probleem koeling BX diesel
Ondar
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 11-11-2004

Gepost: 28 september 2009 01:20 PM

Beste mensen,

Al een tijdje niet meer actief geweest, maar toch weer eens een vraagje,

Ik heb nu een BX deauville 19D met ondertussen 425.000 op te teller
Ik heb zelf de laatste 25.000 erop gezet, en sinds aanschaf het volgende probleem:

IN het begin deed de koelvin het niet en heb ik de shcakelaar en de relais vervangen—> werkt weer.
Bij stationair draaien loopt na +/- 10min. de radiator over (voordat deze te warm wordt dus).
Als ik gas geef of aan het rijden ben is er niets aan de hand.
Als ik gereden heb (5, 10, 50, 100 of 300km)en de motor uitzet stijgt het koelvloeistofniveau en loopt hij over.
Als ik start brand altijd het koelvloeistofniveau lampje, en dan na +/- 1a2 min gaat hij uit.

In het begin vulde ik bij liet warm lopen, ontluchten en rijden, en loopt hij weer over als ik hem stil zet.
Afgelopen 15.000 km vul ik niet meer bij (behalve na filerijden en overlopen), maar ga ik gewoon rijden en loopt hij ook niet over als ik hem uitzet (stijgt het niveau tot net niet overlopen)

De motor wordt niet te warm tenzij bij filerijden de radiator overstroomt en deze te leeg is om te koelen (1 keer gebeurd).

Er is zo best mee te rijden, maar toch… ik wil het graag oplossen.
Ik zat zelf een beetje te denken aan misschien een expansievat plaatsen om het overlopen op te vangen, aangezien de expansie in de radiator zit en deze dus minimaal is.

ideen, tips en opmerkingen van harte welkom,

groeten,

Ondar

2cv6 Special     ‘84   21.000 -  84.000 km
Visa 17 RD     ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S       ‘93 223.000 - 266.000 km

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 28 september 2009 02:52 PM
  [ # 1 ]

(ik heb alleen nog maar te maken gehad met benzinemotoren)

Als je gas geeft loopt de radiateur niet meer over? Ik zou het dan zoeken in een minder presterende waterpomp, die de vloeistof niet goed genoeg door de motor geduwd krijgt.

Profiel  
 
Ondar
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 11-11-2004

Gepost: 28 september 2009 03:00 PM
  [ # 2 ]

Heb ik ook aan gedacht, maar als ik de motor uit zet, voordat deze overloopt, dan loopt hij alsnog over na een paar seconden. En dan wordt er dus helemaal niet gepompt.

Nu hier nog eens over nadenk, wat is het hoogste punt in het koelsysteem, volgens mij normaliter het expansievat, maar die heeft tie niet…

groeten,

Ondar

2cv6 Special     ‘84   21.000 -  84.000 km
Visa 17 RD     ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S       ‘93 223.000 - 266.000 km

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 28 september 2009 03:07 PM
  [ # 3 ]
Profiel  
 
Ondar
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 11-11-2004

Gepost: 28 september 2009 03:12 PM
  [ # 4 ]

met ontluchten aan de andere kant van de radiator tot daar vloeisap uit komt
tot een cm of 5 onder de dop

Ondar
- Vind het trouwens moeilijk te zien zo in een donkere radiator van bovenaf…-

2cv6 Special     ‘84   21.000 -  84.000 km
Visa 17 RD     ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S       ‘93 223.000 - 266.000 km

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 28 september 2009 07:27 PM
  [ # 5 ]

Het expansievat zit in de radiateur verwerkt. Is de dop niet gewoon slecht?

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 29 september 2009 07:51 AM
  [ # 6 ]

Is vijf centimeter onder de dop niet wat hoog? Dat KVS niveaulampje zou ik niet meteen vertrouwen. Wellicht is de modulator stuk. Ik doe nooit moeilijk over KVS niveau, misschien dat ik de eerste keer wat teveel er in gooi, nou dan werkt ie dat zelf er uit en daarna is ‘t peil wat mij betreft goed. De MAX op een expansievat op radiateur is volgens mij meer voor de klant, die twijfelt aan een fabrikant als de auto uit zichzelf wat laat lopen.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
André
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 26-09-2009

Gepost: 29 september 2009 08:26 AM
  [ # 7 ]

Als de dop niet goed druk opbouwt kan dit gebeuren, al 2x mee gemaakt.
Vervang de dop van je koelsysteem maar eerst.

