Elders op het forum was een discussie begonnen,
die ik hier graag verder zet,
omdat ze hier meer thuishoort.
Het ging over de vergelijking tussen een 2cv6-motor en een GS-motor.
Men (LE en ik) vroegen ons af of de 1015cc motor bij wijze van spreke geen twee 602cc motoren waren.
Ik dacht dat het inderdaad zo was,
tot ik deze foto zag.
De twee kleppendeksels staan boven elkaar, dus de cilinder zitten niet achter elkaar.
wie kan een leek zoals mij meer zeggen over de opbouw van een GSblok?
(hoe zitten de cilinders enz…)
Ik ben een leek net als jij, maar heb laatst zo’n ding bij een garage lop de brug zien staan (met de brug erg laag) en ben eens gaan neuzen.
Wat ik kon zien leek heel erg op een boxer motor.
In dat geval kan jou theorie kloppen 2 2-cv motoren tegenover elkaar.
Maar Zoals ik schreef, ik ben ook maar een leek….. roll
Wat zijn je plannen? Zo’n motor in je 2-cv proberen te bouwen? D
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het is een boxer motor maar de zuigers liggen naast elkaar. twee aan de ene en twee aan de andere kant . Het ding heeft twee ‘boven’ liggende nokkenassen die dus eigelijk zijliggende nokkenassen genoemd moeten worden. Die worden aangedreven door twee riemen.
Heeft dus in de verste verte niets met een eendblok te maken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003
- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Inderdaad,
De zuigers liggen achter elkaar, met twee bovenliggende nokkenassen, (toch maar eens DOHC op mijn auto’s stickeren…)
Er zitten klepdeksels boven en onder, om respectievelijk de in- en uitlaatkleppen te kunnen bereiken.
Hier een doorsnede van bovenaf gezien.
Thierry
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
moooi ontwerpje he!!
Was de vermeende boxer 6 cylinder voor de DS niet iets vergelijkbaars?
Vind het nog steeds jammer dat die het niet gehaald heeft!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Is 1015cc niet een beetje weinig voor zo’n auto?
Hoeveel vermogen levert dat op?
blijkbaar wel genoeg…
later kwam er ook een 1220cc : en in de Basalte zat de ‘snelle’ 1300cc,
die later in de GSA zat.
Ik ken iemand die een 1300cc aan een 1015cc bak gekoppeld had…
ging behoorlijk vlot zei hij. (nu zit er ook een 1300cc bak in.)
bogaard77 schreef:Het is een boxer motor maar de zuigers liggen naast elkaar. twee aan de ene en twee aan de andere kant . (...)
Zo zit een 4 cyl. boxermotor toch altijd in elkaar ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Re: 1015cc vs. 602cc
De twee kleppendeksels staan boven elkaar, dus de cilinder zitten niet achter elkaar.
Het ging om deze quote van rocco.
maar je hebt gelijk. Officieel om een boxer te zijn moeten de zuigers in het zelfde platte vlak liggen. Strikt genomen is een 2cv motor dus geen boxer maar een V, want ze staan onder een kleine hoek in het blok! De visa 2 cylinder had dat nog erger.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Re: 1015cc vs. 602cc
bogaard77 schreef:De twee kleppendeksels staan boven elkaar, dus de cilinder zitten niet achter elkaar.
Het ging om deze quote van rocco.
maar je hebt gelijk. Officieel om een boxer te zijn moeten de zuigers in het zelfde platte vlak liggen. Strikt genomen is een 2cv motor dus geen boxer maar een V, want ze staan onder een kleine hoek in het blok! De visa 2 cylinder had dat nog erger.
Hmz, nooit geweten dak een V2 in m’n Eend had. Nog gevaarlijk ook dus
Schijt aan originaliteit.
bogaard77 schreef:moooi ontwerpje he!!
Was de vermeende boxer 6 cylinder voor de DS niet iets vergelijkbaars?
Vind het nog steeds jammer dat die het niet gehaald heeft!
die liggen nu toch in een porsche….....
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003
- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
rocco schreef:blijkbaar wel genoeg…
later kwam er ook een 1220cc : en in de Basalte zat de ‘snelle’ 1300cc,
die later in de GSA zat.Ik ken iemand die een 1300cc aan een 1015cc bak gekoppeld had…
ging behoorlijk vlot zei hij. (nu zit er ook een 1300cc bak in.)
Sorry Rocco, hier ga je toch flink de mist in. De 1015 (1015) was inderdaad de eerst leverbare motor, daarna kwam de 1220 (1222). De 1015 was in eerste instantie met olieverwarmde hotspot, maar dat kostte veel nokkenassen het leven, omdat ze te laat olie kregen, bij veel korte ritjes. Dus 2e type 1015 en alle andere is met uitlaat voorverwarmde hotspot. De 1015 werd later vervangen door de 1130. (beide 6CV) In ‘75 kwam de X2 met een 1220 die af-fabriek getuned was. In ‘78 werd deze afgelost door de GSX3 met een 1300 (1299). In de GSA waren alleen de 1130 en 1300 leverbaar. De 1300 werd later nog vervangen door een 1300 eco die iets minder uitstoot leverde.
Vermogens (DIN Pk) op een rij en koppel (DIN Nm)
1015——————-55,5@6500————-72@3500
1130——————-56,0@5750————-81@3500
1220——————-60,0 @5750————89@3250
1220 getuned—-65,0@5750————-93@3500
1300——————-65,0@5500————100@3500
En 1015 is inderdaad niet veel, en toch heeft ie een top van 140, waarvoor hij destijds lovende kritieken kreeg. Bovendien was de GS/GSA tot 1982 de produktieauto met de beste Cw(of Cx)-waarde, (ja ook beter dan de Cx).
En met een GSA 1300 kun je 160 halen, en dat houd ze dan ook nog lang vol, want warmlopen zal ze niet snel…
Kortom, wat een geweldige auto!!!
PS de Bsalte heeft een standaard 1220, wat hem met een leeggewicht van 980 kg nog best rap maakt. Ik ben tenminste altijd als eerste weg bij het verkeerslicht.
Het mooie aan de Boxermotor van de GS/A is dat de trekkracht blijft bij klimmen in toeren, je kunt dus ongehoord lang doortrekken in een versnelling zonder dat je verlies in koppel ondervind.
Thierry
Thierry
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Thierry,
Wat weet jij te vertellen over het verhaal dat de GS Teveel gekoeld werd en dus onzuinig liep door niet op temperatuur komen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003
- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Hoi Joris99,
Dat klopt idd wel, bij koude motor moet je lang chocken, om niet stationair af te slaan. Ook schijn je uren lang echt vol gas te kunnen rijden zonder dat ie warmloopt.
Ik wil binnenkort in een van mijn auto’s een olietemperatuurmeter gaan inbouwen, om nou eens te kijken hoe dat zit.
Ik rijdt nu nog steeds met mijn winterhoesje rond (en niet alleen nu het regent, ook met dat hete weer onlangs), en heb nooit problemen.
Slechts één keer heb ik in mijn GSA (rode) het olietemperatuurlampje zien oplichten, dat was toen ik met 5 man in de auto met 30 graden buitentemperatuur met 130 de file in reed, en vervolgens een half uur niet vooruit kwam, oh ja en het oliepijl zat onder het minimum en het winterhoesje zat er nog in. Worst case scenario dus.
Ook weet ik dat zuinigheidsrecords altijd gereden worden op zomervakantie in Frankrijk.
Weet iemand waar je temperatuursensoren kan kopen die je ipv een temperatuurschakelaar kunt inbouwen?
Thierry