Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Vrijdag naar Tours getogen met zoonlief, met de TGV (voor het eerst). Zaterdag de SM bekeken en bereden. Ziet er erg netjes uit, goed onderhouden en droog en netjes onder de kap. Geen gebeun met electriciteit enzo.
De laatste 7 jaar 20000 gereden en €11.000 aan uitgegeven (3000 aan plaatwerk en spuiten). Schijven, blokken, bollen, baklagers, een tripoide, olieslangen, gaskabels enz. Originele Blaupunkt radio, de goede banden met nog zo’n 4 mm. Minpunten: bedieningen van de koplampen (alle richtingen) zijn weg, geen buitenspiegels. Nou, vergeleken met een DS IE wil een SM wel erg hard vooruit. Dat rijdt echt fantastisch!
Remmen ging raar, achter 1 sec. eerder dan voor. Ondertussen gefikst, lucht (of stikstof). Verder werd de temperatuur te hoog in de stad (eigenaar had een schakelaar voor de ventilatoren laten monteren) en te laag op de snelweg (raakte net de onderkant van het grijze vlak); ik denk dat de thermostaat vastzit. Klepspeling gecontroleerd (moet nog meer weghalen dan bij mijn DS 21IE!), maar ja, het is ook hobby. Het vordert niet al te snel, want er zit erg veel onder die motorkap dat anders is dan bij een DS IE, en ik ben zo iemand die het naadje van de kous wil weten. Dus regelmatig weer met de neus in de RTA.
Volgens de eigenaar heeft zijn voorganger de motor laten doen, oa massieve kleppen, maar zonder factuur. (scheelt 20%). Ik heb er een uilaatnokkenas uitgehaald maar mijn midlock telescopisch magneetje trekt de klepsteel behoorlijk aan, of komt dat door de omringende schotel?
Ik heb de laatste franse eigenaar per mail maar even naar naam en adres gevraagd van die vorige eigenaar.
Die heeft er tenslotte geen belang bij om de zaken mooier voor te doen dan ze zijn.
Ik hou jullie, ook met foto’s op de hoogte
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
mooi maar van die kleppen die vervangen zouden zijn zonder factuur geloof ik niets. temeer omdat ik al zoveel franse sm’s ken en sm rijders en geen enkele doet dit….met zijn wagen. Als het ziet er ook niet echt naar uit dat de motor al ee revisie heeft gehad…
En als de klepstelen magnetisch zijn….vrees ik het ergste…vervangen die dingen zijn tikkende tijdbommen…. alleen weet je niet wanneer ze afgaan. motor opengooien zou ik zeggen…
Voor de rest veel succes! want het is een mooie wagen!
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mooi mooi mooi! En nu effe héél rap die kleppen checken Jan
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Vert des Tropiques zo te zien !? Met zwart leer ! Mooi ! Als je conform originalitieit maar één spiegel zou willen voeren en een omhulsel van mij je redding zou zijn, dan stuur je me een PB. Spiegels zijn als het goed is te verkrijgen bij de Franse club. Maar als zelf hobbyen je een betere optie lijkt, heb ik de 2 essentiële delen over. De rest is denk ik na te maken op een draaibank en de glashandel.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mooi man! het genieten en leren kan beginnen. Ken je de site van JPBanders?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Leuk project, gefeliciteerd!
Who needs mirrors….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
zeker de cx bollen vervangen door sm bollen dan heb je terug het echte veercomfort…
ben je er zo mee naar huis gereden?
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Mooie SM!
JP Banders???
Op marktplaats staat nog een spiegel aangeboden (amerikaan?). Of SMCDFR.
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Paul B anders. is een yank die het injectie systeem van de Porsche 914 helemaal uitgeplozen heeft. ( ook een Djet.)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
spiegel komt in zijn geheel op ong 250 euro bij smcdf en dan heb je alles nieuw , moet ie enkel nog gespoten worden…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bxsport schreef:zeker de cx bollen vervangen door sm bollen dan heb je terug het echte veercomfort…
ben je er zo mee naar huis gereden?
Ja, de vorige eigenaar reed er zo’n 3000 per jaar mee, dus dat durfde ik wel aan met een rustige 140 km/h.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Gefeliciteerd . Nu alleen nog fff het motorblokje onder handen nemen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bogaard77 schreef:Paul B anders. is een yank die het injectie systeem van de Porsche 914 helemaal uitgeplozen heeft. ( ook een Djet.)
Ken ik niet, maar in de RTA van de DS en die van de SM staat het dusdanig beschreven dat je er met wat kennis van electriciteit en een multimeter wel uitkomt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb besloten de rechterkop eraf te halen om een uitlaatklep te controleren.
Wat moet ik losmaken, het spruitstuk of de driegatsflens? Wagen staat plat.
Bedankt!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
jantje1948 schreef:bogaard77 schreef:Paul B anders. is een yank die het injectie systeem van de Porsche 914 helemaal uitgeplozen heeft. ( ook een Djet.)
Ken ik niet, maar in de RTA van de DS en die van de SM staat het dusdanig beschreven dat je er met wat kennis van electriciteit en een multimeter wel uitkomt.
klopt wel voor een deel toch… op sm zitten een deel andere kleppen zoals een smith klep die niet op de ds zit.
best de de koppen er af te halen als je de kleppen wil vervangen hé
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:Ik heb besloten de rechterkop eraf te halen om een uitlaatklep te controleren.
Wat moet ik losmaken, het spruitstuk of de driegatsflens? Wagen staat plat.
Bedankt!
Nooit het spruitstuk, altijd de driegats-flens. Wagen plat? Tja, op de krik en op pootjes en, heel belangrijk, de motorkap verwijderen anders word je gek!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste