wat betreft die stugge materialen: da’s een ontwerpkeuze geweest. De ontwerpers zijn er vanuit gegaan dat die auto gebruikt moet worden in warmere streken zoals Zuid Frankrijk. En je weet het, als Mozes niet naar de berg komt .....  cheese

Veel sterkte met het terugstoppen van die veertjes.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 17 oktober 2009 12:13 PM
  [ # 35 ]

Wat ik met stugge kabels doe ??? fff bewerken met een (haar)fohn.  very good

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Lody
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 24-01-2009

Gepost: 18 oktober 2009 09:30 AM
  [ # 36 ]
citroen23 schreef:

Wat ik met stugge kabels doe ??? fff bewerken met een (haar)fohn.  very good

Ja…. uhhh…. waarom heb ik daar zelf nou niet aan gedacht…. stupid

Bedankt Citroën23..! halelujah
————————————————————————————-

Dan het verdere verloop van deze soap…
Zoals al eerder vermeld, heb ik het schakelgedeelte van het startslot uit elkaar genomen.
Dan vindt je een aantal koperen schakelbrugjes, stalen veerblaadjes en kunststof kogeltjes, van ieder 4 stuks. Verder nog een schakelasje met daarin een aantal putjes, waarin de kogeltjes vallen als het asje wordt rondgedraaid, waardoor de brugjes beurtelings of tegelijkertijd omhoog worden gelicht, tegen de druk van de veerblaadjes in…
Helaas ben ik in al dit gedoe vergeten foto’s te nemen….

Twee van de schakelbrugjes waren op het contactvlak lichtelijk “ingebrand”.. d.w.z. dat het patroon van het contactvlak van de stroomkabel er was ingebrand…. Dat duidt op hoge temperaturen, anders kan dat bijna niet. Affijn, die betreffende schakelbrugjes waren ook bedekt met een laagje zwart, roetachtig materiaal, hetgeen de oorzaak zou kunnen zijn voor slechte geleiding.

Verder kwam ik bij het verwijderen van het contactslot achter dat een of andere beunhaas een alarminstallatie had aangelegd en daartoe t.b.v. de startonderbreking, de betreffende nogal dikke kabel vlak achter het startslot had onderbroken met een kabeltje waarvan de diameter minder dan een kwart van het origineel was, met een totale lengte van meer dan 1,5 meter…. dát werkt als een weerstand en dát is niet goed voor de stroom- en spanningsverdeling.

Na dat bovenstaande zaken netjes waren verholpen, ben ik aan de slag gegaan met het wederom inelkaar steken van het startslot-schakelhuis en z’n onderdelen. Iets waar ik me eerlijk gezegd van afvroeg of dat wel zou lukken. Maar ja… een nieuw startslot kost 150 euro, dus het was de moeite waard om het zelf te proberen.

En wat denk je…. ik heb ‘m drie keer inelkaar moeten zetten, maar ik heb nu een methode om dat vlekkeloos en relatief snel te doen. dance

Als alles klaar is, dan zal ik daar een beschrijving van maken en ‘m hier bij de stickies voegen… En….als iemand voor mij nog een kapot startslot heeft mét een schakelhuis (het plastic gedeelte waar de kabels aan vastzitten), dan kan ik dat nóg duidelijker maken met foto’s.

En als laatste wil ik nog vermelden dat ondanks het feit, dat ik nog steeds vind dat de constructie van het schakelmechanisme een Neanderthal-constructie is, ik wel onder de indruk ben van hoe slim “het weer inbrengen van de veertjes” is uitgedacht.

Nu ga ik, mèt de heteluchtblower, naar de auto om de zaak weer terug te zetten….... spannend hoor…

Groet
Lody

Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  
 
Lody
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 24-01-2009

Gepost: 19 oktober 2009 06:40 AM
  [ # 37 ]

Hallo allemaal,

De laatste aflevering van deze soap….

Jazeker…., het is allemaal NIET voor niets geweest.!

Alles zit er weer in en op z’n plaats, behalve dat rare bracket waar een deel van de kabels aan vast zitten… Ik heb niet kunnen vinden waar dat aan vastzat en heb dus maar “zachtjes neergelegd op een mooie plekje” en toen de zekeringenbak daar tegenaangeduwd…. Ja… je moet toch wát…<grijns>.....

Na veelvuldig starten en lichten aan- en uitschakelen, is de fout niet meer teruggekomen.
Alles bijelkaar denk ik dat het een combinatie was van een beunhazen-alarm-installatie en daardoor geleidelijke vervuiling van bepaalde contactbruggen in de schakelaar.

Ik dank jullie allen voor de ondersteuning en goede tips.

Nu eerst een nieuw knipperrelais ophalen en monteren, dashboard dichtschroeven en dán….een paar dagen lekker bijkomen van het liggen onder het dashboard…. man,. man, ik ben helemaal gekreukeld en bont en blauw….<grijns>.....

Nogmaals harstikke bedankt.

Lody

Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 19 oktober 2009 07:22 AM
  [ # 38 ]

Nou Lody, van harte. Ik ben hartstikke blij voor je dat het gelukt is very good

Je hebt het over het knipperrelais, waar zit dat ongeveer (ik weet dat het blauw is)? Ik wil het namelijk vervangen door zo’n ‘99’ relais.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Lody
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 24-01-2009

Gepost: 19 oktober 2009 09:47 AM
  [ # 39 ]
wimb schreef:

Nou Lody, van harte. Ik ben hartstikke blij voor je dat het gelukt is very good
Je hebt het over het knipperrelais, waar zit dat ongeveer (ik weet dat het blauw is)? Ik wil het namelijk vervangen door zo’n ‘99’ relais.

Bedankt.

Over dat relais…
Je kent de “zekeringenbak” wel, links onder het dashboard, aan bestuurderszijde.
Als je de afdekplaat weghaald, dan zie je dat het meer is dan een paneel met zekeringen.
Aan de achterzijde daarvan kunnen maximaal zo’n 10 relais zitten en zitten er verder nog 15 st meeraderige stekkers. Als je door de knieën gaat en er naar kijkt, dan kun je, aan de achterkant van de zekeringen, drie relais zien zitten. Het middelste (relais 170) is het knipperrelais. Ik weet echter niet of ie blauw is….
Let wel… dit is geen “normaal” relais. Als je het bekrachtigd, valt het na korte tijd weer af.
Je hebt verder geluk, je hoeft niet dde hele zekeringenbak los te maken…

Groet
Lody

Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 19 oktober 2009 10:56 PM
  [ # 40 ]

Ah bedankt. Daar dus.

Gisteren die kant van het dashboard open gehad. Onder andere om wat loze draden te verwijderen (ooit ‘ns een alarm weggehaald waarvan ik de code en bediening niet had). Alles weer gemonteerd en gisteravond was het binnen erg donker: stekertje van de dashboardverlichting vergeten idiot Vanmiddag daar weer losgehaald, stekertje vast en er was licht.
Moet dus weer die 9 torxen loshalen om bij dat relais te kunnen. Na ja, ik wordt er steeds handiger in Wink

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Lody
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 24-01-2009

Gepost: 20 oktober 2009 04:11 AM
  [ # 41 ]
wimb schreef:

Ah bedankt. Daar dus.
Gisteren die kant van het dashboard open gehad. ........
......Moet dus weer die 9 torxen loshalen om bij dat relais te kunnen. Na ja, ik wordt er steeds handiger in Wink

Geloof me… da’s heel wat aangenamer dan het loshalen van de zekeringenbak…!!

Lody

Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 20 oktober 2009 07:22 AM
  [ # 42 ]

Jij weet ook hoe je iemand moet motiveren cheese

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Lody
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 24-01-2009

Gepost: 20 oktober 2009 07:31 AM
  [ # 43 ]
wimb schreef:

Jij weet ook hoe je iemand moet motiveren cheese

Ja uhhh… wat wil je nou…..je weet toch dat ik lijdt aan PTS… sick

Lody

Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook