



Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Gisteren vielen er een aantal electrische functie’s uit. Richtingaanwijzers, kachelventilator, laadstroommeter, toerenteller en electrische ramen. Zekering verdacht. Vanmiddag het zekeringenkastje gecheckt. Niets doorgebrand. Na een schoonmaakactie doet de hele boel het weer.
Nu wil ik eigenlijk alle electrische verbindingen (relais niet te vergeten) schoonmaken en beschermen voor ik de CX weer door de pekel jaag. Is een klodder vaseline een aanrader? Of zijn er betere beschermmiddelen om de betrouwbaarheid te verhogen?



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Klodder vaseline kan nooit kwaad, maar die storingen die je nu even snel de revue laat passeren komen niet allemaal door dezelfde zekering, volgens mij. Waren dit echt allemaal storingen die zich plotseling gisteren voordeden?
Toerenteller werkt toch gewoon mechanisch? Of heb ik het hier mis?
klinkt bekend;
toen ik eerder deze week de ruitenwisser gebruikte (direct na de koude start) stopte ogemblikkelijk de radio ermee
Hetzelfde gebeurde vanmorgen, toen ik de telefoonoplader in de sigarenaansteker deed ...
“charme” zullen we maar denken ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Vaseline geleidt niet toch? Ik hoorde laatst een monteur zeggen dat hij keramisch vet gebruikt omdat het geleidt.
Sjako




Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Alle storingen tegelijk… Ik reed met een aanhangert, wilde richting aangeven en geen geklik. Daar valt mee te leven maar na het opsteken van een Gauloises wil je toch een raampje open doen… Een soortgelijke storing had ik op Eurocitro, daar viel mij als eerste de laadstroom op. Zekering poetsen en voila, alles oke. Nu heb ik dus meteen alle zekeringen en aansluitingen in de zekeringdoos glimmend geschuurd.
Vaseline smeer je ook op je stroomleverancier, de accu…. (polen). Eh, stroombuffer.
Zou het niet zo kunnen zijn dat wanneer de contacten slecht of niet optimaal zijn er al een zwakke stroom loopt door die verbinding. Als je er dan een aanspreekt, voor eentje die kort veel stroom vraagt, komt er te weinig spanning op de overige verbindingen te staan waardoor die niet werken. Eenmaal schoongemaakt is er weer minder weerstand waardoor het hele gebeuren weer naar behoren werkt.
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Vaseline zorgt voor een jasje tegen vocht. Geleidt niet, want anders zou je overal sluiting maken. Ook niet de bedoeling.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
garagestmarien schreef:Toerenteller werkt toch gewoon mechanisch? Of heb ik het hier mis?
Dan zou er een kabel voor de toerenteller moeten zijn uit de motor of versnellingsbak. Volgens mij wordt de toerenteller elektrisch aangestuurd vanaf de bak. Maar het is niet iets dat gezekerd is.
Als al die storingen zich tegelijk voordoen, inclusief die toerenteller, dan zou ik eerst gaan zoeken naar een connector ergens in het dashboard die niet goed meer is, of half loshangt. Zoiets…


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De toerenteller van een benzine CX (serie I) wordt gevoed door het ‘bakje’, zeg maar de opnemer, die over de bougiekabel van cilinder 1 geschoven zit. Bij een diesel zal dit natuurlijk anders zijn, wellicht vandaar dat een serie 1 CX diesel ook helemaal geen toerenteller heeft?














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
par eXeMple! schreef:garagestmarien schreef:Toerenteller werkt toch gewoon mechanisch? Of heb ik het hier mis?
Dan zou er een kabel voor de toerenteller moeten zijn uit de motor of versnellingsbak. Volgens mij wordt de toerenteller elektrisch aangestuurd vanaf de bak. Maar het is niet iets dat gezekerd is.
Als al die storingen zich tegelijk voordoen, inclusief die toerenteller, dan zou ik eerst gaan zoeken naar een connector ergens in het dashboard die niet goed meer is, of half loshangt. Zoiets…
De toerenteller van een CX serie 1 kan op verschillende manieren worden aangestuurd: met de genoemde opnemer in de bougiekabel van de 1e cilinder, via de - aansluiting van de bobine, via de ontstekingsmodulator (cx25 gti/pallas i.e. /25 tri/25 Ri) of via een sensor boven het vliegwiel ( cx 25 TRD/25 TRDTurbo). De eerste platte diesels hebben geen toerenteller, net als de basis modellen 2000 tot zeg 1978.
Geen enkele toerenteller word mechanisch of electronisch vanaf de versnellingsbak aangedreven of gestuurd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
garagestmarien schreef:Vaseline zorgt voor een jasje tegen vocht. Geleidt niet, want anders zou je overal sluiting maken. Ook niet de bedoeling.
Als je een connector open hebt, kan je de boel eerst goed schoonmaken. Daar kan je contactspray bij gebruiken, maar daar mag je het nooit bij laten want contactspray maakt de boel heel erg droog.
Ik heb goede ervaring met de contacten daarna inspuiten met WD40 en een laag vaseline erover doen. Als de contacten goed sluiten (is wel een voorwaarde) dan duwen ze op het contactvlak de vaseline en de WD40 weg en heb je een goed contact dat lekker beschermd is.
waterman schreef:De toerenteller van een CX serie 1 kan op verschillende manieren worden aangestuurd: met de genoemde opnemer in de bougiekabel van de 1e cilinder, via de - aansluiting van de bobine, via de ontstekingsmodulator (cx25 gti/pallas i.e. /25 tri/25 Ri) of via een sensor boven het vliegwiel ( cx 25 TRD/25 TRDTurbo). De eerste platte diesels hebben geen toerenteller, net als de basis modellen 2000 tot zeg 1978.
Okay, weer wat geleerd, thx!












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik doe tot nu toe eerst contact spray en daarna insprayen met WD40.
Olie stoot vocht af, dat is volgens mij het hele idee



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
WD40 is iets te ‘vluchtig’. Dan kan je beter de boel met vaseline insmeren. Dat blijft echt langer en beter zitten.