De belangstelling voor deze XM is overweldigend helaas…
Ik heb besloten de XM toch klaar te maken voor de APK.
Daarbij kom ik twee problemen tegen:
1. ABS storing, waar kan ik vinden hoe ik de XM (1992) kan uitlezen voor de ABS storing?
2. De claxon en de sproeiers werken niet, ik vermoed dat dit aan de stuurschakelaars ligt, wie kan mij helpen aan een geschikt setje schakelaars, met de verlichtings-schakelaar in de linker handle.
(ja, ik ga alles nog nameten)
Hulp is welkom!
Emiel
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
ohm een ‘92 er en dan een schakelaar voor het licht in de handel ? of begrijp ik het nu niet goed…..
Ik meende dat het licht toch met een draaiknop gaat tot zeg half ‘94
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
De draai lichtschakelaar onder het stuur is eind ‘92 begin ‘93 vervangen door de schakelaart in in de welbekende handel.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
De abs storing kan veroorzaakt worden door de bekabeling die vrij dicht langs de uitlaat loopt links achter bij het linker achterwiel, haal het linker achterwiel er af en kontroleer dit.
De bekabeling word daar in die hoek vrij warm/heet en gaat gewoon een keer stuk.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Ik ben vandaag al een heel eind gekomen met de storingen, claxon doet het weer, dit kwam omdat domweg de claxons (2 stuks) allebei kapot waren, een exemplaar uit een ZX van een kennis deed wonderen.
De ABS storing heb ik ook iets van “opgelost”
Voor de mensen met een beetje elektronisch inzicht een drama vrees ik maar ik probeer het uit te leggen:
De sproeiers doen het niet, ik heb dus het linker binnenscherm gedemonteerd en de stekkers van de sproeiermotortjes gedemonteerd, terwijl de stekkertjes loslagen ben ik gaan meten en meette constant 4 volt, wat later weer verdween, heel raar.
Het allervreemdste komt nu: Als de stekkers van de ruitensproeiermotoren afgekoppelt zijn dan gaan mijn wisssers weer vegen tijdens het sproeien en de ABS storing is eruit, de melding gaat weg en bij het starten gaat het ABS lampje netjes uit
Morgen zal ik een stel ander sproeiermotortjes gaan proberen en kijken of dat wat oplevert, ik vrees kortsluiting in de sproeiermotortjes…
Is er iemand die hier wat zinnigs op te zeggen heeft?
Emiel
Vandaag was ik nog op het sloperijtje in Goutum, er staan in elk geval 3 XM’s. Dus om even snel een motortje te scoren, lekker dichtbij. (Ik zocht er AX spulletjes voor m’n dochter’s dieseltje.)
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Ik ben er in ieder geval achter dat de ABS storing wer terug is, sproeiers aangekoppelt of niet…
Op de achterste sproeiermotor staat constnt 4 volt, op de voorste 12 volt, ik weet niet of de motortjes massagestuurd zijn of plus-gestuurd.
Ik heb een aantal elektrische schema’‘s nodig om dat uit te zoeken, wie heeft ze digitaal?, kan niets vinden op het net.
Emiel
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Heb je de ABS computer al eens uitgelezen? Dan weet je in ieder geval waar de storing zit, en kan je wat gerichter aan de oplossing werken
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Ik heb gisteravond een beschrijving gevonden en doorgelezen van het uitlezen van de ABS computer, dat staat wel allemaal online, plus de beschrijving van de storingscode’s.
Daar ga ik deze week (als het rustig is bij de firma) maar eens mee verder.
De Sproeierstoring zal ik moeten oplossen mbv de schema’‘s, ik hou mijzelf aanbevolen voor een link!
Emiel
Emiel,
Net even het hele topic doorgelezen, best lang verhaal!
Ik zal maandag die schema’s opzoeken (ze staan helaas niet online ) en naar je toe sturen.
De Xsara stuurt en remt weer perfect . Het was een toch weer een productief dagje, ondanks dat ik rustig aan heb gedaan.
De ABS storing is opgelost, al met al een heel erg simpel verhaal.
Er is een heel erg mooi gezegde in de autotechniek dat zegt: Meten is weten!
Het is nu vrij laat maar ik zal morgen een stappenplan in elkander schrijven voor het doormeten van het ABS systeem mbt de sensoren en stekkers, zeer eenvoudig zelf te doen met een goede multimeter!
Emiel
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Heel mooi Emiel, maar waar zat bij jou het probleem?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Doen de sproeierpompjes het ook al weer ??Anders heb ik daar nog wel schema’s voor !!
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
De ABS storing:
Elk wiel heeft een ABS sensor, deze is met een tweepolige stekker verbonden met de kabelboom naar de ABS computer.
De ABS computer is de achterste in het doosje met computers.
Als er een ABS storing aanwezig is in de XM heeft dit heel vaak te maken met de bedrading van de sensoren naar de ABS computer of met de sensoren zelf!
De stekkers van de voorste sensoren zitten net onder de balk in een stekkerhouder naast de stekkers van de bedrading van het waarschuwingscontact van versleten remblokken.
De stekkers van de achterste sensoren zitten bij mijn XM bovenop het achterste subframe in witte klemmen.
Als je de stekkers niet kunt vinden dan volg je het kabeltje van de sensor naar de stekker, de sensoren achter zijn niet makkelijk te bereiken zonder dat de auto omhoog staat of op de brug, ik heb zelf alle vier wielen gedemonteerd om er goed bij te kunnen.
Je hebt een betrouwbare multimeter nodig om dit door te meten.
Als eerste heb ik alle vier sensoren doorgemeten op weerstand, dit kun je meten op de pinnen in de losgekoppelde stekker.
Elke sensor had een weerstand van rond de 1075 Om, conclusie, de sensoren lijken OK!
Het was dus uitgesloten dat een van de sensoren stuk was.
Ik heb alle stekkertjes van de ABS sensoren opgeschuurd en met wat vet gemonteerd.
De volgende stap was om de ABS computer uit zijn behuizing te schuiven, deze kun je omhoog schuiven nadat je de deksel hebt verwijdert van het computerdoosje naast het koelvloeistof reservoir.
De bedrading van de ABS sensoren komen direct binnen op de stekker van de ABS computer, de aansluitingen zitten aan de verste kant van de stekker t.o.v. de kabelboom die er naar binnen gaat.
Er zitten aan de verste kant 8 stekkertjes in de grote stekker, de aansluitingen per sensor zitten tegenover elkaar.
Op de stekkertjes kun je vervolgens de weerstand gaan meten, 3 paar had bij mijn XM de weerstand van 1075 Ohm, een paar had een weerstand van 3M Ohm.
Ik heb de multimeter aangekoppelt laten liggen op die aansluiting en ben alle stekkerverbindingen langsgegaan net zolang totdat je ziet als je een stekker/draad beweegt dat de weerstand verandert.
De stekker RV gaf bij mijn XM de storing, als ik die stekker bewoog dan veranderde de weerstand steeds, ik heb de stekker er tussenuit geknipt en de bedrading rechtstreeks verbonden en geïsoleerd.
De minpool van de accu even los om alles te resetten (al weet ik niet of dat echt helpt…)
Hierna ging het ABS lampje nog even branden bij op contact zetten en daarna weer uit!
Emiel