Totaal aantal Berichten: 485
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Bij de caravanhandel kun je een kastje kopen voor een paar euro. Dit schakelt de tweede accu los van de eerste bij verbruik zodat je hoofdaccu niet leeg staat als je wilt starten. Wanneer de motor loopt worden beide accu’s weer opgeladen. Informeer maar eens bij de lokale caravanboer.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Rayden108 schreef:Hehe ja aan een tweede accu heb ik ook nagedacht maar kan geen systeem vinden hoe je een tweede accu aansluit op de dynamo zonder die omzeep te helpen (althans de regelaar die bepaald of de accu vol zit)
Dus denk dat we de motor s’avonds gewoon laten lopen dan is het toch niet zo warm en benzine verbruik in stationair valt wel mee.
Het is eigenlijk heel simpel.
1. er zijn apparaatjes die je tussen de B+ van je dynamo en de 2 accu’s aansluit en dat ervoor zorgt dat de eerste (start)accu altijd eerst volgeladen wordt. Daarna wordt de 2de bijgeschakeld. Je vindt ze in de botenhandel en ongetwijfeld ook in de caravanhandel zoals Mulder aangeeft. Orde grote €100.
2. je pakt een relais dat meer stroom aankan dan je dynamo kan leveren, bv 70A bij een 55A dynamo. De stuurkring sluit je aan op de D van de dynamo en aarde. Dit geeft aan dat de dynamo stroom levert, oftewel je motor loopt en je start accu wordt al geladen. Het relais schakelt nu de 2de accu parallel aan de startaccu, waardoor die over het relais geladen wordt. Zet je de motor uit, D wordt 0, relais valt af en de accu’s zijn gescheiden; altijd een volle start accu. Orde grote €25 + wat bedrading/werk.
3. Er zijn diode systemen, botenhandel, om beide accu’s tegelijk te laden maar onafhankelijk te houden. Nadelen: de slechtste accu wordt altijd eerst geladen (stroom gaat eerst naar de laagste spanning) en dus niet je start accu hoewel die ook niet ontladen wordt, en je moet de diode spanning compenseren anders krijgen de accu’s te weinig spanning en dus lading. Bijn de duurdere units is daarin voorzien. Orde grote €200.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl

Totaal aantal Berichten: 471
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Top bedankt voor de tips. Ik ga morgen maar eens even bellen naar een aantal bedrijven en kijken of ik zoeen ding gesponsord kan krijgen. Zo niet dan zet ik een pot koffie en wat gebak klaar op een zaterdag (in Zaltbommel) en dan mag iedereen die zin en tijd heeft gezellig langs komen om te helpen….
De plaat voor onder de motor is gesponsord… Heb de afmetingen doorgegeven (moet ook een klein knikje in) en als het goed is zit de plaat begin volgende week mooie vast gebout onder de auto. Ik ga dan ook meteen 2 lucht inlaten in de motorkap maken zodat er toch nog wat extra koeling is.

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Hmm bedrijven zijn niet heel gewillig die dingen gratis te doneren. Maargoed even een vraagje tussendoor: Weet iemand of er reparatie kitjes zijn voor de leidingen waarmee je de leidingen onderweg kan repareren ??

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik heb deze voor je in de aanbieding, ik heb hem al tijden op de plank liggen, dus ik zal hem niet missen. [zie plaatjes hieronder]
Het aansluiten is eenvoudig. In het midden komt de voedende kabel, op de buitenste aansluitingen komen de + polen van de accu’s.
Kom je wel eens in de buurt, of is er iemand anders die het mee kan nemen? En anders gooi ik het wel op de post.

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Oew super!!! wat goed!!
Wij gaan vrijdag begin van de middag richting zevenaar en zaterdag naar Raamdonksveer (ik weet niet waar u woont dus als het in de richting is zou dat top zijn).
In iedergeval heel erg bedankt!

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Haha, nee, da’s niet echt in de buurt. Ik woon in Friesland, Mantgum. Maar we beschikken hier over een prima postagentschap waar het ook mogelijk is om buiten de provinciegrenzen dingen te versturen.
Als er geen mogelijk is om hem op te pikken, dan PB je je adres maar even.

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Hoe ver is Mantgum af van Haren?

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Onze mooie gespoten motorkap (vloekt een beetje met geel maarja het waren de wensen van de sponsor)

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Rayden108 schreef:Hoe ver is Mantgum af van Haren?
Dat is een uurtje rijden naar het westen.
Ik vind die blauw kap wel mooi staan hoor. Het staat wel apart, dat is zeker !
Schijt aan originaliteit.

Totaal aantal Berichten: 2355
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Ja, ik vind deze kleur ook niet misstaan, nog misschien een en dan krijg je nog voorrang op de baan

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Hallo allemaal,
Na gister van 9 tot 00:30 bij patje gehangen te hebben (was heel gezellig) ben ik een accu verdeler rijker. Ik ga deze er morgen of misschien vandaag even inbouwen. (Bedankt Patje !!)
Overigens is mij opgevallen dat onderweg naar patje vanuit zaltbommel (ongeveer 210 km) de auto meer dan 28 liter brandstof er doorheen heeft geblazen terwijl ik niet harder dan 100/110 heb gereden. Ook niet hard opgetrokken.
Nou is het duidelijk dat de uitlaat voor de einddemper lek is en vraag ik mij af of het daaraan kan liggen.
Iemand??

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Zit die windvanger nog op het dak? Dat scheelt natuurlijk ook.
1 op 7,5 lijkt mij heel redelijk voor een 2.2Break met enorme dakdrager-met-teveel-lampen erop.
Vanaf Spanje wordt de brandstof goedkoper, en je betaalt maar de helft omdat je minimaal met zn 2en in de auto zit toch?
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1