enkele Vage problemen die ik niet kan thuis brengen.
bxthomasbx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51

- BX 1.9 TZI Break
Gepost: 23 oktober 2009 11:59 PM

beste lezer,

ik ben erg gesteld op mijn bx 1.9 tzi break combi. Geweldige auto alles past erin en rijdt als een trein nu heb ik weer een lijst met wat symptomen die ik niet begrijp. Alstublieft uw hulp of tips om die super auto goed te genezen!

1. Sinds ik mn lampen heb aan laten staan laatst toen ik weg was, heb ik steeds problemen met het starten, de accu lijkt mij fatsoenlijk opgeladen maar wat is fatsoenlijk. Ik zal m eens meten, maar kan je het ook zien? Nu wou ik dus starten en alles deed het totdat ik het contact verder draaide om te straten… zwart dashboard - geen lapjes niks, koplampen doen het, radio doet het. Als ik m laat aanduwen voor een start dan loopt ie weer. doe ik m uit en start m opnieuw dan doet ie het ook weer. vreemd… misschien wel los contact ook al heb ik de cilinder vervangen. Dynamo snaar vervangen, misschien kapotte lagers in dynamo dat ie het niet meer goed doet? of accu is slecht Varta en redelijk nieuw, of startermotor?

2.ook in het dashboard hoor ik als ik de lampen aan laat een gezoem ( normaal) maar af en toe hoor ik het maar heel zachtjes. Bizar. Knoop voor knipperlicht heeft invloed op linker richting aanwijzer die het soms niet doet en als ik op de knipperlicht knop druk dan wat gezoen en linker richting aanwijzer werkt weer.

3. Bij de Hydroliek merk ik dat de snaar slipt aan het piepende geluid. maar als de hydroliek even bezig is onderweg gaat het dus piepen maar lijkt het wel alsof de lagers van de hyd. pomp niet meer goed zijn. of snaar is te droog te oud?

4. ergens onder de bestuurders stoel hoor ik de laatste tijd een licht gebonk / getik als ik over een hobbel ga. Nu heb ik gehoerenkast aan wat stangen: stuur stang maakt een zelfde soort geluid, hoort die los te zitten of zijn de rubbers versleten? eerst hoorde ik het namelijk niet. Aan beide kanten is het zo maar het geluid binnen in de auto komt duidelijk van links. Versnellingsbak stangen naar de versnellingspook maken ook zelfde soort geluid omdat het rubbertje eromheen was opgeschoven > terug geschoven en geprobeerd / geen geluid, nog steeds het geluid onder mn benen, voet voelt ook een zachte tik door de bodem… Ligt het aan de schokdemper?

5. een kap die aan de as van het rechter wiel zit ( trompet achtige toeter met ribbels) zit een gat in, allemaal vet is eruit (nog niet alles). is dit ernstig?

Met vriendelijke groeten,

Thomas Reneman

Profiel  

xmbreak
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 281

Gepost: 24 oktober 2009 12:26 AM
  [ # 1 ]

1. Klinkt als niet opgeladen accu.
- Accu goed opladen. Is niet met een rondje rond de kerk gefixt. Moet je echt wel een flink eind voor rijden.
2. Klinkt als massa probleem.
- Contacten goed schoonmaken.
3. Klinkt als te slappen snaar.
- Snaar spannen of liever nieuwe snaar er omheen.
4. Klinkt als….ehhhhhhhhhh…......geen flauw idee.
5. Klinkt als gescheurde ashoes.
- Ashoes vervangen. En ja, het kan inderdaad kwaad.

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9801

Gepost: 24 oktober 2009 12:53 AM
  [ # 2 ]

4: kijk eens of er iets onder je stoel ligt ofzo.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  

Marcules
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 382

Gepost: 24 oktober 2009 10:31 AM
  [ # 3 ]

Volgens mij is alles gezegd.
Bij punt 4: Jij hoort het geluid “onder je stoel” maar dit soort geluid is moeilijk te lokaliseren. Kan even goed iets in je voorwielophanging (stabilisatiestangetjes…) zijn.

Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 11791

- Xantia TD SX
Gepost: 24 oktober 2009 01:00 PM
  [ # 4 ]

Op punt 4 ga ik voor stuurkogels danwel stabistokjes (dat laatste betekent in feite op een BX het vervangen van de stuurarmpjes vanaf het stuurhuis). Er zijn nog een paar mogelijkheden, maar deze zijn het vaakst aan de orde.

Als je zelf al ruimte hebt gemerkt aan de stuurarmpjes heb je het waarschijnlijk al gevonden, die horen spelingvrij te zijn. Met stuurarmpjes wisselen moet je even opletten, ik heb er wel eens een van Lockheed/Delphi gehad die gewoon te lang was. Was waarschijnlijk gewoon verkeerd verpakt, maar toch…

Als je toch onder de auto staat wel ook meteen even de hulpstabilisators (stabistokjes) checken; deze horen ook geen speling te hebben. Tevens kijken naar de stabilisatorstang: die hoort strak in zijn rubbers te hangen (omdat je het ook over ruime rubbers hebt…).

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

beek3762
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 546

Gepost: 24 oktober 2009 07:08 PM
  [ # 5 ]

de naam voor de stabistokjes is reactiestangen,

mbt het niet willen starten, klinkt ook als defect startrelais. Niet starten met sleutel msaar wel met aanduwen en daarna weermet sleutel. Zijn alle verschijnselen van startmotor die gebreken vertoont.

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- Xantia TD SX
Gepost: 24 oktober 2009 07:19 PM
  [ # 6 ]
beek3762 schreef:

de naam voor de stabistokjes is reactiestangen

Ben inmiddels aan een niet nader te noemen Japanner gewend. In de literatuur daarvoor heet hetzelfde ding ‘hulpstabilisator’

That said, noemen we het hier toch allen stabistokjes - dus whatever Wink Die dus ook checken.

Derk

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

sam
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19

- BX 1.4 k1g
- Xantia 1.9td type2
Gepost: 25 oktober 2009 07:44 AM
  [ # 7 ]

punt 2: heb ik ook gehad: problemen met richtingsaanwijzer (werkte soms wel, soms niet). ik heb toen een ander contactslot (gedeelte waar sleutel in past en draden naar zekeringkast) geplaatst en problemen waren opgelost (slecht contact—> zie hierboven)

sam

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 25 oktober 2009 09:40 AM
  [ # 8 ]

punt 5 had ik ook, ag dacht ik ik vervang wel een keer de hele as want het was al niet een beste. En nu heb ik de hele as aan barrels gereden en durf ik er zo niet/ nauwelijks mee te rijden.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

veertien E-tje
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 649

- BX 16 TGI
Gepost: 25 oktober 2009 10:11 AM
  [ # 9 ]

Punt 1 heb ik ook wel eens last van gehad, is toen opgelost met een druppellader, accu die langzaam leeg gelopen is moet ook weer langzaam opgeladen worden.

BX, gewoon daarom

BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij

Profiel  

bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 703

- BX 16V MK2
Gepost: 25 oktober 2009 03:52 PM
  [ # 10 ]

5. Aandrijfashoesje inderdaad zo snel mogelijk (laten) vervangen, zeker als er een groot gat in zit en al bijna alle vet eruit is. Zelfs het kleinste scheurtje is al een afkeurpunt bij de APK en terecht.

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 25 oktober 2009 06:34 PM
  [ # 11 ]

@ punt twee… Ik heb het nooit gehad, dus ik weet het niet zeker, maar: als er een massaprobleem is aan een knipperlicht zelf, wigert dan de controlelamp niet ook?

Dat heb ik met mijn Beierse Bom wel gehad, en ik me doodzoeken naar waarom die controlelamp ‘t niet deed Laughing Was rotte massa in de fitting linksvoor.

Dus denk ik gewoon ff fittingen en contacten op de lampen zelf ook controleren. De stekkers op de achterlampen zijn zelfs berucht & hebben op de Zwarte TZD al eens tot dergelijke problemen geleid.

Derk

Profiel  

bxthomasbx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51

- BX 1.9 TZI Break
Gepost: 24 november 2009 08:43 PM
  [ # 12 ]

Update: alweer een tijd geleden. Onderhand heb ik van de garage gehoord dat het gekraak en gebonk door een kapotte lager in het stuurhuis komt. Nu ben ik van nature skeptisch… zou dat ook kunnen en zoja is dat te maken?

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook