Na het vervangen van de distributieriem moet er om een of andere reden een klein gaatje zijn gekomen in de binnenste cardan hoes aan de kant van de distributieriem
als je het wiel draait komt er een klein druppeltje vet uit.
kan het kwaad om daar nog wat mee rond te rijden of vervang ik die best zo snel mogelijk?
Wat ik me ook afvroeg kan ik dit gaatje niet gewoon lijmen (fietsband pleister als die blijft hangen?), want het is echt heel klein.
En kan ik de olie uit de boit hergebruiken want heb die nog niet zo lang geleden vervangen of kap ik er beter nieuwe in, indien ik de hoes dan toch moet vervangen?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het plakken van hoesjes is vaak slechts een tijdelijke oplossing, vervangen is beter. Ik zou de bakolie niet opnieuw gebruiken. Doordat je nooit de gehele inhoud van de versnellingsbak kunt vervangen (er blijft altijd een behoorlijk deel achter bij het aftappen) zal de olie die er uit komt ook vervuild zijn. Dit is een prima mogelijkheid om de bak toch voor een groot deel van verse olie te voorzien.
Daarbij komt dat het geen extra moeite en weinig extra geld kost.
Een iets beter werkend lapmiddel is het gaatje dichtkitten met ruitenkit of sicaflex.
Verder is het altijd verstandiger de hoes te vervangen!
Emiel
Tenzij de hoes nieuw is en je de hoes per ongeluk beschadigd hebt met wat gereedschap ofzo (zoals ik met de aandrijfas in mijn BX).
Schijt aan originaliteit.
Tenzij de hoes nieuw is en je de hoes per ongeluk beschadigd hebt met wat gereedschap ofzo
dit is het geval.
Ga toch maar nieuwe zetten maar heb volgende week pas tijd om dit te doen kan het kwaad om hier nog een week mee rond te rijden want heb mn auto echt wel nodig.
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
nu dan wel even afplakken, want het vet slingert eruit door het rijden, met als gevolg dat je de homokineet kunt slopen.
Ik ben eindelijk begonnen met het vervangen van mijn hoezen,
na veel gevloek heb ik de fuseekogels er uit gekregen.
de assen liggen nu op mijn werktafel maar hoe krijg ik de nieuwe hoezen er op?
heb haynes wel liggen maar kan er niet goed aan uit.
heb ze in de garage laten vervangen.
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Welke van de twee hoezen heb je eigenlijk kapot? De hoes aan wielzijde kun je alleen vervangen met een zogenaamde hoezenspreider. Ik heb het wel eens gedaan met de as nog onder de auto, en de hoes aan wielzijde er met behulp van een afgezaagde en ingevette petfles overheen geschoven. Ik kan je vertellen dat dat met een hoop gevloek en ergernis gepaard ging. Nu je de as er toch uit hebt, is het makkelijker om de as uit elkaar te peuteren en de hoezen zo te vervangen. De hoes aan bakzijde zit in een stuk blik geperst, wat vervolgens weer om de as is geperst. Waar het ding geperst is (bakzijde), kun je ‘m met een beiteltje stukje voor stukje los tikken, vervolgens schuif je het blikken busje richting wielzijde. Als dat gelukt is kun je de twee delen van de as uit elkaar schuiven. Vervolgens haal je met een segerringtang de tripoïde los, en kun je bij de hoes aan wielzijde.
Ik vind de beschrijving in de C15-haynes overigens wel vrij duidelijk, maar hopelijk heb je nog iets aan mijn uitleg.