Profiel  
 
Ondar
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 11-11-2004

Gepost: 29 september 2009 08:54 AM
  [ # 8 ]

Is een idee, ik moet zeggen der staat wel VW Audi logo op de dop, dus ik vermoed dat die niet orgineel is (of in ieder geval niet orgineel citroen).

2cv6 Special     ‘84   21.000 -  84.000 km
Visa 17 RD     ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S       ‘93 223.000 - 266.000 km

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 01 oktober 2009 09:41 PM
  [ # 9 ]

Is het misschien niet verstandig om bij een garage je koelsysteem te laten “snuffelen”
(hierbij wordt met een chemische indicator getest of er CO2 in je koelvloeistof zit, iets wat dan op aanwezigheid van verbrandingsgassen in de koelvloeistof duidt)
Dit soort vage problemen met overdruk in koelsystemen komen vaak op gang door een licht lekkende koppakking.
Klinkt heel dramatisch maar dan weet je waar je aan toe bent.

succes

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Ondar
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 11-11-2004

Gepost: 01 oktober 2009 10:22 PM
  [ # 10 ]

Ik heb sinds vanmiddag een mooi glimmend stukje metaal in mijn motorruimte zitten.

oftewel nieuwe radiatordop gekocht, ik hoop dat het helpt, zaterdag ff testen.

greetingz,

Ondar

2cv6 Special     ‘84   21.000 -  84.000 km
Visa 17 RD     ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S       ‘93 223.000 - 266.000 km

Profiel  
 
Ondar
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 11-11-2004

Gepost: 23 oktober 2009 03:18 PM
  [ # 11 ]

Die zaterdag testen is dus gewoon 2 weken testrijden geworden.
ik heb nog 1 keer bij moeten vullen, verder geen problemen meer, dus ik hoop denk en vermoed dat het probleem verholpen is.

groeten,

Ondar

2cv6 Special     ‘84   21.000 -  84.000 km
Visa 17 RD     ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S       ‘93 223.000 - 266.000 km

Profiel  
 
Ondar
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 11-11-2004

Gepost: 02 november 2009 02:02 PM
  [ # 12 ]

Nou probleem is dus weer terug, ik vermoed toch een lekke koppakking, gebaseerd op:

Laatste tijd rijd ik rond met ongeveer net genoeg koelvloeistof, starten met lampje branden, gaat weg na paar minuten. Afgelopen vrijdag goed bijgevuld (ging ongeveer 2,5 liter in) met ontluchten en alles.
Vervolgens prima rijden, na afloop stilgezet, radiator loopt over. Volgende ochtend starten, slaat aanen glijk uit, flink doorstarten en na een minuut (of 2) doorstarten slaat ie hortend aan en flinke rookwolk en draait daarna als een zonnetje. Flink stuk gereden (200 km) en daarna stilgezet, radiator loopt weer over, volgende ochtend weer starten, zelfde tafereel. weer paar keer stukken gereden, iedere keer radiator overlopen en aan het eind van de dag lampje branden.
‘s-Morgens weer starten geen probleem…..

Mijn conclusie:
tijdens rijden perst de motor lucht door de koppakking in het koelsysteem, ie druk wordt te hoog, loopt uiteindelijk over.
Na het rijden met vol koelsysteem drupt er koelvloeistof in de cilinderruimte en start hij slecht.Na het rijden met halfleeg koelsysteem drupt er lucht in de cilinderruimte en start hij prima.

conclusie:

Is hij een koppakking laten vervangen nog waard?

groeten,

Ondar

Ben trouwens o.a. wezen kijken bij een BX 1.9 TRD uit 1984 (net over de grens bij Enschede)
ziet er leuk uit, is zeker niet slecht, maar heeft ook absoluut wat slechte plekken,
maar motor startte niet, waarschijnlijk (volgens verkoper) verstopt filter, omdat dieseltank leeg was.
Gezien de prijs wordt hij het zeker niet, maar verkoper zou mij op de hoogte houden zodra hij motorisch helemaal in orde is.

2cv6 Special     ‘84   21.000 -  84.000 km
Visa 17 RD     ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S       ‘93 223.000 - 266.000 km

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook