Ik heb een bol teveel!!
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 10 oktober 2009 11:27 AM

Nou ja, ten opzichte van mijn BX dan.

waar vind ik ergens informatie - schema’s, uitleg, en dergelijke - van het veersysteem van de Xantia?

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
petervanzanten
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 01-07-2007

- C5 2,0-16v automaat Exclusive Break G3
- Xantia 1,8-16v automaat berline
Gepost: 10 oktober 2009 03:12 PM
  [ # 1 ]

kijk eens bij www. xantiaclub.net,daar is genoeg te vinden.

nu:xantia berline 1.8-16v automaat"99 hobby auto

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 10 oktober 2009 09:32 PM
  [ # 2 ]

Het veersysteem wat jij in de Xantia hebt is exact gelijk aan dat wat je van de BX’en gewend bent. Die ene extra bol houdt alleen druk op je anti-sink systeem zodat je auto niet zo snel inzakt.
Niks geen bijzonders….....

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Hanno
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 14-05-2009

Gepost: 24 oktober 2009 03:10 PM
  [ # 3 ]

Mocht je een activa hebben dan is dat normaal, zit een knopje om je vering wat stugger/soepeler te maken.. daarvoor is die extra bol Wink

Profiel  
 
hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 24 oktober 2009 04:51 PM
  [ # 4 ]
Hanno schreef:

Mocht je een activa hebben dan is dat normaal, zit een knopje om je vering wat stugger/soepeler te maken.. daarvoor is die extra bol Wink

Dan heb je al twee bollen meer als normaal in een BX Laughing

Eén voor de antisink zoals hierboven al vermeld en nog één (of twee?) voor het Activa systeem. Wink

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  
 
gilbert-rmu
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 29-10-2008

- Xantia Xantia Activa V6
Gepost: 27 oktober 2009 12:59 PM
  [ # 5 ]
Hanno schreef:

Mocht je een activa hebben dan is dat normaal, zit een knopje om je vering wat stugger/soepeler te maken.. daarvoor is die extra bol Wink

De extra bol is ook bij de activa een anti zink bol.
Daarnaast heeft de Activa er nog 3 of 4 bij. Deze zijn voor het anti boddy-roll effect (dus de verstelbare stabilisatie stangen).
Het knopje daar in tegen is niet om je vering stugger te maken, maar om de veercomputer een boost te geven zodat hij ong. 1,5 keer zo snel reageert en je dus een sportievere auto hebt.

Sorry Sad  dat ik je zo afkraak, maar er zaten gewoon een paar fouten in je verhaal en ik kon niet laten om er niet tegen in te gaan. cool smirk

Gaaf zo’n Xantia Activa 3.0i V6 24v.
Tijdens het rijden in de Activa kan ik niet anders dan genieten Laughing !!!

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 27 oktober 2009 11:38 PM
  [ # 6 ]

Nou gilbert-rmu, jouw verhaal klopt ook nog niet helemaal hoor.

Hydractive heeft tov hydrpneumatisch 2 extra (hydractive)veerbollen, 1 per as in het midden. Daar komt inderdaad 1 anti-inzak bol bij, in totaal 8 bollen. Een activa heeft hier bovenop nog 2 extra anti-rol veerbollen, dus een activa heeft 10 bollen in totaal.

Het sportknopje dat genoemd wordt is inderdaad om handmatig het veersysteem in de sportstand te zetten, waarbij de overgangen van de normale stand naar de sportstand eerder worden bereikt bij hydractive 2 en 3. Bij hydractive 1 (XM serie 1) is de sportstand een open loop systeem, dus niet geregeld en continue stug.
Dit knopje hebben alle hydractive veersystemen dus ook zonder het SC CAR: System Citroën de Contrôle Actif de Roulis (Activa) systeem.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
gilbert-rmu
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 29-10-2008

- Xantia Xantia Activa V6
Gepost: 29 oktober 2009 09:57 PM
  [ # 7 ]

sorry, ik had inderdaad een paar dingen nog over het hoofd gezien.
Maar nu is alles in orde en hopelijk duidelijk. Niet iedereen is perfect.

Gaaf zo’n Xantia Activa 3.0i V6 24v.
Tijdens het rijden in de Activa kan ik niet anders dan genieten Laughing !!!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook